اقتصادی

جزئیات پروژه‌های سه گانه وزارت نفت برای بهینه‌سازی مصرف گاز

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ – ۱۵:۴۷ جزئیات پروژه‌های سه گانه وزارت نفت برای بهینه‌سازی مصرف گاز

در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت گاز طبیعی در ساختمان‌ها و حمایت از تولید تجهیزات و سیستم‌های کم‌مصرف گرمایشی از طریق ایجاد تقاضا برای تولید انبوه، پروژه‌های سه‌گانه بهینه‌سازی تعریف شده است.

جزئیات پروژه‌های سه گانه وزارت نفت برای بهینه‌سازی مصرف گاز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت گاز طبیعی در ساختمان‌ها و حمایت از تولید تجهیزات و سیستم‌های کم‌مصرف گرمایشی از طریق ایجاد تقاضا برای تولید انبوه محصولات تولیدکنندگان داخلی و در نهایت حمایت از مصرف کنندگان از طریق کاهش محصولات هدف طرح، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی/ بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری که "سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی" نامیده می‌شوند مجوز استفاده از تسهیلات موضوع این مصوبه، در سقف معادل 2002 میلیون دلار برخوردار خواهند شد.

هدف از اجرای طرح مدیریت کاهش مصرف و جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی در ساختمان‌ها می‌باشد که در قالب پروژه‌های سه گانه به شرح زیر انجام می‌پذیرد:

1- پروژه افزایش کارایی سیستم‌های گرمایشی

موتورخانه‌ها که شامل موارد زیر می‌باشد:

الف) تکمیل سیستم‌های گرمایشی موتورخانه‌های موجود شامل اقداماتی از قبیل تنظیم مشعل، عایق‌کاری و نصب سیستم‌ ضد رسوب الکتریکی برای 300 هزار سیستم گرمایشی/موتورخانه واحدهای مسکونی، تجاری و اداری مصرف کننده گاز طبیعی

ب) تأمین و نصب سیستم هوشمند برای 100 هزار سیستم گرمایشی/موتورخانه‌های موجود (پس از اجرای اقدامات مندرج در بند الف.

ج) تأمین و جایگزینی دستگاه‌های پکیج بولدر در 100 هزار موتورخانه فرسوده.

2- پروژه تأمین و جایگزینی اتصالات مفصلی جدید با حدود 6.5 میلیون اتصال بعد از رگولاتور دارای نشتی.

3- پروژه تأمین و جایگزینی 5.8 میلیون دستگاه بخاری گازسوز هرمتیک هوشمند با راندمان بالا با رده انرژی A و بالاتر از بخاری‌های مرسوم گازی.

*روش اجرای پروژه‌های سه‌گانه بهینه‌سازی مصرف گاز به چه صورت است؟

روش اجرا در هر یک از پروژه‌های سه گانه به صورت زیر می‌باشد:

– متقاضی و مجری سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی باید درخواست خود را در سامانه ملی بهینه‌سازی موتورخانه‌ها ثبت نماید.

– موافقت‌نامه بین متقاضی و مجری سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی منعقد می‌گردد

– پس از بررسی ناظر شرکت تابعه شرکت نفت و تأیید امکان پذیری انجام فرایند اقدامات لازم توسط مجری سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

– پس از اتمام کار توسط مجری سرمایه گذار و تأیید ناظر شرکت تابعه وزارت نفت پرداخت هزینه‌ها در قبال اجرای کار از سوی سرمایه گذار عامل صرفه‌جویی صورت و مطابق این مصوبه به شرکت ملی نفت ایران اعلام می‌گردد.

– در قبال تحویل و نصب دستگاه‌های پکیج، موتورخانه اسقاط و از رده خارج می‌شود. همچنین با جایگزینی هر دستگاه بخاری هرمتیک هوشمند حداقل یک دستگاه بخاری گازی مرسوم اسقاط می‌شود.

مسؤولیت اسقاط موتورخانه‌ها و بخاری‌های فرسوده بر عهده سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی است. در خصوص اسقاط موتورخانه‌ها و بخاری‌های بخش دولتی هزینه مربوطه تحویل سرمایه‌گذار شده و از لیست اموال در اختیار خارج و فهرست تجهیزات اسقاط شده به همراه شماره اموال به شرکت‌های تابعه وزارت نفت اعلام می‌شود.

ارزش اسقاطی احتمالی تجهیزات فرسوده با لحاظ هزینه‌های اسقاط به عنوان منابع طرح شناخته شده و در اختیار سرمایه‌گذار عامل مصرفه جویی قرار می‌گیرد.

متن کامل این مصوبه در اینجا+ + قابل مشاهده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم بایا لاستیک بارز رسپینا سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن