جزئیات جدید از خط راه آهن راهبردی قزاقستان – ایران – ترکیه
شبکه های اجتماعی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام | کانال تلگرام |
توئیتر |
گروه: اقتصادی ساعت: 01:15 منتشر شده در مورخ: 1401/03/30 شناسه خبر: 1877143 جزئیات جدید از خط راه آهن راهبردی قزاقستان – ایران – ترکیه مدیرعامل راه آهن گفت: حجم ترانزیتی خط راه آهن راهبردی قزاقستان – ایران – ترکیه حدود پنج میلیون تن بار است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صداوسیما، میعاد صالحی با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره فعال شدن خط راه آهن راهبردی قزاقستان – ایران – ترکیه با اشاره به اینکه تفاهمهای خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان داشتیم، افزود: این تفاهم نامه برای ایجاد یک کریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی مسیر عبوری از قزاقستان، ترکمنستان، ایران به سمت ترکیه و اروپا است و از آن سمت هم میتواند از مسیر چین به سمت قزاقستان بیاید و یا بارهایی را از مبدأ قزاقستان جابجا کند.
او با بیان اینکه هدف گذاری ما برای این مقطع زمانی، پنج میلیون تن بار ترانزیتی است، ادامه داد: پارسال رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن که رکورد تاریخ راه آهن کشور بود در حوزه ترانزیت ریلی را ثبت کردیم و اکنون این عدد نزدیک به دو و نیم برابر آن رکورد هست و یک گام بلند برای ایجاد یک کریدور از مسیر ایران است.
صالحی اضافه کرد: در این مسیر نرخهای ترجیحی را داریم برای این که بتوانیم مسیر کِی تی آی یعنی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران را داشته باشیم.
مدیرعامل راه آهن گفت: امروز هم نخستین قطار کانتینری بر اساس تفاهمی که سه هفته قبل بنده و مدیرعامل راه آهن قزاقستان در دفتر راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر تجارت قزاقستان امضا کردیم، همان فردای آن تفاهمنامه که ما سه هفته قبل انجام دادیم، این عملیاتی شد و قطار به سمت ایران راه افتاد که امروز در ایستگاه تهران بود.
صالحی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف ترانزیتی ریلی باید زیرساختها فراهم شود، افزود: در دولت سیزدهم مشی ما بر این است که نخست کار را انجام دهیم سپس خدمت مردم گزارش کنیم تا این که بخواهیم وعدهای دهیم که در پیچ و خمها بماند و انجام نشود.
وی با بیان اینکه از هفته اول آبان ۱۴۰۰ تفاهمی را با ترکمنستان برای افزایش تبادلات واگن از مرز سرخس و اینچه برون انجام دادیم، اضافه کرد: در پنج ماه پایانی سال ۱۴۰۰ رکورد بی نظیری را در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ثبت کردیم و مجموع سال ۱۴۰۰ را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن آمار ترانزیتی ما را به عنوان صدر آمار صد ساله ثبت کرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: در مورد این تفاهم که انجام شد به هر حال شرایط منطقه و این که بار از کریدورهای دیگری قبلاً عبور می کرده و اینک ایران یک مسیر جایگزین امن و یک مسیر جایگزین با مزیت رقابتی باشد نیاز است که ما تعرفههای ترجیحی وضع کنیم.
صالحی افزود: سه هفته پیش تعرفههای ترجیحی را باهم تفاهم کردیم و امروز به عنوان یک پروتکل و یادداشت تفاهم بین دو کشور به امضا رساندیم و اولین قطار عبور کرد.
او اضافه کرد: امروز قطاری که از قزاقستان راه افتاد و از مسیر ترکمنستان- اینچه برون وارد ایستگاه تهران شد فرمان عبورش صادر شد و از تهران به سمت ترکیه حرکت کرد.
مدیرعامل راه آهن گفت: همه تفاهمات لازم حقوقی و تعرفههای ترجیحی را انجام دادیم و طبیعی است که نیاز بود بین کشورهای مختلف هم این همراهی باشد؛ در این راستا تفاهمات خوبی را با کشور روسیه هم داشتیم که پس از انعقاد اطلاع رسانی میشود.
