Categories: سیاسی

بیانیه گام دوم انقلاب یک سند آینده‌پیمایی است/۱۳ نکته درباره سیاستگذاری جدید علوم انسانی

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۲:۲۵ بیانیه گام دوم انقلاب یک سند آینده‌پیمایی است/۱۳ نکته درباره سیاستگذاری جدید علوم انسانی

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب، یک نوع سند آینده پیمایی است، گفت: از اوایل دوره انقلاب نیز تصور بر این بوده است که ما نسبت به علوم انسانی بی نیاز هستیم و این موجب آسیب شد.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، ابراهیم برزگر استاد علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در دومین نشست هم اندیشی « تحول علوم انسانی زمینه ساز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» درباره سیاستگذاری جدید علوم انسانی در گام دوم گفت: همانطور که می دانید بیانیه گام دوم انقلاب در ۷ محور علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت، مبارزه با فساد و استقلال، آزادی و عزت ملی تدوین شده است.

وی ادامه داد: این موارد در پنج مرحله انقلاب، نظام، دولت، جامعه، تمدن طراحی شده است و در ۳ استراتژی و راهبرد خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی ارائه شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب، یک نوع سند آینده پیمایی است. نکته دوم، متدولوژی است که باید در رابطه با این سند در پیش گرفته شود. رهبر معظم انقلاب در متن بیانیه توقف می‌کنند و از اندیشمندان خواسته اند که در این بیانیه تفکر و اندیشیده شود، چون علم با تفسیر توسعه و بسط پیدا می‌کند.

وی افزود: نکته سوم اهمیت علوم انسانی است که از گذشته توجه خاصی شده است. از اوایل دوره انقلاب نیز تصور بر این بوده است که ما نسبت به علوم انسانی بی نیاز هستیم و باید علوم سخت وارد شود و این موجب آسیب شد. یعنی، عقب ماندگی علوم انسانی از علوم سخت، اتفاقی بود که موجب جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم شد.

برزگر یادآور شد: نکته چهارم این است که علوم انسانی مانند لباسی است که باید بر قامت واقعیت‌های موجود جامعه ما منتقل شود. یعنی وقتی واقعیت ها تغییر پیدا می کنند، علوم انسانی، متناسب با آنها نیز باید تغییر پیدا کنند.

وی گفت: نکته پنجم، علوم انسانی باید درصدد تحقق آرمان انضمامی، یعنی حل مسائل موجود و مسئله محوری بکوشد، مثلا اگر بی عدالتی وجود دارد، رفع آن می ‌شود تحقق آرمان انضمامی.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته ششم اینکه، اگر بخواهیم در سیاستگذاری علوم انسانی موفق شویم باید در طراحی، رهیافتها برای علوم انسانی و علوم خاص مانند علوم اقتصاد، علوم سیاسی و … داشته باشیم.

برزگر ادامه داد: نکته هفتم مطالعات میان رشته ای است و این مطالعات میان رشته ای با سنت دیرینه ایرانی و اسلامی سازگار است که علوم با هم به صورت یک بسته و مجموعه مورد مطالعه قرار می گرفتند، یعنی بر مبنای یک مسئله، رشته های مختلف با یکدیگر همکاری می کردند و باعث حل مسئله می شدند، مثلاً برای حل مشکل کاهش زندانی، باید رشته‌های حقوق، سیاست، اقتصاد، جامعه شناسی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی افزود: نکته هشتم، نزدیکی مراکز دانشگاهی با مراکز اجرایی است که در اینجا یک شکاف بین نظریه و عمل وجود دارد و نظریه پردازی برای کنش سیاسی و کنش اجتماعی و کنش روانشناسی و اقتصادی وجود ندارد. مراکز اجرایی باید به دانشگاه‌ها فرصت دهند و این فرصت های اجرایی به مثابه آزمایشگاه علوم انسانی درآید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته نهم، نزدیکی علوم انسانی با ادبیات عامیانه و مردمی کردن علوم انسانی است. در واقع نیاز است علوم انسانی از دانشگاه به میان عامه مردم منتقل شود و به زبان ساده و عامی برای مردم بیان شود.

برزگر افزود: نکته دهم برای سیاست‌گذاری، نهادسازی است و پیشنهاد ایجاد معاونت علوم انسانی در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری باید انجام شود. نکته و پیشنهاد یازدهم، نیازمند نوآوری در ادبیات زبانی است. یعنی در فرهنگ، اقتصاد و سیاست خارج با حفظ اصول، نوآوری‌های داشته باشیم.

وی گفت: نکته دوازدهم خودآفرینی و مفهوم‌سازی جدید است و نکته سیزدهم اینکه، یکی از کارهایی که در سیاسیت گذاری علوم انسانی انجام شود "تراژدی خیرات" است. تمدن غرب، تمدن یک چشم است، یعنی فقط به جسم، دنیا و مادیات توجه دارد. اما تمدن‌سازی که قرار است در جمهوری اسلامی ایران انجام شود، تمدن سازی استعلایی و با ارزش های متعارف است. مثلاً در الگوی اسلامی هم پیشرفت باید باشد و هم عدالت.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار

اخبار کسب و کار

موتور جستجوی avalkhabar

Share
Published by
موتور جستجوی avalkhabar