فرهنگ و هنر

رمزگشایی ازترفند مدیران سینمایی امنیتی در جشنواره

محمد احسانی و حسین کرمی

یکی از ترفندهای مدیران سینمایی امنیتی که در پی ارائه بیلان کاری و حفظ وضع موجود هستند، بهره‌کشی از چهره‌های بانفوذ و متعلق به جبهه انقلاب در جهت آرام نگه داشتن شرایط است!

به گزارش مشرق، آرش فهیم منتقد و روزنامه‌نگار در کانال تلگرامی خود نوشت: از سال ۱۳۸۴ یعنی همزمان با بیست‌وچهارمین دوره جشنواره، همواره یک یا دو مدیر فرهنگی که اغلب تلویزیونی و دارای تحصیلات معارفی و متصل به جریان سنتی اصولگرایی بوده و نگاهی خنثی و معتدل داشته‌اند به هیات انتخاب راه پیدا کردند. روندی که طی دوره‌های بعدی نیز ادامه داشت. البته مشارکت این افراد در جشنواره فیلم فجر، تنوع نداشته و به چهار پنج چهره خاص ، محدود بوده است.

واقعیت این است که قرار گرفتن این افراد در یک گروه انتخاب یا داوری موجب شده تا حضور این مدیران مجوزی برای ورود فیلم‌های نازل و پایین‌تر از سطح جشنواره باشد.
یکی از ترفندهای مدیران سینمایی محافظه کار و امنیتی که بیش از فرهنگسازی و جریان‌سازی مترقی و پیشرو در پی ارائه بیلان کاری و حفظ وضع موجود هستند، بهره‌کشی از چهره‌های بانفوذ و متعلق به جبهه انقلاب در جهت آرام نگه داشتن شرایط است!
در جشنواره‌های سینمایی دولتی، هیات انتخاب یا داوری را دراختیار طیفی خاص قرار می‌دهند و یک یا دو مدیر یا چهره فرهنگی از طیفی دیگر-که در نود درصد مواقع محمد احسانی و حسین کرمی، مدیران سابق و حال شبکه نسیم و از چهره‌های صاحب نفوذ فرهنگی هستند- را هم در همان هیات منصوب می‌کنند؛ از قبل معلوم است که این هیات به چه سمتی چربش دارند. اما در نهایت وقتی مدیران جشنواره با انتقاداتی درباره ورود آثار آلوده به ابتذال یا انحراف مواجه می‌شوند، با اشاره به حضور مدیران متعهد و ارزشی، منتقدان را خلع سلاح و خود را آسوده می کنند.
در واقع این چهره‌ها محللی هستند برای حضور آثار مسئله‌دار با مجوز نماینده غیررسمی حاکمیت در جشنواره.

  • هفت گردون
  • برنج
  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفده =

دکمه بازگشت به بالا