صالحی در پاسخ به این پرسش که خط ترانزیتی که راه اندازی شد چه کمکی میتواند به تکمیل سایر خطوط ترانزیت ریلی ما کند؟ افزود: برای عبور از مسیر شرق به غرب دنیا یعنی از مسیری که کالاهای چین به طور مشخص میخواهد به سمت غرب منتقل بشود سه دالان وجود داشت؛ دالان روسیه، دالان دریای خزر که به طور مثال از بندر اکتائو و ترکمن باشی میرفت با کشتیهای رورو به سمت بندر باکو و همچنین مسیر تمام ریلی ایران. مسیر روسیه اکنون دچار چالش شده است، مسیر دریای خزر هم باید مسیر ترکیبی داشته باشد و تعداد کشتیهای رورو هم در دریای خزر محدود است.
وی اضافه کرد: از مسیر اینچه برون و سرخس مسیرهایی است که در ایران به لحاظ ریلی متصل هستیم. مسیر اینچه برون روی مسیر گرمسار میآید و میتواند از تهران به سمت بندر شهید رجایی در بندرعباس بیاید و یا به سمت رازی به سمت ترکیه برود. در مورد سرخس میتواند به شکل مستقیم به سمت بافق- بندرعباس برود و امیدوارم در یکی دو سال آینده بتوانیم اتصال زاهدان با چابهار را هم داشته باشیم و آن کریدور هم میتواند متصل شود.
انتهای پیام/
http://www.dana.ir/1877143 '); d.write(' اخبار مرتبط آخرین اخبار
-
گزارشی از آخرین تحولات قیمت ارز، طلا و سکه
-
کمکاری بانکها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن
-
افزایش قیمت لوازم خانگی، از اول تیرماه
-
گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس
-
حمایت تمامقد وزارت نفت از تأمینکنندگان فناوریهای دانشبنیان
-
دامنه نوسان یک پله دیگر باز خواهد شد
-
دستورالعمل خرید تضمینی گندم کیفیت گندمهای داخلی را افزایش داد
-
واردات خودرو موجب کاهش التهاب بازار میشود
-
۲۵ درصد لوازم یدکی موجود در بازار قاچاق است
-
تحریمهای نمایشی پتروشیمی ایران؛ سرپوشی بر شکست آمریکا در بازگشت به برجام
-
عدالت عنصر اساسی اعطای یارانه به همه اقشار
-
پایان دو دهه انتظار برای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
-
«سرهنگ بهرامی» رییس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت شد
-
۲۴ میلیون لیتر نفت سفید در بورس انرژی ارائه میشود
-
سامانه مالیات پایانههای فروشگاهی تیر ماه رونمایی میشود
-
افزایش ۸ هزار مگاواتی مصرف برق در یک روز
-
دولت ورود نکند دلالان بازار سیر را هم قبضه میکنند
-
اوپک پلاس دست به مهره شد
-
از دپوی رب گوجه فرنگی تا تلاش برای افزایش قیمت این محصول
-
۲.۷ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند
-
گزارشی از آخرین پیشبینی وضعیت جوی کشور
-
۵۰ درجه دمای هوا و ۲۰ ساعت قطعی برق!
-
گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس
-
یارانه مستقیم به افزایش قدرت خرید منجر خواهد شد
-
رشد اقتصادی کشور با نفت ۴.۴، بدون نفت ۳.۹ درصد شد/ ثبت رشد بالای ۴ درصد طی ۲ سال گذشته با وجود تحریمها
-
دلار در کانال ۲۹ هزار تومان معامله شد
-
باسکولهای مرغداریها و مراکز عرضه گندم و غلات آزمون میشود
-
توقیف شناور باری با ۵ هزار میلیارد ماشین آلات سنگین در آبهای خلیج فارس
-
افزایش تخصیص برق برای تامین برق بخش صنعت
-
دریافت ۱.۶ میلیارد دلار از بدهی عراق به ایران
-
ثبتنام نهایی منتخبان ذخیره قرعهکشی فروش یکپارچه خودرو آغاز شد
-
مالیات از کارتخوانهای اصناف بر اساس خوداظهاری اخذ میشود
-
تولید محصولات استراتژیک در اولویت دولت
-
جزئیات بسته پیشنهادی وزارت راهوشهرسازی برای مدیریت اجارهبها
-
کاهش چشمگیر قیمت نفت
-
بخش اعظمی از قشری که سوار هواپیما میشوند دهک بالای جامعه نیستند
-
حذف ارز ترجیحی امنیت غذایی کشور را افزایش میدهد
-
کیفیت هوای تهران در 24 ساعت گذشته؛ «قابل قبول»
-
پیش بینی هواشناسی از افزایش دما در بیشتر نقاط کشور
-
تحریمهای آمریکا نفت را گران کرد
آموزش زبان فرانسه آفر تور کیش بلیط هواپیما آنلاین بازار '; document.body.innerHTML += t; } }, 100);