به گزارش مشرق، معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سوادرسانهای در کانال تلگرامی خود نوشت: در زمانه ای که کذب و نیرنگ فراگیر و چهره جهان اسلام را پوشانده بود حقانیت از میانه حج، راهی سرزمینی شد که بنا بود تاریخ ساز و تا قیام قیامت سرخی خونش ضامن برافراشته بودن بیرق حقطلبی در عالم باشد. اما این سوال همواره مطرح است که چطور مردمان آن زمانه توانایی تشخیص میان حق و باطل را نداشتند و چگونه برای اقدام علیه فرزند پیامبر(ص) متقاعد شده بودند؟ و اگر ما آن زمان میزیستیم در میان کدام سپاه بودیم؛ یزید یا حسین(ع)؟
از این منظر باید نگاهی انداخت به شرایط حاکم بر افکار عمومی آن روزگار و شیوههای عملیات روانی و رسانهای سردمداران آن زمان و تکنیکهای اقناع مخاطبان جهت اقدام علیه فردی که حقانیتش از روز روشنتر بوده است.
بیشک عملیات روانی از زمان خلقت انسان تا به امروز در شکلهای گوناگون رایج و در دوران مختلف همواره در راستای جهت دهی به افکار عمومی جهت نیل به نتیجهای خاص بهکار برده شده است. در عملیات روانی، جنگ، جنگ کلمات و شایعات در راستای تزلزل عقل و تغییر رفتار و اعمال است.
در آن دوران حاکمان وقت سعی در القای دعو امام حسین(ع) برای خلافت و ریاست را داشتند و آنچه مورخان نگاشتهاند حاکی از برجسته سازی ادعای غلط و پنهان سازی واقعیت یعنی مخالفت امام(ع) با تحریفها و بدعتها در دین از سوی حاکمان آن روزگار است.
قلب واقعیتها، برجستهسازی، دروغ و انگارهسازی های صورت گرفته همگی در وارونهسازی حق و باطل و جا به جایی حقیقت و دروغ نقش آفرینی کردند و اینگونه بود که در کنار بمباران خبری علیه امام حسین(ع)، وعدههای اعطای مقام و پاداش، بالابردن هزینههای حمایت از امام معصوم و… همگی سبب انحراف افکار عمومی از حق و حقیقت به ظلم و انحراف شد.
دستگاه جور که تخصص ویژهای در وارونه نمایی و تغییرات جدی در حوزه دین رسول الله(ص) داشت، با استفاده از همین تکنیکهای عملیات روانی با برچسب زنی و خبیثانهترین روشها خود را نماینده دین معرفی کرده و امام (ع) را سدی در برابر اجرای دین حقیقی و دشمن با پیامبر(ص). این در حالی است که امام حسین (ع) بارها علت قیام خود را نه دستیابی به حکومت که مقابله با محو دین و ظهور بدعت عنوان کردند.
در این میان اما سکوت خواص و بی تفاوتی آنها، به وقوع واقعه عاشورا کمک کرد. واقعه عاشورا را باید محصول انحراف، سکوت، فریب و تحریف دانست. عاشورا زاییده جهل توام با خودکامکی و زیادهخواهی مردمی بود که در این نقطه مهم تاریخی درست نیندیشیدند و دقیق اقدام نکردند.
در نهایت خون حسین، تفکر حسین و حقانیت حسین پیروز واقعی است. حقیقت از میان ظلمات سربرآورد و تا امروز روشنیراه جویندگان راه حق شده است. قیام حسین؛ رسانهای به بلندا و عظمت تاریخ است و عاشورا عظیمترین تولید رسانهای تا ابد خواهد بود با تمام ویژگیهای پیام و پیامرسانی و تاثیرات بر مخاطب.
و در پایان اینکه نباید تصویر کنیم این فریبکاری مختص آن دوران بوده است. این رویه امروز در سیل خروشان پیامها و بازار داغ رسانههای نوین و شیوههای جدید عملیات روانی نیز وجود دارد. ما به این جمله باور داریم که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. تشخیص مرز میان حق و باطل و ناخواسته در خدمت ظلم قرار نگرفتن و تلاش برای حق و عدالتطلبی آنچیزی است که امروز اگر میخواهیم در صف دشمنان دین قرار نگیریم، باید سرلوحه بینش و منش ما باشد. حسینی شدن فراتر از نظر، به عمل نیاز دارد.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، اردوی آمادهسازی تیم ملی فوتبال زنان ایران به منظور…
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، تیم هندبال صنعت مس کرمان در سومین دیدارش در…
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، رقابتهای سامبو و پاراسامبوی قهرمانی جهان به میزبانی آستانه…
Error loading HTML