ساعات فعالیت مهدهای کودک تغییر نمیکند/ فعالیت مهدهای کودک طبق روال گذشته
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ – ۰۶:۰۵ ساعات فعالیت مهدهای کودک تغییر نمیکند/ فعالیت مهدهای کودک طبق روال گذشته
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساعات فعالیت مهدهای کودک تغییری نمیکند، گفت: 80 درصد کودکان مهدکودکی در گروه 4 تا 6 سال هستند.
به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، به موضوع بسته تحولی خوانا اشاره کرد و گفت: با توجه به یک چالش اساسی که در دوره ابتدایی داشتیم و آن هم ضعف دانشآموزان در مهارتهای خواندن، درک مطلب و مهارت های زبانی است و نتایج آزمونهای بین المللی پرلز که نشان می دهد علیرغم تلاشها و روند رو به رشد دانش آموزان در آزمون اما همچنان از میانگین جهانی عقب هستیم و با توجه به حساسیت دوره ابتدایی برای فراگیری زبان، بسته تحولی خوانا ارائه شد.
وی ادامه داد: در بسته تحولی خوانا 4 مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن در ترکیب با 3 مهارت اساسی ادب، مسؤولیت پذیری و جرأت ورزی در 5 درصد از مدارس استانهای سراسر کشور به صورت آزمایشی اجرا میشود تا بعد از اجرای آزمایشی و دریافت بازخوردها آن را تعمیم دهیم.
حکیم زاده افزود: هدف ما ایجاد مهارتهای اساسی زبانی است؛ سالهاست که دانشآموزان ما رونویسی و روخوانی را انجام میدهند اما به مهارتهای خواندن و نوشتن یعنی استفاده از ابزار مناسب بیان درخواستها با استفاده از کلمات، واژههای و دستور زبان مناسب هنوز نرسیدهاند و ما این نقص را در بسیاری از فارغ التحصیلان نظام آموزشی مشاهده میکنیم که از نوشتن یک درخواست ساده با جملات صحیح دستور زبان عاجز هستند و یا نمیتوانند احساسات و نظرات خود را به شکل درستی بنویسند و یا در درک مطلب و تجزیه و تحلیل پیام دچار مشکل هستند و به همین دلیل در آزمون بین المللی پرلز نتوانستیم نتایج قابل قبولی بگیریم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهارت صحبت کردن و گوش کردن، دو مهارت اساسی برای ایجاد ارتباط، مفاهمه و فراهم کردن بستر گفتوگوی سازنده بین افراد اجتماع است، ادامه داد: با توجه به اینکه در نظام آموزشی دورههای گذشته، تمرکزمان بیشتر در پایههای اول تا سوم دوره ابتدایی و برترینها بود، فرصت استفاده از ابزار زبان برای مشارکت فعال، ابراز وجود، اعتمادبهنفس و اظهارنظر، بیان درخواستها و مشارکت فعال در زندگی مدرسهای و به تبع آن زندگی اجتماعی را به تعداد زیادی از دانشآموزان ندادیم.
وی اضافه کرد: در بسته تحولی خوانا، در کنار دو مهارت خواندن و نوشتن، تمرکز خاصی بر مهارتهای گوش کردن و صحبت کردن داریم و این مهارتها را به شکل تلفیقی با مهارتهای پایه زندگی شامل ادب، مسؤولیتپذیری و جرأت ورزی، پیش میبریم که کمک میکند دانشآموزان بتوانند با برخورداری از این مهارتها، برای خود و زندگی اجتماعی مفید باشند و نقش مؤثری را ایفا کنند.
حکیمزاده ادامه داد: در این بستهها بیشترین تمرکز بر مهارت جرأت ورزی است که به اذعان سازمان بهداشت جهانی در صدر مهارتهایی است که کودکان و نوجوانان را از بسیاری از آسیبها دور میکند و در کنار آن، مهارت ابراز وجود و اعتمادبهنفس است که از طریق صحبت کردن به دست میآید و در ترکیب با مهارت جرأتورزی میتوانیم نتایج خیلی خوبی بگیریم.
* چندگانگی در بحث مدیریت و نظارت بر امر تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال
حکیمزاده در خصوص موضوع واگذاری مسؤولیت تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال، اظهار کرد: بر اساس قوانین موجود، آموزشهای قبل از ورود به مدرسه برای کودکان به دو دوره شامل دوره زیر 4 سال و دوره 4 تا 6 سال تقسیم میشود.
وی ادامه داد: در خصوص کودکان 4 تا 6 سال، به صورت رسمی، متولی تعلیم و تربیت این کودکان، آموزش و پرورش است ولی متولی آموزش کودکان زیر 4 سال، سازمان بهزیستی کشور بوده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از چالشهای اساسی این است که علاوه بر این دستگاه، دستگاههای متعددی در این موضوع ورود پیدا کرده بودند و تشت و چندگانگی در بحث مدیریت و نظارت بر امر تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال وجود داشت.
