سیاسی

ابلاغ آیین نامه ثبت نام‌ها در انتخابات از سوی شورای نگهبان طبق اصول 98 و 115 قانون اساسی است

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۹:۵۴ ابلاغ آیین نامه ثبت نام‌ها در انتخابات از سوی شورای نگهبان طبق اصول 98 و 115 قانون اساسی است

نماینده ادوار مجلس با اشاره به ابلاغ آیین نامه ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان آنرا عمل به وظیفه این نهاد بر اساس اصول 98 و 115 قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره انتخابات دانست.

ابلاغ آیین نامه ثبت نام‌ها در انتخابات از سوی شورای نگهبان طبق اصول 98 و 115 قانون اساسی است

بهمن محمدی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان و تعیین آیین‌نامه اجرایی ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و دستور رئیس جمهور به وزیر کشور درباره عدم اجرای این مصوبه اظهار داشت: اخیراً شورای نگهبان شرایطی را برای کاندیداهای ریاست جمهوری معین کرده است که برخی افراد این شبهه را ایجاد کردند که این کار شورای نگهبان دخالت در قانون‌گذاری است و این موضوع از اختیارات شورای نگهبان نیست در حالیکه شورای نگهبان به استناد تعدادی از اصول قانون اساسی این کار را کرده است.

وی افزود:‌ شورای نگهبان به هیچ‌وجه در حوزه قانون‌گذاری ورود نکرده است بلکه وظایف خود را بر اساس تعدادی از قانون اساسی این کار را کرده و در حقیقت به وظایفش عمل کرده است.

نماینده ادوار مجلس گفت: شورای نگهبان طبق اصل 98 قانون اساسی عمل کرده به طوری که در این اصل آمده است تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است ضمن اینکه معنای تفسیر آن است اگر جایی موضوعی مبهم باشد و یا ابهام و یا اجمالی داشت شورای نگهبان آن ابهام و اجمال را خارج کرده و مفهوم و موضوع را مشخص کند.

محمدی خاطرنشان کرد:‌ در اصل 115 قانون اساسی که شرایط ریاست جمهوری را عنوان کرده است به صراحت آمده که نامزدهای نهایی بایستی رجل سیاسی بوده و مدیر و مدبر باشند. هرچند که برخی از اصول مانند ایرانی‌الاصل بودن و تابعیت ایران داشتن روشن است.

وی افزود: در مورد رجل سیاسی امکان دارد هر کسی به یک صورتی تفسیر کند اما شورای نگهبان براساس وظایفش این موضوع را از ابهام و اجمال خارج و موضوع را روشن کرده است.

نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان براساس اصل 98 قانون اساسی تنها نهادی است که می‌تواند قانون اساسی را تفسیر کند؛ شورای نگهبان پیش از این در تفسیر اصل 98 قانون اساسی گفته است در مواردی که تفسیر به عنوان القای خصوصی است و یا توسعه موضوع مذکور در اصلی از اصول قانون اساسی باشد در صورتی که احتیاج مبرم احساس شود و شورای نگهبان هم این احتیاج را تشخیص دهد اصل مورد نظر را تفسیر خواهد کرد.

محمدی گفت: سال‌ها است که این نیاز مبرم در مورد آیین‌نامه اجرایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری احساس می‌شود و وقتی در قانون آمده است که رجل سیاسی و مذهبی و یا مدیر و مدبر بودن موضوع بایستی مشخص باشد و نباید هر کسی خود را شامل این موضوع ببیند چرا که ممکن است حتی یک فرد بی‌سواد به وزارت کشور رفته و ثبت‌نام کند ولی وزارت کشور این ابهام را برطرف کرده است.

وی عنوان کرد:‌ مقام معظم رهبری در 24 مهر 1395 سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند و این سیاست‌ها 18 بند داشت که در بند 10 سیاست‌ها پنج جزء وجود دارد که در یکی از این جزءها عنوان شده که تعریف و اعمال معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان است و مشخصاً مقام معظم رهبری که سیاست‌‌های کلی نظام را با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص کرده و ابلاغ می‌کند تعریف واژه‌های مذکور را از اختیارات شورای نگهبان می‌داند لذا مجلس نمی‌تواند در این زمینه ورود کند.

نماینده ادوار مجلس گفت: براساس دلایل مذکور شورای نگهبان به آیین‌نامه اجرایی ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ورود کرده است تا افرادی که امکان ثبت‌نام در انتخابات را دارند بر همین اساس اقدام کنند و بعد از این است که صلاحیت افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن