اعمال نظر بر کتب درسی باید کارشناسانه باشد/ نگران افزایش تعداد دختران بازمانده از تحصیل در شرایط کرونا هستیم
چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ – ۲۲:۱۴ اعمال نظر بر کتب درسی باید کارشناسانه باشد/ نگران افزایش تعداد دختران بازمانده از تحصیل در شرایط کرونا هستیم
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازبینی کتب درسی و نظارت دقیق بر آنها بسیار بجا بود. اعمال نظر بر کتابهای درسی باید کارشناسانه بوده و نگاهی متعالی و در شأن انقلاب و دستورات انقلابی داشته باشیم.
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور در نشست مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استانها که در ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: عدالت جنسیتی موضوع مهمی است که باید در آن به تعادل برسیم و سپس برای آن سیاستگذاری کنیم؛ تمام آیات قرآنی، فرامین و تعالیم پیامبران و علمای دینی برای کم کردن و از بین بردن درد و رنج انسانهاست.
وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن میفرماید ما شما را از مرد و زن و قبایل مختلف آفریدیم. برای اینکه بدانید کسی که در پیشگاه خدا ارزش دارد فقط به جهت تقواست، تصریح کرد: روح دمیده شده در مرد و زن تفاوتی ندارد و فقط تفاوت زن و مرد از دید نقش اجتماعی آنهاست؛ یک عده در نقش اجتماعی زنان و یک عده در نقش مردان هستند. نگاه عدالت جنسیتی، نگاه قرآن، مقام معظم رهبری، حضرت امام خمینی(ره) و نگاه معلم شهید آیت الله مطهری است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: اینکه چطور باید در نظام مدیریتی و آموزشی و تربیتی، عدالت جنسیتی را محقق کنیم، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه شاخصهای عدالت جنسیتی در ستاد ملی زنان و خانواده با حضور و محوریت جدی آموزش و پرورش در سال 96 نهایی و ابلاغ شد و با همکاری مرکز آمار ایران در حال انجام است.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخصهای عدالت آموزشی، آموزش در محورهای مختلف از جمله آموزش ابتدایی و پیش از دبستان است و یک سری از شاخصها جنبه کیفی دارند که از این شاخصها میتوان به مشارکت اجتماعی اشاره کرد.
ابتکار، پیگیری طرح مشارکت اجتماعی بانوان را در ایجاد عدالت جنسیتی بسیار مهم دانست و گفت: در استانهای کشور، عدالت جنسیتی مبنایی برای عدالت اجتماعی شد و باعث ارتقای زنان در استانها و پستهای مدیریتی شد و در حال حاضر برای پیشبرد این طرح در حوزه زنان و خانواده برنامه داریم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: اسناد بالادستی، شاخصهای عدالت جنسیتی و اسناد استانی نشان میدهد که اختلاف شکاف اجتماعی و فرهنگی در جنس زن و مرد کم شده است ولی ما در حال حاضر نگرانیم که با شرایط کرونا، تعداد دختران بازمانده از تحصیل بیشتر شود. البته در این مورد مطمئن هستیم که وزیر آموزش و پرورش با درایت کامل ناظر بر حوزه آموزش در کشور است.
ابتکار، شاخص دیگر عدالت اجتماعی را آموزش مهارت زندگی دانست و گفت: آموزش مهارت زندگی برای دختران و حتی پسران یکی از شاخصهای عدالت اجتماعی است که در رابطه با آموزش مهارت زندگی، موضوعاتی مانند گفتوگوی بین نسلی و گفتوگوی خانواده را با آموزش و پرورش دنبال کردیم و آمادگی داریم تا از طریق انجمن اولیا و مربیان و دانشگاه فرهنگیان مهارتهای گفتوگویی را ارتقا دهیم.
وی با ابراز خوشنودی از راه اندازی شبکه شاد گفت: در شرایطی که جامعه در جنگ روانی است و امید ما را نشانه گرفتند، راه اندازی این شبکه و ارتباط با دانشآموزان در سراسر کشور امید را برای جامعه فرهنگی ایجاد کرد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی و فرهنگی بانوان یکی از شاخصهای عدالت اجتماعی است که یقینا از مسائل مهم جامعه مردم سالار است، گفت: موضوع مشارکت اجتماعی ریشه در فرهنگ اسلامی و در کار خیر و فعالیتهای داوطلبانه دارد و دولت تلاش داشته حمایتهای لازم را در این زمینه داشته باشد. آشنایی دانش آموزان با این موضوع و آموزش آنها برای ارتقای مهارتهایشان در زندگی بسیار لازم و ضروری است.
ابتکار از واکنش به موقع وزیر آموزش و پرورش در موضوع کتب درسی تشکر کرد و گفت: دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازبینی کتب درسی و نظارت دقیق بر آنها بسیار بجا بود. اعمال نظر بر کتابهای درسی باید کارشناسانه بوده و نگاهی متعالی و در شأن انقلاب و دستورات انقلابی داشته باشیم.
وی در پایان با تشکر از زحمات تمام فرهنگیان تصریح کرد: معاونت زنان و خانواده در دولت به نوبه خود برای تولید محتوی آموزشی در شبکه شاد جهت بهبود عدالت اجتماعی و مهارت آموزی دانش آموزان اعلام آمادگی میکند.
انتهای پیام/
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار