جامعه ما آزمایشگاهی برای اعتبارسنجی نظریات غرب بود/ علوم انسانی کمکی به حل مسائل جامعه نکرده
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۴:۳۶ جامعه ما آزمایشگاهی برای اعتبارسنجی نظریات غرب بود/ علوم انسانی کمکی به حل مسائل جامعه نکرده
استاد دانشگاه علامه با بیان اینکه علوم انسانی چون بومی اندیش نبوده کمکی به حل مسائل جامعه نکرده گفت: جامعه ما آزمایشگاهی برای اعتبارسنجی نظریات غرب بوده و این باعث ناکارآمدی جامعه و اقتصاد شده است.
به گزارش خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، علی آدمی مسئول گروه بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در دومین نشست هم اندیشی « تحول علوم انسانی زمینه ساز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» که به همت مرکز هم اندیشی نهاد رهبری و بسیج اساتید و گروه معارف اسلامی در دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: باید مسئلهمحورتر وارد مسائل تحول علوم انسانی شد و یک قدری از کلیات فاصله گرفت و سراغ الگوهای عینی رفت. برای اینکه تحول در علوم انسانی را از این حالت خوفناک که متاسفانه به وجود آمده، که البته به ناحق خوفناک شده، نجات دهیم.
وی تصریح کرد: همین که شما بحث از الگوی تحول در علوم انسانی- اسلامی میکنید، انگار شما در خلاف جهت آب و در خلاف جهت علم حرکت میکنید و یک سری مطالب غیرعلمی و غیرمستند بر پایه شهودات و تجارب غیربشری که غیرعلم نامیده می شود، می خواهید جایگزین کنید.
آدمی تاکید کرد: وقتی صحبت از تحول در علوم انسانی و تحول در علوم انسانی اسلامی میکنیم، بخش مهم آن بومی اندیشی است و البته بخش مهم دیگر آن بومیسازی است. یعنی ما باید بخشی از آنچه که تحت عنوان علم در دنیا است و میتواند دارای اصول ثابتی باشد، باید آن را بپذیریم. بحث مهم دیگر در تحول علوم انسانی بحث نقد معرفت و تمدن غربی است، یعنی بعضی اوقات نگاه نقدگونه نسبت به این تمدن و بعد چالش هایی که این تمدن ایجاد کرده، داریم.
این استاد دانشگاه یادآور شد: اینجا نفی علوم در غرب نیست و این را باید جا انداخت که بحث تحول، بحث نفی علوم نیست، منتها بحث این است که کدام علم؟ علمی که ما از آن در غرب صحبت میکنیم در فضا پسا پوزیتیویستی شکل می گیرد. به طوری که پست مدرنیست ها دیگر صحبت از نظریه و تئوری در دنیای کنونی نمی کنند و باور دارند، نمیتوان به نظریه اعتقاد داشت و بحث گفتمان ها را مطرح میکنند.
وی یادآور شد: در کشور ما هنوز وقتی صحبت از علم می شود، مشاهده می کنیم همان دیدگاه سنتی شش دهه قبل غرب را مطرح میکنیم و فضای عمومی و نخبگی از آن فراتر نمی رود. نتیجه این می شود که الان علم در غرب بر اساس جامعهشناسی تفهمی شکل میگیرد و بر اساس برساخت گرایی الکساندر ول برساخت میشود و در تفاهم بین الاذهانی هابرماست به عمق گذاشته می شود و چون بسیاری از نظریه ها نمیتوانند در تفاهم بین الاذهانی قرار بگیرند و رابطهای با قدرت پیدا نمی کنند، طبیعتا از قدرت باز می ایستند.
آدمی ادامه داد: نکته مهم دیگر بحث کارآمدی است، یعنی چرا علوم انسانی در کشور به کارآمدی کشور کمک نکرده است؟ علوم انسانی کمکی به حل مسائل جامعه نکرده است، چون بومی اندیش نبوده است، چون اساس شکلگیری این علوم انسانی از فضای خودجوش و خود اندیش جامعه ایرانی نبوده است و روابط و جامعه شناسی غرب جایگزین شده است.
وی افزود: جامعه ما آزمایشگاهی برای اعتبارسنجی نظریات غرب بوده است و این باعث ناکارآمدی جامعه و اقتصاد جامعه شده است و خود این ناکارآمدی، علوم انسانی را تضعیف کرده و در کشور فاکتور به نام انقلاب اسلامی خورده است، در حالی که علم آن برای غرب است و علم غربی مبتنی بر فهم و مسئله غربی است و طبیعی است، نتوانسته کمکی به حل مسائل جامعه کند.
این استاد دانشگاه گفت: رهبری در پاسخ به کسانی که ادعا میکنند از انقلاب اسلامی باید عبور کرد، میفرمایند، اتفاقا آنچه که باعث توفیقات انقلاب اسلامی در این 4 دهه بوده، به مدد آرمانها و همان گفتمان اصیل انقلاب بوده و هر چقدر ما از آنها دور شدهایم با مشکل مواجه شدهایم و اساساً بیانیه گام دوم، پاسخی به آنان بود که معتقد به زوال گفتمان انقلاب اسلامی ایران بودند.
آدمی افزود: نکته دیگر، آنچه که جامعه ما را به لحاظ تحول در علوم انسانی عقب نگه داشته است، اینکه ما تفاهم بین الاذهانی و نخبگانی در این حوزه نداشته ایم و در مقاطع مختلف تاریخی با گسست روبهرو شدهایم.
وی گفت: رهبری در گام دوم می فرمایند، وقتی ما انقلاب اسلامی را تحویل گرفتیم، از صفر شروع کردیم و اگر چهل سال انقلاب اسلامی ایران را با چهل سالگی انقلاب الجزایر، فرانسه، چین و روسیه مقایسه کنیم، مشاهده میکنیم چقدر انقلاب اسلامی ایران جلوتر بوده است.
آدمی اظهار داشت: بسیاری از تحلیلگران معتقدند، کشور ما با بحران ایده در دو سده اخیر در بحث بومی اندیشی و علوم انسانی و توسعه کشور روبرو بوده است و انقلاب اسلامی پاسخ به این گفته است.
وی گفت: به عنوان نکته آخر، باید مشخص کنیم در حال حاضر، مراد از علم چیست؟ آیا ما الان علم بدون ارزش داریم؟ در حال حاضر علومی مانند علوم پزشکی که تا چند دهه قبل جزو علوم دقیق بوده، الان در حال پیوستن به حوزههای علوم انسانی است. مهم این است که ما امروز یک فهم بومی ارائه کنیم. این فهم بومی لازمهاش مسئله شناسی واحد است، یعنی فهم واحد و نخبگانی.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار