اقتصادی

ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند

شبکه های اجتماعی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سلام کانال تلگرام
توئیتر

گروه: اقتصادی ساعت: 12:49 منتشر شده در مورخ: 1401/04/01 شناسه خبر: 1877802 مرکز پژوهش‌های مجلس: ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به آسیب شناسی وضعیت مالی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و ارائه پیشنهادهای اصلاحی پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این گزارش بیان شده: صنعت خودرو در کشور ما با چالش‌ها و معضلات متعددی در دوره‌های مختلف مواجه بوده است. بهره‌وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذی‌نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو از معضلات و چالش‌های این صنعت، اتخاذ تصمیمات نادرست و مداخلات غیراصولی در این صنعت و عدم اراده کافی در اجرای پیشنهادهای کارشناسی از عوامل اصلی بروز چالش‌های اصلی بنگاه‌های خودروساز و این صنعت است.

در این گزارش تصریح شده: در این میان، یکی از نتایج چالش‌های مزبور، وضعیت نامطلوب مالی دو بنگاه بزرگ خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) بوده که خود را در «زیان دهی» فعالیت در این صنعت نشان داده است.

در ادامه این گزارش ذکر شده: عملیات خودروسازی توسط این دو خودروساز نشان از زیان دهی به نسبت شدید آن است. مجموع زیان انباشته این دو شرکت که در اثر عملیات زیان ده سالیانه ایجاد شده، بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده (منتهی به ۱۴۰۰/۶/۳۱) برابر با حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان است. همچنین مطابق با صورت‌های مالی تلفیقی، این عدد برای مجموع گروه ایران خودرو و سایپا بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به طور مشخص زیان انباشته مربوط به گروه ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۱۴۰۰/۶/۳۱ به ترتیب برابر با ۵۲/۴ هزار میلیارد تومان و حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است و زیان انباشته شرکت اصلی خودروسازی ایران خودرو و سایپا بر اساس صورت‌های مالی دوره مزبور به ترتیب برابر با ۳۴/۶ هزار میلیارد تومان و ۱۹/۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

در ادامه این گزارش بیان شده: تجدید ارزیابی دارایی‌های این دو بنگاه در انتهای سال ۱۳۹۸ سبب شد تا صورت وضعیت مالی (ترازنامه) و ساختار مالی این بنگاه‌ها به طور موقت اصلاح شود. به بیانی دیگر، با تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرفصل سرمایه این دو بنگاه افزایش یافت. با افزایش سرفصل سرمایه نسبت زیان انباشته به سرمایه کاهش یافت و هر دو بنگاه از شمول ماده (۱۴۱) قانون تجارت خارج شدند. با این حال با توجه به عملیات زیان ده این بنگاه‌ها، همان طور که حسابرس نیز ذکر کرده است، هر دو بنگاه مجدد مشمول ماده (۱۴۱) قانون تجارت شده‌اند.

چالش‌های شرکت‌های خودروساز ایرانی

در ادامه این گزارش به بررسی صورت‌های مالی این دو خودروساز پرداخته و چالش‌های موجود تشریح شده و آمده: عملیات زیان ده خودروسازان، فزونی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی (خودروسازی) بر درآمدهای عملیاتی، هزینه‌های بالای مالی خودروسازان (به خصوص شرکت سایپا)، بدهی‌های شرکت‌های خودروساز (به خریداران خودرو و تأمین کنندگان مواد اولیه)، وجود سهام چرخه‌ای و حکمرانی معیوب و دارایی‌های مازاد و غیرمرتبط با کسب‌وکار خودروسازان از جمله این چالش‌ها است.

در ادامه این گزارش ذکر شده: چالش‌های مزبور دارای پیامدها و آسیب‌های متعددی در دو سطح خُرد (بنگاه) و کلان است. در سطح بنگاه، پیامدهای حقوقی در خصوص ورشکستگی شرکت بر اساس ماده (۱۴۱) قانون تجارت، کاهش قدرت دسترسی به منابع مالی در بازارهای مالی (کاهش رتبه اعتباری یا اعتبارسنجی) و عدم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بنگاه به عنوان مهم‌ترین پیامدهای منفی این وضعیت است. در سطح کلان نیز شکل‌گیری بازی پونزی و افزایش ریسک اعتباری در نظام مالی و اقتصادی، کاهش تولید محصولات (خودرو) و ریسک کاهش کیفیت محصولات ساخته شده از مهم‌ترین پیامدها به شمار می‌رود.

پیشنهادهای مرکز پژوهش‌های مجلس

در ادامه این گزارش با بیان اینکه مبتنی بر آسیب شناسی صورت گرفته، مهم‌ترین پیشنهادهای اصلاحی با تمرکز بر موضوعات مالی و سرمایه گذاری که ضروری است به صورت کامل و غیرگزینشی مورد توجه قرار گیرد، آمده: افزایش بهره‌وری در فرایند تولید، افزایش شفافیت در هزینه تأمین مواد اولیه و مواد مصرفی در تولید خودرو (تأکید بر خریداری تمامی یا اکثر مواد از بورس کالا)، اصلاح شیوه‌های قیمت‌گذاری، داخلی سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارزبری، واگذاری سهام چرخه‌ای، واگذاری دارایی‌ها و اموال غیرمرتبط با خطوط اصلی کسب‌وکار، اصلاح روش‌های پیش فروش محصولات و قیمت گذاری، بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکت‌های خودروساز از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و یا صرف سهام و اصلاح وضعیت تأمین مالی بنگاه و کاهش سهم هزینه‌های مالی از جمله پیشنهادات مرکز پژوهش‌ها است.

در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده: همچنین شایان ذکر است که حتی اگر محاسبات بهای تمام شده در خودروسازان بر اساس اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری باشد، این استانداردها عمدتاً ناظر بر نحوه ثبت و گزارشگری مالی وضعیت موجود است و به موضوعی نظیر صرفه اقتصادی تأمین نمی‌پردازد.

انتهای پیام/

http://www.dana.ir/1877802 '); d.write(' اخبار مرتبط آخرین اخبار

  • رئیس اتاق تعاون ایران به عنوان عضو هیئت مدیره اتحادیه جهانی تعاون انتخاب شد.

  • گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس

  • مصرف برق با عبور از ۶۳ هزار مگاوات رکورد زد

  • دو میلیون بشکه دیگر نفت ایران به چین رسید

  • تا تعیین تکلیف کالابرگ، یارانه‌ها مرتب واریز می‌شود

  • افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم

  • ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند

  • پرونده ۲۲۰ شرکت متخلف حمل و نقل کالا و مسافر به تعزیرات ارسال شد

  • کدام کالاها بیشترین درصد احتکار را به خود اختصاص داده‌اند

  • حل مشکل مسکن با بکارگیری طرحی شبیه به تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی

  • مودیان فریب شرکت‌های صوری را نخورند

  • تصویب کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن

  • گزارشی از آخرین پیش‌بینی وضعیت جوی کشور

  • منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌دست مردم نرسید/ اصلاح رفتار و طرح‌های حمایتی دولت سیزدهم، ما را امیدوار می‌کند

  • کاهش قیمت سیمان ادامه دارد

  • گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس

  • گزارشی از آخرین تحولات قیمت ارز، طلا و سکه

  • هشت اداره پر مصرف برق در تهران معرفی شدند

  • قرارداد بلندمدت اپراتوری بندر چابهار با هندیها تعیین تکلیف می شود

  • تکذیب عقب‌نشینی دولت از وعده ساخت ۴ میلیون مسکن

  • تولید ناخالص داخلی به ۷۵۶ هزار میلیارد تومان رسید

  • درباره کالابرگ الکترونیکی آخر تیرماه تصمیم گریری می‌شود

  • سود وام ودیعه مسکن ۵ درصد کاهش یافت

  • سهمیه بنزین تیرماه امشب واریز می‌شود

  • فقط ۷۰ درصد تراکنش کارتخوان‌ها مشمول مالیات شد

  • نیاز به هیچ ثبت نامی از سوی مردم برای سهام عدالت نیست

  • مخالفت دولت با واگذاری شرکت های دولتی در قالب رد دیون

  • کالاهای اساسی برای سال ۱۴۰۱ کشور تأمین شدند

  • گلایه وزیر اقتصاد از کم کاری بانک‌های خصوصی در اقتصاد

  • روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود

  • میزان اصابت یارانه به هدف در روش مستقیم بیشتر است

  • انتشار اسامی ادارات پرمصرف برق بر تابلو اعلانات رسانه‌ها

  • گزارشی از آخرین پیش‌بینی وضعیت جوی کشور

  • گزارشی از آخرین تحولات قیمت ارز، طلا و سکه

  • گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس

  • کلونی‌های منفعت در برابر حذف ارز ترجیحی مقاومت می‌کردند

  • ۲۲ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند

  • زمین برای ساخت ۲.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

  • محور کندوان تا ۳۱ خرداد طی ساعاتی مسدود است

  • قربان‌زاده: رقم سرمربیان پرسپولیس و استقلال نزدیک به هم است/ باشگاه‌ها موظف به افشای قراردادها هستند

آموزش زبان فرانسه آفر تور کیش بلیط هواپیما آنلاین بازار '; document.body.innerHTML += t; } }, 100);

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا