چند می‌گیری فالوئر من بشی؟/جذب هوادار به چه قیمتی؟
سلبریتی‌ها به هر دری می‌زنند تا برای خود هوادار بیشتری جذب کنند. اما به چه قیمتی؟

به گزارش اول خبر، این روزها شبکه های اجتماعی نقش پررنگی در زندگی بسیاری از ما ایفا می کند و آنقدر سبک زندگی مان به این شبکه ها وابسته شده که اگر خدایی نکرده روزی گوشی مان خراب شود، نمی دانیم چطور می خواهیم روزمان را سپری کنیم.

قبل از ظهور شبکه‌های مجازی امکان معروف شدن افراد عادی اندک بود، اما حالا این امکان فراهم شده است. در گذشته افراد عادی فاصله قابل توجهی با سلبریتی‌ها داشتند. براي مثال ممکن بود هنرپیشه معروفی را یک بار در عمرشان از نزدیک ببینند. حالا افراد خیلی راحت با هنرپیشه مورد علاقه‌شان در فضای مجازی ارتباط برقرار می‌کنند،عکس و نوشته‌های او را می‌بینند و در موردش نظر می‌دهند. این در حالی است که بعضی‌ها از فالوئرهای این صفحات عنوان می‌کنند که فقط برای تفریح و سرگرمی این صفحات را دنبال می‌کنند و به گرداننده صفحه نيز کلی می‌خندند. در واقع افراد با این اقدام روزبه‌روز بر شدت شهرت سلبریتی‌نماها می‌افزایند.

بعضی از سلبریتی ها تلاش می کنند تمام لحظات زندگی شان را با هواداران شان به اشتراک بگذارند. ریحانا، خواننده، بازیگر و طراح لباس باربادوسی با بیش از 37 میلیون دنبال کننده در توییتر و اینستاگرام و 85 میلیون در فیسبوک به خوبی می داند چطور هوادارانش را با عکس های مختلف راضی نگه دارد و به آنها نشان دهد زندگی یک سلبریتی چگونه است

جاستین بیبر، خواننده جوان و مشهور آمریکایی هم یکی از افرادی است که علاقه زیادی به شبکه های اجتماعی دارد؛ بیبر با سه هزار و 372 عکسی که تا این لحظه در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته، به خوبی نشان داده که شبکه های اجتماعی نقش مهمی در زندگی اش ایفا می کنند. از دیگر سلبریتی هایی که در این زمینه بسیار فعال اند می توان به اِمینم، خواننده و بازیگر آمریکایی، سلنا گومز، لیدی گاگا، مایلی سایرس، کیتی پری، تیلور سوییفت و لبرون جیمز، بازیکن مشهور NBA اشاره کرد.

برای اکثر سلبریتی های دنیا، توییتر راهی یک طرفه برای ارتباط با هواداران شان است. بعضی از آنها با داشتن هزاران دنبال کننده در توییتر یا حتی اینستاگرام، تعداد کسانی که دنبال می کنند به زحمت به تعداد انگشتان دو دست می رسد اما در این میان بعضی هم هستند که با دنبال کردن طرفداران شان تلاش می کنند این راه را دو طرفه کنند.

جاستین بیبر یکی از این افراد است. او حدود 80 میلیون دنبال کننده در توییتر دارد و حدود 266 هزار نفر را هم دنبال می کند. تام کروز، ستاره هالیوودی هم یکی از کسانی است که به رغم فعالیت کمش در توییتر، رابطه خوبی با دنبال کننده هایش دارد. کروز با داشتن حدود پنج میلیون دنبال کننده، حدود شش هزار نفر را هم دنبال می کند؛ یعنی یک نفر از هر 85 دنبال کننده.

‌خیل از این افراد به هر طریقی در پی خودنمایی هستند. گاه ‌افراد فعال در این شبکه‌ها به حدی خودشان را حقیر می‌دانند که با انتشار کلیپ‌های تمسخر آمیز در پی مطرح کردن خود هستند.

در کشور ما  نیزبه سلبریتی‌ها بیش از حد اهمیت داده می‌شود. البته فعالیت این افراد در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان تحت عنوان سلبریتی‌های بدلی و کلاهبرداری‌های روانی مورد بررسی قرار داد.

گاهی آنقدر به افراد خودنما بها داده می‌شودکه هر فردی با خودرو، خانه، دارایی، فعالیت در شبکه‌های مجازی و... در پی مطرح کردن خود است. اقدام افراد در شبکه‌های مجازی برای کسب کالایی جعلی به نام شهرت است، در حالی که اگر برای مردم راه رسم دستیابی به زندگی مناسب مطرح شود، می‌توان به شکل مناسب این افراد را معالجه اجتماعی کرد.

متاسفانه امروزه در جامعه ما ارزش‌ها رنگ باخته‌اند. در اصل ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها جایگاه واقعی خود را از دست داده‌اند. مسئولان کشور باید بدانند که این سلبریتی‌های جعلی می‌توانند منشأ پیام‌ها و رفتارهای نامناسب و مخرب برای جامعه باشند.

سلبریتی‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند، در این بین برخی هنرمندان هنر و توانایی خود را در اختیار همگان قرار می‌دهند

 اما برخی دیگر از  افراد با انتشار اکانت‌های جذاب و فریبنده به افزایش کاربران و کسب درآمد می‌پردازند.  از دیگر مسائل آسیب‌رسان در شبکه‌های مجازی می‌توان به نبود سواد رسانه‌ای و سواد اینترنتی جامعه اشاره کرد. اگر در جامعه‌ای سواد رسانه‌ای وجود داشته باشد، طبیعتا مردم آن جامعه فریب نمی‌خورند. در جامعه‌ای که سواد متوسط و اندک باشد احتمال سوء‌استفاده از این فضا وجود دارد.

 تاکنون در کشور ما در زمینه ارتقای سواد رسانه‌ای آن طور که باید اقدامات مناسب انجام نشده است. با این تفاسیر تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی آگاهی و تسلط لازم را در ارتباط و استفاده از این شبکه‌ها ندارند. به همین دلیل خیلی زود تحت تاثیر قرار گرفته و می‌توانند برای عده‌ای درآمد ایجاد کرده و عده‌ای را تحت آسیب قرار دهند. به طوریکه  در برخی از صفحات اینستاگرام برخی افراد سلیبریتی‌نما با تمسخر کردن جامعه در پی کسب مخاطب هستند،

می توان گفت  با آگاهی بخشی جامعه مشکلات موجود برطرف می‌شود. برای مثال در گذشته در حوزه مطبوعات هم شاهد انتشار مطبوعات زرد بودیم. در آن دوران این نشریات از مخاطبان فراوانی برخوردار بودند. در همه دوران‌ها فعالیت‌های رسانه‌هایی همچون نشریات زرد وجود دارد، اما رسانه زرد تا دیروز به شکل کاغذی منتشر می‌شد و امروز در قالب شبکه‌های اجتماعی به فعالیت می‌پردازد. رسانه‌های پر قدرت همچون رسانه ملی، مطبوعات پر قدرت، مستقل و متولیان فرهنگی جامعه باید در زمینه ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه اطلاع‌رسانی کرده و به آموزش بپردازند. از سوی دیگر دستگاه‌های نظارتی هم اقداماتشان را تقویت کنند.