وی با بیان اینکه پژوهشهایی انجام شده بود و نتایج مشترک تحقیقاتی که مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام داده بودند، برخی از چالشها را اشاره کردند، گفت: وجود تناقض الگوهای تربیتی با برخی برنامههای اجراشده در مهدکودکها، یکپارچه نبودن مدیریت، ناهماهنگی و تداخل وظایف و اقدامات نهادهای متولی، آموزش غیراستاندارد، ناهماهنگی و ناهمخوانی در روش آموزش زبان فارسی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و تعارض بین آموزشهای ارائهشده در محتوای دوره دبستان با آموزشهای ارائهشده در دورههای قبل از دبستان، برخی از چالشهای چندگانگی متولیان تعلیم و تربیت کودکان است.
* 80 درصد کودکان تحت نظر سازمان بهزیستی در مهدکودکها، 4 تا 6 سال هستند
حکیم زاده ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهزیستی، 80 درصد کودکان تحت نظر سازمان بهزیستی در مهدکودکها، 4 تا 6 سال هستند که بر اساس قوانین موجود، این کودکان که بیش از 500 هزار نفر هستند مشمول قوانین آموزش و پرورش میشوند و تنها 20 درصد کودکان تحت نظر سازمان بهزیستی زیر 4 سال هستند که بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و موضوع تعلیم و تربیت به صورت یکپارچه به آموزش و پرورش داده میشود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسات متعددی را برگزار کرد و کار کارشناسی مفصلی انجام شد، ادامه داد: رویکردی که دنیا در تعلیم و تربیت کودکان زیر 6 سال دارد، رویکرد یکپارچه است و بحث مراقبت و تربیت همهجانبه مدنظر است؛ اینکه فقط کودکان را جاهایی نگهداری کنیم، جای خود را به تعلیم و تربیت همهجانبه در ابعاد رشد روانی، عاطفی، اجتماعی، شناختی، حرکتی، معنوی و اخلاقی میدهد و این نگاه یکپارچه ایجاب میکند که با توجه به اصول علم تربیت که تربیت یک امر پیوسته است، بتوانیم با یک ساز و کار یکپارچهای، بحث هدایت، نظارت و برنامهریزی را بر عهده داشته باشیم و این امکان فراهم شود که پاسخگویی مشخصی برای تربیت کودکان زیر 6 سال تعریف شود و این موضوعی که در گذشته موجبات نگرانی رهبر معظم انقلاب را ایجاد کرده بود و در فرمایشات خود به صراحت اشاره کردند، نگران موضوع مهدهای کودک هستند به شکل مناسبی بتواند مدیریت شود.
* تشکیل کمیتههای کارشناسی جزئیات واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: البته در سال 92 هم در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه تحول در نظام آموزشی، اشاره کرده بودند که موضوع سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت و نظارت بر فعالیت های آموزش و پرورش از مهدکودک تا دانشگاه بر عهده آموزش و پرورش است. اما به دلایل متعددی، نتوانستیم به تصمیم یکپارچه اداره کردن کودکان زیر 6 سال دست یابیم تا این مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ شد.
وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شده است که یک برنامه یکپارچه در ابعاد تربیت و رشد همه جانبه کودکان زیر 6 سال با محوریت خانوادهها در 4 سال اول و محوریت تعلیم و تربیت کودکان در سنین 4 تا 6 سال داشته باشیم، افزود: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلیات موضوع به تصویب رسید و قرار شد در جلسات کارشناسی جزئیات واگذاری تعیین شود؛قطعا بعد از نهایی شدن جزئیات اعلام خواهد شد اما د حال حاضر کمیتههای کارشناسی شکل گرفته است که روی این موضوع در حال بررسی هستند.
* تعلیم و تربیت کودکان مختص برنامههایی در داخل مهدهای کودک نیست
حکیمزاده گفت: با توجه اهمیت فوق العاده دوره زیر 6 سال دارد، ما در گزارشی که خدمت رئیس جمهور ارائه کردیم به فرضیه های متعددی اشاره کردیم که تاکید میکند رشد اصلی مغز در این سنین اتفاق میافتاد و بنابراین موضوع و ابعادش خیلی گسترده است.
وی با بیان اینکه موضوع هم فقط کودکان زیر 6 سال نیست بلکه خانوادههای آنها هم خیلی مهم هستند و در دنیا این توجه وجود دارد، افزود: در نظر گرفتن کودکان بدون توجه به بحث خانوادهها خیلی قابل قبول نیست و آن چیزی که ایدهآل ماست، این است که ما یک نگاه همه جانبه داریم و مهمترین نهاد اصلی تربیت کودک را خانواده میدانیم، بعد از آن، مراکز تعلیم و تربیت دوران کودکی هستند که جامعه و سایر نهادها که درگیر امر کودکان هستند که با عناوین مهدکودک و پیشدبستانی شناخته میشوند و بعد جامعه و سایر نهادها و سازمانها که درگیر امر کودکان هستند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث تعلیم و تربیت کودکان مختص برنامههایی در داخل مهدهای کودک برای کودکان نیست، گفت: رویکرد ما این است که تا جایی که میتوانیم در سنین کودکی بچهها در آغوش خانواده باشند اما خانوادهها توانمند و آگاه باشند که چگونه امر مهم یعنی تربیت را پیگیری کنند و به چه طریقی تحقق یابد.
* باید یک واحد مستقل به صورت یکپارچه به موضوع تعلیم و تربیت کودکان صفر تا ۶ سال بپردازد
حکیمزاده گفت: با توجه به ابعاد موضوع فقط شامل 130 هزار کودکی نمیشود که زیر 4 سال هستند و نه یک میلیون و 600، 700 هزار کودکی که بالای 4 سال هستند بلکه ایدهآل ما این است که یک واحد مستقلی داشته باشیم که به صورت یکپارچه به موضوع تعلیم و تربیت کودکان صفر تا ۶ سال بپردازد و هم بحث سیاستگذاری و نظارت وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: این واحد مستقل نیازمند چارچوب سازمان یافته است که میتواند مرکز یا سازمان باشد یعنی یک واحد مستقل سازمانی که وابسته به آموزش و پرورش است و یک هیأت امنایی متشکل از متخصصان و کارشناسان تربیت اوان کودکی است.
* تکلیف فعالیت مهدهای کودک چه می شود؟
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که تکلیف مهدهای کودک که در حال حاضر مشغول به کار هستند نیز گفت: در حال حاضر مهدهای کودک به طور طبیعی به کار خودشان ادامه می دهند زیرا کلیات تصویب شده ولی هنوز اجراییات آن تدوین و نهایی نشده است و تا زمان لازم الاجرا شدن مصوبه، مهدهای کودک طبق قوانین فعلی ادامه می دهند و بعد از تأیید و تصویب آیین نامه های جدید ظرف یک مدت زمان مشخص باید خودشان را منطبق کنند.
وی افزود: قصد محدود کردن مهدهای کودک را نداریم. موضوع تفاوت زیادی نکرده و همانطور که گفتم ۸۰ درصد این کودکان ۴ تا ۶ ساله هستند که هم اکنون نیز مراکز و مهدها طبق قوانین آموزش و پرورش فعالیت میکنند. شهریه مهدهای کودک هم مشمول همین موضوع است و تا زمانی که آیین نامههای اجرایی نهایی نشود درباره ضوابط آتی نمی توان به طور قطع موردی را اعلام کرد.
* ارجاع پیشنهاد اجباری شدن دوره پیش دبستانی به شورای عالی
حکیم زاده درباره اجباری شدن دوره پیش دبستانی گفت: در این باره درخواستی را مطرح کردیم و وزیرآموزش و پرورش به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده است. نرخ پوشش پیش دبستانی در کشورهای مختلف نشان می دهد اکثر کشورها در پوشش پیش دبستانی نرخ بالای ۹۵ درصد دارند. به خصوص در مناطق محروم و دوزبانه بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم کار را جلو ببریم.
* ساعات فعالیت مهدهای کودک تغییری نمیکند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره ساعات فعالیت مهدهای کودک و نگرانی برخی خانواده ها مبنی بر تغییر ساعات فعالیت مهدها پس از واگذاری مسئولیت به آموزش و پرورش گفت: به این موضوع توجه داریم که یک کارکرد مهم مهدکودک کمک به مادران شاغل است. وظیفه ما حمایت از این موضوع و ایجاد آرامش برای مادران است. قطعا در برنامه ها تغییری حاصل نمی شود چون دنبال تصدی گری نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که بحث تعلیم و تربیت را پیوسته ببینیم و اهداف تعلیم و تربیت را با اهداف سندتحول بنیادین همسو کنیم. تاکید ما این است که خانواده ها را در سنین زیر ۴ سال توانمند کنیم تا از فضای بهتری برای تعلیم و تربیت برخوردار شوند. تغییری که آرامش خانواده ها را به هم بزند اتفاق نخواهد افتاد.
به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژهای با عنوان «ابراز ناراحتی از رویه آموزشی مهدهای کودک» خواستار پیگیری بودند.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار