آسیب صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری/لزوم پرهیز از تصویب قوانین یک شبه
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ – ۰۴:۳۴ آسیب صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری/لزوم پرهیز از تصویب قوانین یک شبه
یک تولیدکننده قطعات خودرو با تاکید بر لزوم کاهش قوانین دست و پاگیر و مقرراتی که یک شبه برای صنعتگران وضع می شوند، گفت: قیمت گذاری دستوری و بروکراسی پیچیده باعث آسیب صنعت خودرو شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «دلیل طراحی بدنه ضعیف خودروهای ایرانی چیست؟» و «خروج صنعت خودرو از بحران با کاهش هزینههای مازاد» خواستار تقویت تولیدات صنعت قطعه سازی و خودروسازی شدند.
در این خصوص، حمیدرضا صمدی، یک تولیدکننده قطعات خودرو خطاب به مسئولان وزارت صنعت گفت: با صنعت آشتی کنید. قدم به قدم در کنار تولیدکنندگان برای کاهش قوانین دست و پاگیر و مقرراتی که یک شبه تصویب میشوند و شرایط را بر هم میزنند، حرکت کنید تا امید به دل تولیدکنندگان بازگردد.
وی که همزمان با ایام بزرگداشت دهه فجر در مراسم افتتاح خط تولید باک پلیمری تارا و نوار آب بندی دینامیک سخن می گفت، درباره ویژگیهای این محصول جدید گفت: باک پلیمری تارا با استاندارد یورو 6 تولید شده و با داخلی سازی دانش خارجی، بخش مهمی از آن رسما در ایران تولید میشود. همچنین در تارا پمپ و گیج نمایشگر که دانش آن در اختیار یک شرکت فرانسوی بود داخلی سازی شد و از این پس در رایزکو تولید میشود.
وی درباره دیگر محصولات این واحد تولیدکننده قطعات خودرو گفت: لوله پنج لایه که در جلوگیری از بخار و آلودگی هوا نقش کلیدی دارد دیگر محصولی است که داخلی سازی آن در مراحل پایانی خود قرار دارد. قطعه خنک کننده رادیاتور نیز در ایران تولید میشود. با وجود آنکه در دوره تحریم قرار داشتیم خوشبختانه توانستیم قراردادهای تولید محصول در داخل با لایسنس از شرکتهای خارجی را نهایی کنیم و با انتقال دانش، بسیاری از این قطعات و تجهیزات از این پس در داخل کشور تولید خواهند شد.
رییس هیأت مدیره هلدینگ قطعه سازی رایزکو با گلایه از شرایط دشواری که برای فعالان صنعت خودرو در ایران به وجود آمده، تصریح کرد: در 10 سال گذشته، مقام معظم رهبری در نام گذاری سالها توجه ویژهای به تولید و صنعت داشتهاند و این موضوع در سال جاری با نام گذاری سال به نام جهش تولید خود را بیش از هر زمان دیگری نشان داد. با این وجود اما متاسفانه کم لطفیها به تولیدکنندگان به خصوص در حوزه خودرو همچنان ادامه دارد.
صمدی افزود: ما از سال 97 با تحریمهای ظالمانه آمریکا مواجه شدیم و در شرایطی که امید داشتیم با حمایت دولت و تصمیمگیران، شرایط برای تولیدکنندگان داخلی تسهیل شود اما کم لطفیها ادامه یافت و دو وزیر قبلی صمت عملا توجهی به این حوزه مهم نداشتند.
وی ادامه داد: خواهش من به عنوان فردی که 35 سال در حوزه خودرو فعالیت کرده این است که آقای رزم حسینی، وزیر صنعت توجه ویژهای به این بخش داشته باشند. ما امیدوار بودیم که این خط تولید با حضور وزیر صمت به بهره برداری برسد و با حضور ایشان، به صنعتگران دل گرمی تازهای داده شود اما متاسفانه سعادت حضور در کنار ایشان را نداشتیم.
وی خطاب به مسئولان وزارت صنعت گفت: با صنعت آشتی کنید. قدم به قدم در کنار تولیدکنندگان برای کاهش قوانین دست و پاگیر و مقرراتی که یک شبه تصویب میشوند و شرایط را بر هم میزنند حرکت کنید تا امید به دل تولیدکنندگان بازگردد. قیمت گذاری دستوری و بروکراسی پیچیده امروز بلای جان صنعت خودرو شده و امیدواریم با نگاه مثبت وزارت صنعت این موانع کنار بروند.
در ادامه این مراسم همچنین محسن صالحی نیا، معاون وزیر صمت با اشاره به تلاش تولیدکنندگان داخلی برای کاهش وابستگی به قطعات خارجی در تولید خودرو، گفت: صنعت خودرو در ایران 16 درصد از کل صنعت و 2 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص میدهد و با توجه به اهمیت بالای این بخش ما شاهد آن بودیم که در دو دوره اخیر تحریم، صنعت خودرو یکی از نخستین بخشهایی بود که با محدودیت مواجه شد.
وی افزود: با این وجود خوشبختانه با تلاش شرکتها و کارشناسان داخلی، خطوط تولید ما جدیتر از هر زمانی به کار خود ادامه دادند و وزارت صمت نیز تلاش میکند با حمایت از این شرکتها و تولیدکنندگان، مقدمات طراحی خودروهای جدید و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف دنیا را فراهم کند.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار