Categories: فرهنگ و هنر

اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد+فیلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، شامگاه چهارشنبه دوم آبان ماه اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مسئولین، نامزدهای بهترین آثار بخش‌های مختلف و اصحاب رسانه به ایستگاه پایانی خود رسید.

اجرای این مراسم را محمد سلوکی بر عهده دارد و در ابتدای آن کلیپ پادکست گونه‌ای از احسان عبدی‌پور برای مدعوین پخش شد.

تصاویر اولیه جشنواره:

آذرپندار: جان ناقابلی داریم و آن را فدای جزایر سه‌گانه خلیج فارس می‌کنیم

مهدی آذرپندار دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در ابتدای این مراسم گفت: جان ناقابلی داریم و آن را فدای جزایر سه‌گانه خلیج فارس و کل ایران می‌کنیم.

وی همچنین یاد شهید یحیی سنوار را گرامی داشت و افزود: شهیدی بود که با افتخار به شهادت رسید و تصویر ماندگاری را در جهان خلق کرد.

پس از پخش تصاویری از حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی به فلسطین اشغالی و لبنان یاد شهدای مقاومت از جمله شهید سیدحسن نصرالله، اسماعیل هنیه، یحیی سنوار‌، حاج قاسم سلیمانی و… گرامی داشته شد.

سپس آیین یادبود شهید مهدی عشیری از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران که در جنگ تحمیلی به شهادت رسید، با پخش ویدیویی درباره او برگزار شد.

فرید زاده: موضوعات بکر و نابی در جشنواره فیلم کوتاه تهران عرضه شد

رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی در اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در ابتدا یاد و خاطره تمامی شهدای وطن عزیزمان، همچنین شهدای مقاومت و شهدای عدالت و آزادی را گرامی می‌داریم. به جشن خودتان خوش آمدید. واقعیت این است که وقتی بعد از ۲۳ سال آدم به خانه خود یعنی انجمن می‌آید نمی‌تواند حرف نزند. از اینکه در محضر شما هستم خوشحال و خوش اقبال هستم و خوشحالم که خدمتگزار شما هستم. این شور و شعف جشنواره بار مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. جشنواره چهل و یک ساله شد و به یک بلوغی رسیده است.

وی بیان کرد: در کنار شما بودن این شور و شعف را برای خلق دوباره در همه ما فوران می‌کند. جشنواره ای با چنین قدمتی که در عرصه جهان تثبیت شده و تحسین برانگیز است و جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی تثبیت کرده است، جشنواره میزبان فیلمسازان جوان از سراسر جهان شد و کارگاه‌های آموزشی متنوعی شکل گرفت. موضوعات بکر و‌ نابی که عرضه شد، نشان از این دارد که جشنواره ای داریم که توجه به تغییر تحولات تکنولوژی هم دارد. جشنواره عرصه خلاقیت و جسارت است. برای نسل جوانی که می‌تواند جایگاه خود را در عالم هنر تثبیت کند و با شوق و جسارت کار کنند.

فیلمی در ستایش ایران

افروز باوفا پس از دریافت جایزه خود گفت: من این فیلم را در ستایش ایران ساختم. داغدار تک تک بچه‌های شهید غزه هستم. این جایزه را با افتخار به زنانی تقدیم می‌کنم که کودکان خود را برای مردن به دنیا می‌آورند! به امید روز موعد که سرزمین زیبای فلسطین از میان قلب این کودکان جوانه بزند و بروید از دبیر این جشنواره تقاضا دارم که جایزه نقدی من را به بنیاد خدیجه در فلسطین اهدا کند که برای کودکان فلسطینی خرج شود.

بازتعریف واقعیت توسط پلیس آمریکا

بیل موریسون در پیامی ویدویی به جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: این پیام را از ونیز بارانی برای شما می‌فرستم. از هیات داوران تشکر می‌کنم و این جایزه برای من بسیار اهمیت دارد. این فیلم تلاشی برای یافتن حقیقت بود. چون در جامعه آمریکا پلیس می‌تواند واقعیت را به خواسته خود باز تعریف کند.

پیوندی فارغ از مرزهای جغرافیایی

نیشی دوگار در پیامی ویدیویی یه جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: این جایزه برای من بسیار ارزشمند است و این فیلم را به پدر مرحوم خودم تقدیم می‌کنم که گرچه نیست اما با حضورش به فیلم برکت داده است. همه ما انسان‌ها بر اساس داستان‌های مشترک فارغ از اینکه در چه مرز جغرافیایی هستیم به هم پیوند می‌خوریم.

جایزه سازمان‌ها و نهادها

در این بخش مرکز هنری رسانه‌ای نهضت جایزه‌ای را به علیرضا رضایی برای فیلم «سر» اهدا کرد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز جوایزی به «شازده کوچولو» ساخته عمار خطی و «سیزده سالگی» ساخته محمد اسفندیاری اهدا کرد.

جایزه موسسه بهشت امام رضا(ع) نیز به «بدرود پاریس» به کارگردانی محمد ابراهیم شهبازی رسید.

ادای دین به مقام مادر

نوید صادقی پس از دریافت جایزه خود گفت: امروز برای من به شدت مهم است. چون مادر عزیزم این جاست. افتخار می‌کنم پسر خانواده‌ام هستم، از عوامل فیلمم تشکر می‌کنم. مادر جذام فیلمم خیلی برای ما عزیز است و از هم تشکر می‌کنم.

یاد ایران با دیار

رایحه مظفریان یکی از کارگردانان مستند "حلقه" گفت: ۱۰ روز است فرزندم را ندیده‌ام. نامش را دیار گذاشتم تا هر زمان که صدایش می‌کنم، یاد ایران بیافتم. افتخار می‌کنم به خاک ایران و هوایی که اگر آن را از من بگیرند، نمی‌توانم نفس بکشم. این جایزه را به ایران و خاک جنوب تقدیم می‌کنم.

قدردانی از مردم سیستان

احسان فرخی‌فرد بعد از دریافت این جایزه گفت: از تیم تولیدم تشکر می‌کنم، از آنها بسیار آموختم. از مردم سیستان و بلوچستان به ویژه تالاب هامون بسیار تشکر می‌کنم. آنها در شرایطی زندگی می‌کنند که شرایط مناسبی نیست. دل آن‌ها بیشتر از همه برای ایران می‌تپد، کنار گوش ما جنبش منطقه آب را روی ایران بسته و کاری کرده آب به ایران نرسد.

در ادامه بخش اهدای جوایز مسابقه سینمای ایران جایزه بهترین دستاورد هنری اهدا شد.

در این بخش دیپلم افتخار به عنوان چهره برگزیده بهترین دستاورد هنری به تیما تقی‌زاده برای بازی در فیلم «روز خداحافظی» اهدا شد.

جایزه‌ای برای کودکان شهید

بازیگر کودک فیلم "حنابندون" گفت: این جایزه را به سه هزار کودکی که در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیدند، تقدیم می‌کنم.

تشکر از فریدون حسن‌پور

دانیال محمودنیا بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: من راه طولانی را آمدم تا به اینجا برسم.‌ جایزه را به مادرم تقدیم می‌کنم. از فریدون حسن‌پور تشکر می‌کنم که ۱۹ سال پیش من را به فضای سینما آورد.

تقدیم جایزه به همه مادران جهان

ادریس محمودیان هم در ادامه روی سن آمد و گفت: مادرم ۱۳ فرزند به دنیا آورد. من این جایزه را به مادرم و تمام مادران دنیا تقدیم می‌کنم. از همه عوامل فیلمم که خالصانه و صادقانه پای فیلم ایستادند، از انجمن سینمای جوانان ایران و از سالم صلواتی تشکر می‌کنم.

فیلمی که قانون گذاران باید ببینند

نادره سادات سرکی بعد از دریافت جایزه خود گفت: از هیات داوران که فیلم ما را در میان رقبای شایسته، شایسته این جایزه دیدند، تشکر می‌کنم. از تهیه‌کننده فیلمم تشکر می‌کنم، این فیلم با بودجه‌ شخصی ساخته شد. امیدوارم روح مادرم در این لحظه اینجا باشد.‌ مادرم با اینکه یک زنی سنتی و مذهبی بود، بسیار از من حمایت کرد. امیدوارم فیلم من را قانون گذاران ببینند چون در جهت حمایت از حقوق کودکان است و امیدوارم آن‌ها در این باره تجدید نظر کنند.

گروهی که کنارم ایستاد

حسین الهیاری بعد از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم. از دبیر، هیات انتخاب و هیات داوران تشکر می‌کنم. از تیمم که محکم در کنار من ایستادند، تشکر می‌کنم. شرایط کار ما بسیار سخت بود و فیلمبردار هم از ابتدا در کنار من بود و برادرانه در کنار من ماند. این اثر حاصل کار یک گروه زحمتکش است. دورادور دست مادرم را می‌بوسم و این لحظه را با خانواده‌ام تقسیم می‌کنم. پدرم را در کرونا از دست دادم اما دست مایه ساخت این اثر پدرم بود و دوست داشتم این فیلم را ببیند، امیدوارم شاهد این لحظه باشد.

شهاب حسینی از داوران بخش مسابقه سینمای ملی جشنواره نیز در پایان اهدای جوایز این بخش بیان کرد: خارج از روال داوری شاهد این بودم که از برخی فیلم‌ها در این مراسم تقدیر شد البته اگر فیلم‌های خوبی بودند، ما در هیات داوران به آنها توجه می‌کردیم اما فیلم‌های خوبی نبودند و با این تقدیرها نمی‌شود، فیلمساز خوب معرفی کرد. نکته دیگر توصیه‌ای به فیلمسازان است، اینکه به طور عجیبی حضور بازیگران حرفه‌ای نه تنها به آثار کمک نکرده بود بلکه به آنها ضربه زده بود. پس با بازیگران تازه کار و درست و حسابی کار کنید.

برگ زرین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به مهاجر توحیدپرست و فواد جاودان برای فیلم «جشن هنر» تعلق گرفت.

موتور جستجوی avalkhabar

Share
Published by
موتور جستجوی avalkhabar