سهشنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ – ۱۳:۳۳ اولین جایی که برای ساخت یک کشور باید بسازیم، مدرسه است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: متأسفانه هنوز هم برخی افراد در کشور بر این موضوع که مدرسه اولویت یک ملت است، شک دارند ولی مطالعات نشاندهنده این موضوع است که برای ساخت یک کشور، اولین جایی که باید بسازیم، مدرسه است
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در اولین نشست خبری خود، اظهار کرد: امروزه آموزش و پرورش بهعنوان یک نیاز فرهنگی مطرح نیست، بلکه به آموزش و پرورش به عنوان یک نیاز عینی جوامع بشری نگاه میشود و همه دنیا به این رسیده است که برای بهبود تمام شاخصها، ماندگارترین، عقلانیترین، ارزانترین و موثرترین راه، روی آوردن به مدرسه و مدرسه محورکردن کارهاست و این موضوع به نوعی مورد توافق جهانی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: میتوانیم یک فهرست ۵۰ تایی از شاخصها و فعالیتهایی که برای بهبود زندگی در سطح خانواده، محله، کوچه، شهر، جامعه و جهانمان نیاز داریم، تهیه کنیم و میبینیم مدرسه محور بهبود تمام فعالیتهایی است که باید برای بهبود عملکرد و رسیدن به سطح عالی زندگی انجام دهیم و یا به عبارتی در بهبود تمام فرآیند زندگی، مدارس سهیم هستند.
امانی طهرانی اضافه کرد: امروز دغدغه افراد دلسوز جوامع این است که روز به روز بر قوت، تأثیرگذاری، جدیت، زیبایی و خوشایند بودن مدرسه بهعنوان زیستبوم و زیستگاه بیفزاییم تا مدرسه اولویت اول جامعه شود و نباید اهمیت مدرسه با ظهور و بروز رقبا، اغیار، آموزش مجازی و … تضعیف شود و تضعیف هم نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تأکید اندیشمندان و متفکران بر وجود و اهمیت مدرسه صرفاً بهعنوان فضای آموزشی نیست، گفت: در مدرسه و فضای آن به نیازهایی از دانش آموزان پرداخته میشود که در رشد فرهنگی و تأثیرپذیری آنها از محیط اطراف مؤثر است و این جنبه از رشد از جنس تعامل، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری است و به هیچ صورت دیگری و در فضای منزوی و مجزا فراهم نمیشود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکخ جامعه باید به این باور برسد که حضور دانشآموزان در مدارس بر رشد تربیتی و فرهنگی فرزندانمان تأثیرگذار است و این مهم بر عهده رسانههاست، افزود: متأسفانه هنوز هم برخی افراد در کشور بر این موضوع که مدرسه اولویت یک ملت است، شک دارند ولی مطالعات نشاندهنده این موضوع است که برای ساخت یک کشور، اولین جایی که باید بسازیم، مدرسه است و مدارس زمانی موفق است که دارای شادابی و نشاط لازم برای دانش آموزان باشد.
امانی طهرانی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در این خصوص اینکه «گلایههایی به اهداف دورههای تحصیلی است مبنی بر اینکه در تدوین این اهداف واژههای مهمی مانند تولی و تبری، جهاد و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، حکومت دینی، روحیه سلحشوری، دفاع از کیان کشور اسلامی حذف شده است، در این خصوص توضیح دهید»، گفت: اهداف دوره های تحصیلی با یک نظام خیلی ساختارمند و قابل رصد، مو به مو بر مبنای اسناد بالادستی تدوین شده است یعنی کسانی که این اهداف را تدوین کردند، ادعایشان این است که این اهداف را از خودشان در نیاوردند بلکه دقیقا مو به مو اسناد را تحلیل کردند و با یک روش مهندسی معین و یک ساختار معین متنی کار کردند که جزو مهمترین مراحل انجام کار بوده و کمک فراوانی کرده است که اهداف خیلی منظم و یکدست و به دور از اشکالاتی که در اهداف قبلی بوده است، تدوین شود.
ادامه دارد
بازار
اخبار کسب و کار
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، نیکنام حسینیپور مشاور وزیر و رئیس مرکز…