اجتماعی

اما و اگرهای آغاز سال تحصیلی کرونایی/ وقتی 3 میلیون دانش‌آموز نا شادند!

سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۰:۴۴ اما و اگرهای آغاز سال تحصیلی کرونایی/ وقتی 3 میلیون دانش‌آموز نا شادند!

بر اساس آمارها، 3 میلیون و ۲۲۵ هزار دانش‌آموز به دلیل نداشتن دستگاه هوشمند و عدم دسترسی به گوشی و تبلت امکان استفاده از آموزش های مجازی را ندارند و برای سال تحصیلی جدید باید فکری کرد.

اما و اگرهای آغاز سال تحصیلی کرونایی/ وقتی 3 میلیون دانش‌آموز نا شادند!

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: سال تحصیلی 99ـ98 با شرایط کرونایی و تعطیل طولانی‌اش به پایان رسید و حالا دانش‌آموزان در حال آماده شدن برای سال تحصیلی جدید هستند؛ هرچند که پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که سال تحصیلی 1400ـ1399 هم کرونا همراه جامعه است و باید دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

در سال تحصیلی گذشته و درست وقتی از اول اسفند مدارس کشور تعطیل شد، مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت برای اینکه آموزش تعطیل نشود، به دنبال راه‌حلی بودند و اولین اقدام، آموزش‌های تلویزیونی بود؛ آموزش‌هایی که یک هفته بعد از تعطیلی مدارس جان گرفت و از شبکه آموزش آغاز شد و بعد هم شبکه‌های دیگر را درگیر کرد.

در آن زمان، معلمان هم آتش‌به‌اختیار در فضای مجازی دست به کار شدند و آموزش دانش‌آموزان‌شان را انجام دادند و البته این آموزش‌ها به صورت پراکنده و از طریق کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف بود.

مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت برای اینکه این موضوع را ساماندهی کنند و در فضای مجازی نقشی داشته باشند، دست به کار شدند به دنبال ایجاد شبکه اجتماعی در فضای مجازی برای دانش‌آموزان بودند که بعد از فراز و نشیب‌های فراوان شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) رونمایی شد.

در اطلاعیه آموزش و پرورش که 21 فروردین درباره سامانه شاد منتشر شد، آمده است: «پیگیری‌های مستمر وزیر آموزش و پرورش و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف و تلاش شبانه روزی تیم فنی، اجرایی و حقوقی پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش به نام SHADAP با مالکیت و مدیریت وزارت متبوع، در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است.

طبق برنامه پیش‌بینی شده، از امروز ۲۱ فروردین ورود مدیران، معلمان و دانش‌آموزان دوره ابتدایی به پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش آغاز شده و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت».

شاد بر این اساس کم‌کم جان گرفت و شروع به فعالیت کرد؛ هرچند که با اشکلات متعدد و متنوع همراه بود؛ از سرعت پایین دانلود در این سامانه گرفته تا عدم برگزاری کلاس‌های برخط تصویری موجب شد که برخی معلمان به جای «شاد» از نرم‌افزارهای دیگر استفاده کنند.

حالا آموزش و پرورش وعده داده است که مشکلات «شاد» تا قبل از شروع سال تحصیلی برطرف می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند اما چه تعداد از دانش‌آموزان امکان استفاده از شبکه «شاد» را دارند؟ و نکته دیگر اینکه سرنوشت سال تحصیلی جدید و کرونا به «شاد» گره خورده است و آیا این«شاد» جدا از آماده بودن، در اختیار تمام دانش‌آموزان هست؟

غلامرضا کریمی قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت: طبق آمار یونسکو، ۴۰ درصد دانش آموزان دنیا از آموزش های تلویزیونی بهره مند شدند. ۵۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی جهان به رایانه دسترسی ندارند. ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند. ۵۶ میلیون تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند. بنابراین شرایط دنیا شرایطی نبود که همه از طریق پلتفرم ها آموزش ببینند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه دولت ها به سرعت به موضوع آموزش های مجازی جلب شد و آموزش و پرورش آنها دچار تحول شد اظهار کرد: در همین کشور خودمان اگر در شرایط عادی می خواستیم این کار را انجام دهیم شاید هفت هشت سال طول می کشید.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۹ درصد دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام کرده اند اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند گفت: حدود سه میلیون دانش آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آنها دانش اموزان اتباع خارجی هستند. ۵۰۷ هزار دانش آموز پناهنده داریم که پیش بینی می کنیم آنها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کرده ایم پای کار بیایند.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اواسط مرداد امسال، گفت: با جلسه شورای ارتقای شاخص های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته با محوریت موضوع کاهش شکاف فاصله برخوداری از فضای مجازی برگزار شد و نماینده بانک ها، شرکت های پتروشیمی، شرکت های بازرگانی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند و میزبان کمیته امداد بودند؛ این موضوع که با هر تبلت می توانیم یک مدرسه برای دانش آموزان بسازیم در این جلسه مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزانی که عضو شبکه شاد نیستند و از بین آنها آن دسته که عدم دسترسی به ابزار هوشمند و امکان استفاده از فضای فناوری را برای تداوم جریان آموزش ندارند به تفکیک همه استان ها و مناطق احصا و در این جلسه ارائه کردیم گفت: پیشنهاداتی را مطرح کردیم و امیدواریم به سرانجام خوبی برسد.

حکیم زاده با بیان اینکه به همه کسانی که علاقه مندند در امر ادامه تحصیل کودکان مساعدت داشته باشند می توانند با صرف هزینه های بسیار کمتر از ساخت یک مدرسه، با خرید یک تبلت به نوعی مدرسه را در دست دانش آموز بگذارند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: این نگرانی جدی وجود دارد که اگر این اتفاق نیفتد ممکن است تعدادی از دانش آموزان که به این امکانات دسترسی ندارند و محروم هستند به جمعیت بازماندگان از تحصیل افزوده شوند که اینها عمدتا در مناطق محروم هستند و امید است دستگاه ها و سازمان ها با احساس مسئولیت اجتماعی در رابطه با این امر ملی مشارکت داشته باشند.

وی درباره راه اندازی این پویش ملی گفت: امیدواریم این پویش ملی که دیروز استارتش خورده سراسری بشود و ما شاهد مشارکت جدی دستگاه ها و شرکت های تجاری باشیم. هزینه ساخت یک مدرسه زیاد است اما یک تبلت دانش آموزی با یک و نیم میلیون تومان هزینه میتواند آموزش با کیفیت را در اختیار یک دانش آموز محروم قرار دهد و او را به مدرسه برگرداند. حتی کمک های خرد مردمی می تواند بسیار موثر باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سه میلیون و ۲۲۵ هزار دانش آموز را به تفکیک منطقه و مدرسه شناسایی کردیم که به دلیل نداشتن دستگاه هوشمند و عدم دسترسی به گوشی و تبلت امکان استفاده از آموزش های مجازی را نداشتند که اگر تامین شود تحول بزرگی در نظام آموزشی اتفاق می افتد اظهار کرد: علاوه بر این دانش آموزان اتباع هم هستند که به این آمار اضافه می شوند و امیدوارم کمیسیاریای عالی پناهندگان نقش خودش را ایفا کند و شرایط این دانش آموزان را به طور ویژه مورد توجه قرار دهند.

سال تحصیلی جدید متناسب با شرایط مناطق قرمز، زرد و سفید آغاز می‌شود؛ کریمی رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش سناریوهای آموزشی پیش روی کشورهای دنیا را برای سال جدید تشریح کرد و گفت: چشم انداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون سه سناریو هست؛ اول بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید، سناریوی دوم برگزاری نیمه حضوری در وضعیت زرد و سناریوی سوم عدم بازگشایی مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در وضعیت قرمز است. همه کشورها اعلام کرده اند سناریویشان بازگشایی مدارس است اما منتظرند که ببینند وضعیت چگونه خواهد شد.

وی با بیان اینکه حتی اگر کرونا در چندماه آینده تمام شود آموزش دیجیتالی به یکی از ارکان آموزش تبدیل شده و دیگر امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد گفت: در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به جد دنبال آن هستیم حتی اگر وضعیت سفید باشد حتما آموزش مجازی را در دستورقرار دهیم و شورای عالی در حال بررسی است تا مصوبه ای داشته باشد که حتی اگر وضعیت سفید باشد در شرایط عادی، حداقل شش ساعت آموزش ها مجازی بشوند.

اما آیا دستگاه تعلیم و تربیت این امکانات را دارد؟ بیش از 3 میلیون دانش‌آموزان امکان استفاده از شبکه «شاد» و فضای مجازی را ندارند و باید دید، مسؤولان آموزش و پرورش با پویش ملی و طرح‌‌های پیش‌بینی شده چه اقدامی را رقم می‌زنند؟

انتهای پیام/

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =

دکمه بازگشت به بالا