سیاسی

تلاش احزاب شکست‌خورده برای سوءاستفاده از طرح «اصلاح قانون انتخابات»/ این طرح قانون انتخابات را معلول‌تر می‌کند

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۶:۰۳ تلاش احزاب شکست‌خورده برای سوءاستفاده از طرح «اصلاح قانون انتخابات»/ این طرح قانون انتخابات را معلول‌تر می‌کند

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به برخی ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس گفت: احزاب شکست‌خورده سعی دارند از مطرح شدن این طرح نهایت سواستفاده را کرده و از آن برای انتقام از شورای نگهبان استفاده کنند.

تلاش احزاب شکست‌خورده برای سوءاستفاده از طرح «اصلاح قانون انتخابات»/ این طرح قانون انتخابات را معلول‌تر می‌کند

علی بزرگخو دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری با فارس، گفت: طرح موسوم به «اصلاح قانون انتخابات» که اخیرا توسط برخی نمایندگان مجلس مطرح شده، از چند جهت مورد نقد جدی است. اول اینکه این طرح برخلاف سیاست‌های کلی انتخاباتی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری، تلاشی برای تبیین مولفه‌ی‌های رجل سیاسی نمی‌کند و بازتشخیص آن را به سلیقه‌ی افراد می‌سپرد.

وی ادامه داد: دوم اینکه در این طرح علاوه بر تشخیص صلاحیت افراد برای ریاست جمهوری حتی تشخیص کارآمدی و موفق‌بودن مدیران گذشته نیز به شورای نگهبان سپرده شده است، در حالی که مردم‌سالاری دینی حکم می‌کند این مردم باشند که کارآمدی یا عدم کارآمدی و موفق‌بودن افراد را تشخیص دهند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: اساسا کاربرد شورای نگهبان در قانون اساسی نظارت استصوابی است و این طرح با واگذاری تشخیص کارآمدی افراد به شورای نگهبان، نظارت آن شورا را به حالت تعیینی تغییر می‌دهد که با نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی در تضاد است.

بزرگخو خاطرنشان کرد: سومین اشکال این است که طبق قول آقای قاضی‌زاده صرف سیاسی بودن افراد و مدیربودنشان کافی نیست، بلکه طبق این طرح حتما باید مورد حمایت یکی از جریانات سیاسی مهم کشور باشد تا صلاحیت کاندیداتوری داشته باشد، این بخش متاسفانه حضور کاندیداهای مستقل در انتخابات را منتفی می‌کند که مسئله‌ انحصار سیاسی در کشور را تشدید خواهد کرد. آقایان باید بدانند راهکار تقویت تحزب در کشور، قلع و قمع کردن افراد مستقل نیست.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت یادآور شد: شکی نیست که قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد لیکن در عین حال معتقدیم این طرح اصلاحی، نه تنها اشکالات قانون فعلی را رفع نمی‌کند بلکه قانون انتخابات را معلول‌تر خواهد کرد و نمایندگان باید در این زمینه تجدید نظر جدی کنند.

وی تصریح کرد: از طرفی می‌بینیم که احزاب شکست‌خورده از مطرح شدن این طرح در مجلس نهایت سواستفاده را کرده و سعی می‌کنند از آن برای انتقام از شورای نگهبان استفاده کنند. این احزاب باید بدانند که امتحان خود را در دوره‌های گذشته مجلس پس داده‌اند و آش ناکارآمدی را آنقدر شور کرده‌اند که دیگر با گرفتن ژست اپوزوسیون هم کاری از پیش نمی‌رود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن