به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در سالهای اخیر دستگاههای فرهنگی تلاشهای زیادی برای بهبود رویههای اکران سیار داشتند. نمایش فیلم در شهرهای بدون سینما، یکی از دلایل اصلی تقویت سامانه اکران سیار است و تا به امروز اتفاقات خوشایندی را به همراه داشته است. فیلم سینمایی «آسمان غرب» نوروز امسال در چرخه اکران سراسری قرار گرفت و از فروردین ماه امسال، موسسه بهمن سبز برنامه ریزی و ثبت نام برای اکران سیار این فیلم را آغاز کرد.
«آسمان غرب» در مجموع ۶۷۰ نوبت نمایش اکران سیار، توانست به فروش یک میلیاردتومانی برسد. این رقم فروش در حالی است که متوسط قیمت برای هر نفر تماشا ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است و در مجموع ۶۰ هزار نفر به تماشای این فیلم نشستند.
اکرانهای سیار در شش ماهه گذشته، در مکانهای متنوعی از جمله مساجد، سازمانها، کانونهای فرهنگی، دانشگاهها، مدارس و پادگانها برپا شده است. در حال حاضر نهادهای مختلف فرهنگی، در حال طراحی عملیات برای اکران سیار هستند. بررسی سهم سامانههای اکران سیار از میزان مخاطب به این صورت است که ۷۰ درصد مخاطبان در فرایند اکران سیار بهمن سبز حضور داشتند و ۲۵.۷ درصد از مخاطبان در اکران مردمی عمار و ۴ و سه دهم درصد مخاطبان آسمان غرب در سایر شکلهای نمایش اکران سیار حضور داشتند.
یکی از مهمترین هدفهای اکران سیار، توسعه مخاطب در نقاطی از کشور است که به سالن سینما دسترسی ندارند. به همین دلیل است که توزیع مخاطب در این شیوه نمایش اهمیت مییابد. مطابق امار استخراج شده از سامانههای اکران سیار، نسبت تعداد مخاطب در شهرها به این صورت است که ۳۰.۸ درصد مخاطبان در استان تهران بودند و ۶۹ و دو دهم درصد در سایر استانها مخاطب اکران سیار بودند. نکته قابل تامل اینکه ۱۱۴ منطقه روستایی، میزبان فیلم سینمایی «آسمان غرب» بودند و در مجموع ۱۱ هزار و ۸۴۵ نفر از ساکنان روستا به تماشای این فیلم نشستند.
یکی از اقدامات مهم در فرآیند اکران سیار «آسمان غرب» این بوده که ۱۴۲ نمایش ویژه در مناطق کمبرخوردار به کمک گروههای جهادی انجام شده است و قریب به ۱۵ هزار نفر از این شیوه نمایش فیلم بهرهمند شدند.
مجموعه اقدامات اکران سیار بهمن سبز طی دو سال اخیر موجب فراهم آوردن دسترسی بیشتر به محتواهای فرهنگی برای بخشهای مختلف جامعه شده است. فعالان فرهنگی در شهرهای فاقد سینما، برای هماهنگی اکران سیار میتوانند از طریق سایت esayar.ir اقدام کنند.
انتهای پیام/