اقتصادی

دولت گندم را حداقل به نرخ قیمت جهانی باید خریداری کند

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۷:۲۴ دولت گندم را حداقل به نرخ قیمت جهانی باید خریداری کند

رئیس بنیاد علمی گندم‌کاران گفت:‌ اگر دولت علاقه به واردات ندارد، باید گندم را حداقل به نرخ قیمت جهانی خریداری کنند، اما گندم‌کاران حاضرند 10 درصد کمتر از قیمت جهانی بفروشند.

دولت گندم را حداقل به نرخ قیمت جهانی باید خریداری کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد علمی گندم‌کاران امروز تأکید کرد: گندم محصول استراتژیک است و هرگونه تعیین قیمت نامناسب و غیرکارشناسی، دولت را مجبور به واردات خواهد کرد که در این صورت دستاورد چندین ساله خود را از دست خواهیم داد.

وی افزود: براساس بررسی‌ها و اخذ نظر کارشناسان 10درصد کمتر از قیمت جهانی کیلویی 4500 تومان خواهد شد، بنابراین دولت باید گندم کشاورزان را حداقل با این نرخ خریداری کند.

رئیس بنیاد علمی گندم‌کاران تأکید کرد: اگر دولت تمایل دارد گندم وارد کند، باید اجازه دهد تولیدکنندگان هم بتوانند گندم صادر کنند.

به گفته این مسئول، قیمت هر کیلو گندم در منطقه کردستان عراق 5500 تومان، در جنوب عراق 6500 تومان، افغانستان 4500 تومان و پاکستان 4065 تومان است، بنابراین تعیین نرخ کمتر باعث خواهد شد محصول استراتژیک ما به این کشورها قاچاق شود.

هاشمی همچنین به قیمت بالای نهاده‌ها از جمله خوراک دام و طیور اشاره کرد و گفت: اگر گندم به قیمت پایین خریداری شود، دامداران ترجیح می‌دهند، به جای خوراک گران گندم ارزان به دام‌های خود بدهند.

وی افزود: براساس ارزیابی‌هایی که انجام شده قیمت تمام شده یک کیلو گندم در تیرماه امسال 5074 تومان بوده که تعیین قیمت پایین موجب ضرر کشاورزان می‌شود و در تولید سال‌های آینده آنها نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

این مسئول به اهمیت گندم به عنوان محصول استراتژیک اشاره کرد و گفت: گندم غذای قشر متوسط جامعه است و 44 درصد پروتئین و 40 درصد انرژی دارد، سبوس آن هم 80 درصد قیمت گندم را دارد و به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه دولت نباید با عدم برنامه‌ریزی تولید گندم استراتژیک را به خطر بیندازد، گفت: متوسط خرید گندم طی 6 سال قبل از سال 93 به میزان 4هزار800 تن بوده و طی 6 سال اخیر معادل 7 هزار و 800 تن بوده است که زنگ خطری برای امنیت غذایی است.

* اتحادیه‌ها و تشکل‌ها را تحویل نمی‌گیرند

وی تأکید کرد: اشکال کار اینجا است که اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدی را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت نمی‌دهند و در هیچ کجای دنیا این طور نیست که دیگران برای تولیدکنندگان تصمیم بگیرند، حداقل باید آنها هم حضور داشته و حق رأی داشته باشند.

رئیس بنیاد علمی گندم‌کاران تأکید کرد: هرچه اتفاق می‌افتد در همان اتاق تاریک تصمیم‌گیری است که معلوم نیست، آیا به صلاح تولیدکنندگان یا به ضرر آنها تصمیم می‌گیرند.

خبرنگار فارس پرسید، افزایش نرخ خرید تضمینی تا یک حدی درست است، اما بخشی هم باید از طریق کاهش قیمت تمام شده تولید جبران شود بنیاد گندم‌کاران در سال‌های گذشته تا چه اندازه روی کاهش هزینه‌های تولید مؤثر باشد، وی گفت: هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم سال 5 درصد راندمان را افزایش دهیم و نهاده‌های کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن