سیاسی

سر رسید 130 هزار میلیارد تومان اوراق برای سال بعد/ 104 هزار میلیارد اعتبارات عمرانی خواهیم داشت

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ – ۱۳:۲۳ سر رسید 130 هزار میلیارد تومان اوراق برای سال بعد/ 104 هزار میلیارد اعتبارات عمرانی خواهیم داشت

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه در سال آتی باید 130 هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق را بازپرداخت شود از اعتبار 104 هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی و 60 هزار میلیارد تومانی همسان سازی حقوق بازنشستگان خبر داد.

سر رسید 130 هزار میلیارد تومان اوراق برای سال بعد/ 104 هزار میلیارد اعتبارات عمرانی خواهیم داشت

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 امروز (شنبه 6 دی) در نشست خبری اظهار داشت: امروز اولین جلسه رسمی کمیسیون تلفیق با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و دژپسند وزیر اقتصاد و معاونان وی برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای این نشست، آقای نوبخت کلیاتی درباره بودجه 1400 مطرح کرد و سپس وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی هم گزارشی درباره بودجه آتی اعلام کردند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت: نوبخت در ارائه گزارش 8 ماهه از عملکرد بودجه سال 99 ضمن اشاره به سهم مصوب 384 هزار میلیارد تومانی بودجه اعلام کرد که تنها 353 هزار میلیارد تومان آن بودجه عملکردی داشته است و 31 هزار میلیارد تومان در بحث بودجه عملکرد، صرفه جویی اجباری صورت گرفته است.

زارع افزود: در بخش مصارف هم 204 هزار میلیارد تومان در سال 98 دیده شده بود که این رقم در سال 99 به 353 هزار میلیارد تومان رسید. ضمن این که سهم مصارف هم نشان می‌دهد که 39 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، همچنین اعتبارات عمرانی در سال 99 هم به میزان 69 درصد تخصیص پیدا کرده و اعتبارات حقوق و مزایا هم نسبت به سال 99 هم 53 درصد بیشتر پرداخت شده است.

وی افزود: عدم تخصیص منابع در سال جاری 19 هزار میلیارد تومان است که این رقم در سال گذشته 58 هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: در سال 1400 بابت پرداخت اصل اوراق 80 هزار میلیارد تومان و بابت پرداخت سود آن هم باید 50 هزار میلیارد تومان بپردازیم.

زارع افزود: در سال 1400 برای پرداخت تعهدات بین المللی نیز بایستی 20 هزار میلیارد تومان تخصیص دهیم.

وی درباره میزان اعتبارات عمرانی در بودجه 1400 هم گفت: 104 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شده است ضمن این که 60 هزار میلیارد تومان هم برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان و 5 هزار میلیارد تومان هم برای اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: برای پرداخت یارانه معیشتی به 60 میلیون ایرانی هم در سال 1400 رقم 31 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته‌ایم، همچنین در بودجه آتی هم 43 هزار میلیارد تومان برای یارانه 78 میلیون ایرانی اعتبار در نظر گرفته شده است. این در حالی است که افزایش حقوق کارمندان در سال 1400 هم 25 درصد در نظر گرفته شده است که کف حقوق آنها از 2.8 میلیون تومان به 3.5 میلیون افزایش پیدا خواهد کرد. معافیت مالیاتی آنها هم از 3 میلیون به 4 میلیون ارتقاء پیدا می‌کند.

زارع افزود: 5300 میلیارد تومان از بخش هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای طرح سلامت در نظر گرفته‌ایم، ضمن این که رقم خوبی هم برای بیمه رایگان 30 میلیون ایرانی در بودجه 1400 دیده‌ایم.

وی گفت: 4 هزار میلیارد تومان برای طرح بیمه تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران و هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای معلولان در نظر گرفته شده است همچنین 420 میلیارد تومان برای مستمری به یکصدهزار رزمنده معسر در بودجه سال آینده دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات بخش سلامت رشد 2.3 برابری در بخش بهداشت بودجه سال 1400 داشته است، تاکید کرد: استخدام 53 هزار نفر نیروی جدید کادر درمانی که دستور 23 هزار نفر از آنها صادر شده و برای مابقی آن هم منابع دیده شده، راه اندازی 4 هزار و 462 تخت بیمارستانی جدید در بحث سلامت و همچنین 2585 کیلومتر برای توسعه حمل و نقل ریلی، تکمیل و بهره برداری 859 کیلومتر آزادراه، 4967 کیلومتر بزرگراه در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

زارع تصریح کرد: 256 هزار واحد مسکن که شامل 91 هزار واحد مسکن محرومین در استان ها، تکمیل و ساخت 40 هزار واحد مسکن روستایی و تکمیل 276 هزار واحد مسکن مهر نیز در لایحه بودجه سال آینده دیده شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 بیان کرد: در این نشست دژپسند نیز ضمن اشاره به تاثیر بودجه بر شاخص های کلان اقتصادی اعلام کرد که موجودی سرمایه در سال های 98 و 99 با کاهش همراه بوده و رشد سرمایه گذاری در سال 97 و 98 و سه ماهه اول سال 99 دارای رشد منفی بوده و همچنین تشکیل سرمایه ثابت با کاهش روبرو بوده است.

وی گفت: وزیر امور اقتصادی در این جلسه بیان کرد، که در بحث چرایی افزایش 21 درصدی مالیات در سال آینده با توجه به این مسائل، مقایسه ای را انجام داده ایم، در سال 98 رشد مالیات 23 درصد بوده است و در سال 1400 حدود 21 درصد دیده شده است، در بحث درآمدهای گمرکی نیز منفی 8 درصد در بودجه 1400 نسبت به سال جاری کاهش داشته، اما درآمدهای مالیاتی از 179 هزار میلیارد تومان به 225 هزار میلیارد تومان رسیده که این بیانگر 25 درصد رشد در این بخش است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور زنگنه وزیر نفت و همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه 1400 اظهار کرد: طی روزهای آینده با توجه به برگزاری جلسه صحن علنی در نوبت صبح، در نوبت عصر جلسات کمیسیون را برگزار می کنیم و در این همین رابطه نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه به سوالات نمایندگان پاسخ خواهد داد.

زارع بیان کرد: کمیسیون تلفیق بودجه 1400 به احتمال بسیار روز سه شنبه درباره کلیات بودجه رأی گیری خواهد کرد، زیرا ما هنوز به جمع بندی نرسیدیم و تلاش داریم تا طی این چند روز بحث های کارشناسی را با حضور مسئولان دولتی انجام دهیم و سپس در روز دوشنبه جمع بندی خود را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن