تفریغ بودجه 97|فقط 2 پروژه ریلی موفق به تأمین 15 درصد تسهیلات مالی خارجی شدند
سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ – ۰۶:۳۳ تفریغ بودجه 97|فقط 2 پروژه ریلی موفق به تأمین 15 درصد تسهیلات مالی خارجی شدند
در سال 97 سازمان برنامه و بودجه در راستای استفاده از مجوز بند «و» تبصره 4 از 7 پروژه فقط برای پروژههای «تدارک قطعات یدکی ضروری ناوگان راهآهن» و «تدارک 15 دستگاه لکوموتیو جرثقیلدار 120 تنی» ارائه درخواست به صندوق توسعه ملی و اعلام مبلغ تضمین و دوره زمانی بازپرداخت به صندوق، داشت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق بند «و» تبصره 4 بودجه سال 97 به دولت اجازه داده میشود پس از عقد قرارداد با تأمینکننده مالی خارجی اقدامات قانونی لازم را نسبت به تأمین سهم 15 درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای طرحهای ریلی را از محل صندوق توسعه ملی به عمل آورد.
طبق تفریغ بند «و» در راستای اجرای مفاد این بند هیأت وزیران، طی تصویبنامه شماره هـ 55801 ت / 879852 مورخ 5 مهر 97 به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده میشود نسبت به تأمین 15 درصد سهم کارفرما مربوط به تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای طرحهای ریلی از محل صندوق توسعه ملی اقدام کنند.
مطابق ماده 2 تصویبنامه مذکور صندوق توسعه ملی باید بر اساس درخواست سازمان یاد شده نسبت به اختصاص اعتبار مورد نیاز برای تأمین 15 درصد سهم موضوع این بند اقدام کند.
طی تصویبنامه شماره هـ 55801 پ/ 124414 مورخ 21 آذر 97 طرح احداث راهآهن گرگان ـ بجنورد و راهآهن شیروان ـ مشهد و همچنین طی تصویبنامه شماره هـ 56050 پ/ 131865 مورخ 6 دی 97 طرح بهسازی ناوگان راهآهن به طرحهای تصویبنامه صادرالذکر اضافه شده است.
این طرحها شامل 14 پروژه و طرح است.
* 7 پروژه از 14 پروژه ریلی موفق به اخذ مصوبه شورای اقتصاد شد
با توجه به اینکه بر اساس ماده 20 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصویب طرحهایی که از تسهیلات مالی خارجی استفاده میکنند در شورای اقتصاد منوط به ارائه دستگاههای اجرایی متولی طرح و ارائه توجیهات فنی، اقتصادی، مالی و زیستمحیطی است بنابراین فقط تعداد 7 پروژه از طرحهای مندرج در تصویبنامههای فوقالذکر که حائز شرایط موصوف بودهاند به مرحله تصویب در شورای مذکور رسیده است.
این 7 طرح شامل احداث راهآهن شیراز ـ بوشهر، تدارکات قطعات یدکی ضروری ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران، تدارک 15 دستگاه لکوموتیو جرثقیلدار 120 تنی، احداث قطار حومهای کلانشهر مشهد به شهر جدید گلبهار، احداث خط 6 مترو تهران، تأمین 630 دستگاه واگن مترو شهر تهران و تمدید و اصلاح مصوبه خط 2 قطار شهری کرج و حومه است.
از این 7 پروژه 4 پروژه در وزارت راه و شهرسازی و 3 پروژه در حوزه وزارت کشور است.
مبلغ کل تسهیلات مصوب ارزی احداث راهآهن شیراز ـ بوشهر 5 میلیارد و 914 میلیون یوآن، مبلغ کل تسهیلات مصوب ارزی تدارک قطعات یدکی ضروری ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران 46 میلیون و 742 هزار و 696 یورو و مبلغ کل تسهیلات مصوب ارزی تدارک 15 دستگاه لکوموتیو جرثقیلدار 120 تنی 52 میلیون و 599 هزار و 555 یورو است.
همچنین احداث قطار حومهای کلانشهر مشهد به شهر جدید گلبهار 186 میلیون و 81 هزار و 104 یورو تسهیلات مصوب ارزی دارد.
در سال 97 سازمان برنامه و بودجه در راستای استفاده از مجوز این بند فقط برای پروژههای ریلی «تدارک قطعات یدکی ضروری ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران» و «تدارک 15 دستگاه لکوموتیو جرثقیلدار 120 تنی» اقدام به ارائه درخواست به صندوق توسعه ملی کرده و مبلغ تضمین و دوره زمانی بازپرداخت را به صندوق مذکور اعلام کرده است.
صندوق یاد شده بر اساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به صدور دستور مسدودی بابت تأمین سهم 15 درصد کارفرما مربوط به تسهیلات مالی خارجی برای اجرای پروژههای مذکور اقدام کرده است.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس درخواست صندوق نسبت به ایجاد مسدودی ارزی بابت تأمین سهم مزبور اقدام کرده است.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس صندوق توسعه ملی مبلغ 8 میلیون و 439 هزار و 750 یورو حدوداً معادل 9 میلیون و 621 هزار و 502 دلار بابت تأمین 15 درصد تسهیلات مالی خارجی طرح «تدارک 15 دستگاه لکوموتیو جرثقیلدار 120 تنی» به نفع بانک صنعت و معدن مسدود کرده و حسب درخواست بانک صنعت و معدن مبلغ مذکور از طریق بانک تجارت در تاریخ 8 اسفند ماه 97 به حساب اعلامی بانک صنعت و معدن نزد بانک EIH هامبورگ واریز شده است.
همچنین مبلغ 7 میلیون و 500 هزار یورو بابت تأمین 15 درصد تسهیلات مالی خارجی طرح «تدارک قطعات یدکی ضروری ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران» به نفع بانک صنعت و معدن مسدود شده اما با توجه به اینکه مسدودی مذکور در پایان سال 97 انجام شده وجهی بابت آن دریافت نشده است.
سهم 15 درصد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای طرحهای ریلی فوقالذکر از محل صندوق توسعه ملی پس از عقد قرارداد با تأمینکننده مالی خارجی تأمین شده است.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار