اجتماعی

هیچ دانش‌آموزی برای نداشتن تبلت و موبایل درفشار نیست/ جامعه به بیش از فیزیک و ریاضی به توانایی حل مسأله نیاز دارد

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ – ۰۱:۴۳ هیچ دانش‌آموزی برای نداشتن تبلت و موبایل درفشار نیست/ جامعه به بیش از فیزیک و ریاضی به توانایی حل مسأله نیاز دارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ دانش‌آموزی برای نداشتن تبلت و موبایل در فشار نیست و هیچ مدرسه‌ای حق ندارد که دانش‌آموز را تحت فشار بگذارد.

هیچ دانش‌آموزی برای نداشتن تبلت و موبایل درفشار نیست/ جامعه به بیش از فیزیک و ریاضی به توانایی حل مسأله نیاز دارد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که به صورت نیمه حضوری و ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: خیلی علاقه‌مند بودیم که این جلسه در یک اجتماع حضوری برگزار شود ولی در شرایط کرونا، میسر نشد؛ امیدواریم هرچه زودتر کرونا رخت بربندد و جامعه به شرایط قبلی برگردد و ما توفیق همراهی دیدار فعالان مختلف را داشته باشیم؛ البته این جلسه نیمه حضوری با این توفیق همراه شده است که جمعیت وسیعتری همراه باشند.

وی با اشاره به تدوین سند مدرسه و سلامت روان، گفت: از مجلس دانش‌آموزی که به چنین موضوع بااهمیتی توجه کرده است، تشکر می‌کنم. سند را مطالعه کردم و از تلاش‌ها تشکر می‌کنم چرا که پیش نیاز اصلی موفقیت، سلامت جسمی و روانی است؛ اگر سلامت افراد به مخاطره بیفتد، نقش‌آفرینی‌ با مشکل مواجه می‌شود.

* نیازمند افکار خلاق و تدابیر راهگشا هستیم

حاجی‌میرزایی افزود: سیر تغییرات در جامعه در شتاب است و دائما جابجایی‌هایی صورت می گیرد و با ساحت‌های متنوعی مواجه می‌شویم و همچنین کرونا نیز غیرقابل پیش‌بینی است که تعادل جامعه را بر هم زد. این سند را به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع می‌دهم و در خواست می‌کنم آن را به عنوان یک پروژه ملی مورد توجه قرار دهند.

وی خطاب به دانش‌آموزان بیان کرد: این شما نیستید که از ما می‌خواهید به حرف‌های شما توجه کنیم بلکه ما از شما می‌خواهیم که با ما حرف بزنید و ما نیازمند افکار خلاق و تدابیر راهگشا هستیم؛ مأموریت پیچیده آموزش و پرورش نیازمند اندیشه‌های غنی و پربار، باانرژی، باتحرک، سازندگی، پیشرفت و ابداع است و ما در جست‌وجوی این سرمایه‌های با ارزش هستیم.

* حل مسائل با «باید» انجام نمی‌شود

وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانش‌آموزان مجلس دانش‌آموزی با اشاره به اینکه باید ظرفیت نسل جوان ارتقا یابد، گفت: هر جامعه به مهارت حل مسأله نیازمند است بنابراین اگر شما برای حل مسائل و گذر از مسائل پیش رو به میدان می‌‌‌‌‌آیید، توانمندی‌های خود را ارتقا می‌دهید و هرچه به این مهارت‌ها مجهزتر باشید، بهتر می‌توانید نقش‌آفرینی کنید.

وی با بیان اینکه حل مسائل با «باید» انجام نمی‌شود، افزود: این موضوع نیازمند اندیشه‌های غنی، صورت‌بندی مسائل و مستلزم درک عمیق و شناخت همه فرصت‌هاست که پیرامون موضوع را احاطه کرده است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: در کشور ما هیچ تشکلی به اندازه آموزش و پرورش، لایه‌های متعدد ندارد و از ستاد تا کف، یک ارتباط تشکیلاتی خوب برقرار است؛ چقدر از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم؟ یکی از راه‌های موثر، استفاده از این ظرفیت مجلس دانش‌آموزی است.

وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس دانش آموزی مسؤول هستند که ایده‌ها و نظرات کسانی که نمایندگی آن را می‌کنند، جمع‌آوری کنند؛ نقش مجلس دانش‌آموزی در درجه اول، تقویت مهارت مشارکت‌ اجتماعی است و یکی از مهارت‌ها، توسعه مهارت‌های جمعی است و توانایی مشارکت فعال و مؤثر در سازندگی جامعه است.

* آن چیزی که جامعه به بیش از فیزیک، ریاضی و شیمی نیاز دارد توانایی برای حل مسأله است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آن چیزی که جامعه به بیش از فیزیک، ریاضی و شیمی نیاز دارد، توسعه مهارت‌های جمعی، قدرت تعامل، مشارکت، پیگیری و توانایی برای حل مسأله است، افزود: آن چیزی که از دوران تحصیل به یاد افراد می‌ماند، بیش از آن چیزهایی که کتاب درسی یاد گرفتیم، ارتباطات و تعاملات با همسالان و معلمان است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی ادامه داد: ما به شما برای تصمیم‌سازی و تصمیم گیری نیاز داریم. اگر همه کارها را از حیث پیچیدگی و دشواری تا ساده‌ترین کارها مرتب کنیم، آموزش و پرورش در رأس پیچیده‌ترین است که مشکل‌ترین مسائل را به عهده دارد؛ ما با آدم‌ها سروکار داریم، آدم‌هایی که با مجموعه‌ای از خواسته‌ها و توانمندی‌های گوناگون هستند و باید در زمینه اهداف تعلیم و تربیت همسو کنیم که نیاز به نگرش خلاق دارد.

حاجی‌میرزایی به عرصه نظارت و ارزیابی اشاره کرد و گفت: شما نمایندگان مجلس دانش‌آموزی پیوسته با این بدنه بزرگ هستید و باید بتوانید نظارت کنید؛ امسال در شرایط کرونا، مفهوم بسیار اساسی‌تر و حیاتی‌تر است و برای اینکه بتوانیم مأموریت‌ها را درست اجرا کنیم در تمام سطوح نیاز داریم که هرچقدر بتوانیم نظارت مؤثرتر داشته باشیم.

* دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری 100 درصدی نیست

وزیر آموزش و پرورش با طرح پرسش‌هایی مانند «آیا ما نسبت به عدالت اجتماعی بی اعتنا هستیم؟» و «آیا به ترک تحصیل دانش‌آموزان بی‌توجه هستیم؟»، اظهار کرد: آنچه آموزش و پرورش از زمان شروع کرونا انجام داده است، این بوده که به تمام دانش‌آموزان صرف نظر از اینکه کجا زندگی می‌کنند، آموزش را برسانیم و این مسؤولیت ماست.

وی در واکنش به این جمله در این برنامه که «آموزش و پرورش در مواجهه با پدیده کرونا ناتوان ظاهر شد»، گفت: تجربیات تمام دنیا را بررسی کنید چرا که این پدیده در دنیای پیرامون ما اتفاق افتاده است و 67 درصد ملعمان در تمام دنیا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه می‌کنند و دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری 100 درصدی نیست.

* اگر «شاد» را کنار بگذاریم، جایگزین آن چه داریم؟

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا استراتژی منحصری ندارد که همه بتوانند از آن استفاده کنند و ما از همه روش‌ها استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: اصل بر آموزش حضوری است و کارکرد تعلیم و تربیت، خیلی بیشتر از آموزش، ارتباطات، تعاملات و پیوند همسالان است؛ ولی ما نمی‌خواهیم سلامت جسمی دانش‌آموزان را به مخاطره بیندازیم و هر جا که پروتکل‌های بهداشتی اجازه دهد، کلاس درس دایر می‌شود.

وی افزود: ما مرجع تعیین پروتکل‌های بهداشتی نیستیم، ولی باید آن را رعایت کنیم؛ در کنار آن، ممکن است برخی خانواده‌ها نگران باشند و ما گفتیم که اگر نمی‌خواهید دانش‌آموز، حضوری در کلاس باشد، غیرحضوری آموزش‌ها را ارائه می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ظرف یک هفته آموزش تلویزیونی را آغاز کردیم و کمتر از 6 ماه، بزرگترین اپلیکیشن ایران را ایجاد کردیم و مسائل و مشکلات آن را گروه‌های فنی در حال رصد هستند و سوال این است که اگر «شاد» را کنار بگذاریم، جایگزین آن چه داریم؟

وی افزود: در طول دو هفته گذشته، «شاد» هر روز نسبت به روز قبل بهتر شده است و به 550 هزار ارتباط زنده رسیده است و به 295 گیگابایت رسیدیم که رکورد اپلیکیشن‌های خارجی در داخل را شکستیم؛ از سوی دیگر، دانش‌آموزان را از محیط کاملا متنوع به محیط امن آوردیم.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: این راه حل می‌تواند مشکلات یک درصدی از دانش‌‌آموزان را حل کند و در تمام دنیا هم این راه حل، همه مسائل را حل نمی‌کند اما هیچکس برای نداشتن امکانات و ابزار اینترنت در محدودیت و فشار نیست و هیچ مدرسه‌ای حق ندارد، دانش‌آموز را تحت فشار بگذارد که ابزار تهیه کنند و هرکسی امکانات ندارد، نگران نباشد.

وی با اشاره به آموزش‌های تلویزیونی به عنوان راه دیگر، افزود: صدا و سیما پوشش کانال‌های صدا و سیما را 97.3 درصد عنوان می‌کند و این آموزش‌ها به همه پایه‌ها عرضه می‌شود؛ ممکن است دانش‌آموزان، سوال و ابهام داشته باشند که در این صورت، هر هفته یا هر دو هفته یکبار به مدرسه مراجعه کرده و با معلم، جلسه رفع اشکال داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران مدارس در سراسر کشور مسؤول هستند که اجازه ندهند، دانش‌آموزی از تحصیل محروم شود، اضافه کرد: شاید سؤال پیش آید که اگر دانش‌آموزی به هیچکدام از این امکانات مانند آموزش حضوری، شاد و تلویزیونی دسترسی نداشته باشد، چه کاری باید انجام دهد؟ ما بسته خودآموز طراحی کردیم که به درِ خانه دانش‌آموز می‌بریم یا از مدرسه تحویل می‌گیرد و دو هفته یکبار بسته جدید تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام پایه‌ها رشد ثبت‌نام دانش‌آموزان را داریم، افزود: تنها در پیش‌دبستانی اینگونه نیست که برای آن هم آموزش غیرحضوری از طریق مدارس پیش‌بینی کردیم.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: این اقدامات یکی از نقاط درخشان در عملکرد آموزش و پرورش است که بیش از آنکه مرهون تلاش‌ها من و همکارانم در ستاد باشد، مرهون عشق و فداکاری معلمان بوده است؛ در هر صورت با پدیده‌ای مواجه هستیم که تعادل‌ها را به هم زده است و ما تلاش خود را کرده‌ایم؛ هر کسی هم که راه حل جدیدی داشته باشد، با آغوش گرم استقبال می‌کنیم.

* به شدت از کارهای تشریفاتی، کاغذبازی و ظاهرسازی بیزارم

وزیر آموزش و پرورش به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از محوری‌ترین مفاهیم در بیانیه گام دوم انقلاب، مفهوم جوان است؛ فکر می‌کنم بیش از 40 بار این مفهوم در بیانیه تکرار شده است و نشان می دهد نقطه امید مقام معظم رهبری برای ساختن آینده ایران و شکل‌گیری تمدن جدید، متکی به نسل جوان است و این جوان باید بیش از هرچیزی، توانمندی‌های خود را بالا ببرد تا بتواند ایفای نقش بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه معاونت پرورشی، فعالیت‌هایی را آغاز کردیم، تصریح کرد: به شدت از کارهای تشریفاتی، کاغذبازی و ظاهرسازی بیزارم و دنبال کار واقعی هستم و هر کاری که بتواند در زمینه بیانیه گام دوم و سند تحول یک گام به جلو ببرد، استقبال می‌کنیم.

حاجی‌میرزایی تأکید کرد: سند تحول میثاق مشترک و نقطه اتصال وحدت بخش فرهنگیان است و هیچ برنامه‌ای در آموزش و پرورش بدون اتصال و ارتباط با سند تحول، امکان اجرایی شدن ندارد؛ سند تحول به دنبال معلم باکیفیت، محتوای موثر، نظام سنجش کارامد و افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموزان است.

وی با طرح این پرسش که «آیا کنکور توانایی ارزشیابی از نظام تعلیم و تربیت را دارد؟» و «آیا صلاحیت دارد که 12 سال دانش‌آموز را مورد سنجش قرار دهد؟»، گفت: خیر؛ نیاز به ارزیابی‌های خودمان را داریم واگر این وجه در کار ما تقویت شود قطعا می تواند برای تحقق سند تحول کمک کننده باشد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اینکه گفته شد دانش‌آموزی به خاطر نداشتن گوشی و تبلت خودکشی کرده است، واقعی نیست. دیشب هم در تلویزیون دیدید که با خانواده و معلم وی و مسؤولان صحبت شد. هنوز هیچ گزارش تایید شده‌ای مبنی بر اینکه عمل خودکشی اتفاق افتاده و به خاطر نبود تبلت بوده، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بی جهت اخباری که اساسی ندارد را اشاعه ندهیم. هیچ فشاری را متوجه هیچ دانش‌آموزی نمی‌کنیم و قطعا بچه‌ها هیچ محیطی امن‌تر از محیط مدرسه پیدا نمی‌کنند و دانش‌آموز باید همان راحتی که در خانه دارد، در مدرسه داشته باشد. باید خانه را به مدرسه و مدرسه را به خانه تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن