اجتماعی

توقیف نفت­کش کره جنوبی در آینه حقوق بین‌­الملل دریاها

سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ – ۱۴:۴۰ توقیف نفت­کش کره جنوبی در آینه حقوق بین‌­الملل دریاها

جمهوری اسلامی ایران در اقدام به توقیف نفت­کش آلوده کننده محیط زیست دریایی ایران، در چارچوب اصول و قواعد حقوق بین­‌الملل دریاها عمل کرده­ است.

توقیف نفت­کش کره جنوبی در آینه حقوق بین‌­الملل دریاها

گروه قضایی خبرگزاری فارس ـ مهناز رشیدی پژوهشگر پژوهشگاه قوه قضائیه در یادداشتی نوشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در 15 دی ماه 1399 اعلام کرد که به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و با حکم دادستانی هرمزگان، شناور نفتکش کره جنوبی را به دلیل نقض پیاپی قواعد زیست محیطی در خلیج فارس (در 11 مایلی جزیره تنب بزرگ)[1] توقیف کرده است.

مقامات وزارت امور خارجه نیز، علت توقیف این نفت­کش را که حامل 7200 تن مواد شیمیایی نفتی بود، آلوده کردن محیط زیست دریایی عنوان کردند.[2] در مقابل، وزارت دفاع کره جنوبی، در واکنش به این اقدام اعلام کرد که یگانی از شناورهای نظامی خود را به منطقه خلیج فارس اعزام خواهد کرد و وزارت خارجه این کشور، خواستار آزادی فوری این کشتی شد.[3]

با توجه به اهمیت این موضوع برای منافع ملی کشور، نکاتی از حیث اصول و قواعد حقوق بین­‌الملل دریاها قابل طرح است:

1- منطقه خلیج فارس دریایی بسته یا نیمه بسته است که مشمول قواعد حقوق بین­‌الملل دریاها قرار دارد. بنیادی­‌ترین سند بین­‌المللی در حوزه حقوق دریاها، کنوانسیون سازمان ملل متحد در حقوق دریاها (1982) است. اگرچه جمهوری اسلامی ایران صرفا این سند را امضا کرده و هنوز آن را تصویب نکرده است اما علی‌­رغم لازم‌­الاجرا نبودن این کنوانسیون برای کشور ایران، بسیاری از قواعد مندرج در این معاهده، تدوین عرف بین­‌المللی است و از این جهت، برای کشورمان لازم‌­الرعایه است.

2- بر مبنای قواعد عرفی و معاهداتی دریایی، کشورهای ساحلی صلاحیت تعیین مناطق دریایی خود را با توجه به استانداردهای کنوانسیون دارا می‌­باشند. با عنایت به اینکه هر کشور می­تواند تا 12 مایل از خط مبدأ به تعیین دریای سرزمینی، برای خود اقدام کند و مطابق ماده 121 کنوانسیون حقوق دریاها که جزایر دور از ساحل را مستحق برخورداری از مناطق دریایی مستقل دانسته، بر اساس قوانین و مقررات داخلی کشور، جزیره تنب بزرگ تحت حاکمیت ایران قرار دارد و آبهای اطراف آن تا 12 مایل، دریای سرزمینی کشور ایران محسوب می­شود. بنابراین نفت­کش کره‌­ای در حال عبور از این منطقه دریایی (در فاصله 11 مایلی تنب بزرگ) توقیف گشته است.

3- رژیم حاکم بر عبور کشتی­های خارجی در دریای سرزمینی، عبور بی­‌ضرر است. یعنی کشتی­‌های خارجی می­‌توانند به صورت مستمر، بی‌­وقفه و سریع از دریای سرزمینی سایر کشورها عبور کرده و دولت ساحلی نمی‌­تواند مادامی که عبور، بی‌­ضرر است اقدام به توقیف یا بازرسی آن کشتی نماید. عبور، زمانی بی­ضرر است که مخل صلح، نظم عمومی و امنیت کشور ساحلی نباشد. اما زمانی که یک کشتی، فعالیت‌­های مصرح در ماده 19 کنوانسیون حقوق دریاها را انجام دهد، عبور از حالت بی­‌ضرر خارج می­شود. یکی از این موارد، اقدام به آلودگی جدی و عمدی زیست­ محیطی است. به عبارت دیگر، در این فرض، کشور ساحلی می­‌تواند از عبور کشتی خارجی، جلوگیری نماید. زیرا به موجب ماده 21 این کنوانسیون، کشور ساحلی می­‌تواند در منطقه دریای سرزمینی قوانینی را در خصوص حفاظت از محیط زیست و پیشگیری، کاهش و کنترل آلودگی وضع نماید و کشتی­‌های خارجی در حال عبور بی‌­ضرر از این دریا مکلف به اجرای این مقررات هستند. در نتیجه، نفت­کش کره‌­ای مکلف بوده در حین عبور از دریای سرزمینی ایران به قواعد و استانداردهای زیست ­محیطی که کشور ایران وضع کرده­‌است، پایبند باشد.

4- اگرچه اعمال صلاحیت قضایی کیفری و مدنی بر کشتی­‌های خارجی در حال عبور از دریای سرزمینی با کشور صاحب­ پرچم کشتی است اما در بعد کیفری، در صورتی که آثار جرم به ساحل سرایت کرده و آرامش، امنیت و نظم عمومی ساحل را برهم زند، کشور ساحلی امکان اعمال صلاحیت داشته و در زمینه دعاوی مدنی نیز، به موجب قاعده مقرر در ماده 28 کنوانسیون، در صورتی که تعهدات قراردادی یا مسؤولیت‌­های کشتی مزبور، در حین عبور و به مناسبت عبور ایجاد شده باشد، کشور ساحلی می‌­تواند صلاحیت قضایی خود را اعمال نماید. ایجاد خسارات ناشی از آلودگی‌­های زیست­ محیطی در حین عبور از مناطق دریایی ایران را می­‌توان هم واجد وصف کیفری و هم دارای خصیصه مدنی دانست که در حین عبور نفت­کش از منطقه دریای سرزمینی تحت حاکمیت ایران ایجاد شده است. بنابراین، کشور ایران هم در بعد کیفری و هم در بعد مدنی امکان اعمال صلاحیت قضایی و اجرایی بر این اقدام را داشته ­است. در نتیجه، صدور حکم توقیف نفت­کش آلوده کننده خارجی از سوی مقام قضایی با قواعد حقوق بین­الملل منافاتی ندارد.

5- با توجه به اقدام این نفت­کش، یعنی حمل و نقل مواد شیمیایی نفتی، نوع این کشتی، تجاری است و از مصونیت قضایی برخوردار نمی‌­باشد. از این رو، مانعی در جهت اعمال صلاحیت قضایی توسط دادستانی کشور ایران و اجرای حکم توسط نیروی دریایی نظامی جمهوری اسلامی ایران موجود نبوده؛ زیرا مطابق قواعد حقوق بین­‌الملل دریاها صرفا کشتی‌­های جنگی و کشتی‌­های دولتی غیرتجاری در رابطه با صلاحیت قضایی و اجرایی کشور ساحلی از مصونیت برخوردارند.

در نتیجه، جمهوری اسلامی ایران در اقدام به توقیف نفت­کش آلوده کننده محیط زیست دریایی ایران، در چارچوب اصول و قواعد حقوق بین­‌الملل دریاها عمل کرده­ است.

[1] . https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/10/15/2426128.

[2] . https://www.irna.ir/news/84173777/.

[3] . https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/10/15/2426124.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا