اقتصادی

سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد/ مصرف به همین شکل ادامه یابد، سال بعد واردکننده بنزین می شویم

شبکه های اجتماعی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سلام کانال تلگرام
توئیتر

گروه: اقتصادی ساعت: 11:34 منتشر شده در مورخ: 1401/10/16 شناسه خبر: 1922146 یک مقام مسئول: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد/ مصرف به همین شکل ادامه یابد، سال بعد واردکننده بنزین می شویم سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد/ مصرف به همین شکل ادامه یابد، سال بعد واردکننده بنزین می شویم مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد و بحث اعتبار سهمیه‌ای را که در نرخ دوم کارت‌های هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاست‌ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ناترازی‌ها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولید کننده بنزین در کشور است باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.

وی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می‌داد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اواخر سال ۹۸ – ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم و با شروع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفرها و کاهش مصارف بنزین در کشور را بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه می‌داد. وی ادامه داد: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد و در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را به عدد ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم. مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و ۱۰.۲ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود و این منفی ۱۲.۵ درصد یعنی تقریباً ۲۲.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم. وی افزود: با ابزار غیر قیمتی رفته رفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودروهایی که هر ساله به تعداد خودورهای کشور اضافه می‌شدند ادامه بدهیم و در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود و با به کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی مجدد باعث شد که مصرف به ۷۲ میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربه‌ای که در ارتباط سهمیه بندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزارهای غیر قیمتی می‌تواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک بکند. نژادعلی ادامه داد: به کارگیری ابزارهای غیر قیمتی و اعمال سیاست‌های مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تأثیر گذار خواهد بود. وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد و بحث اعتبار سهمیه‌ای را که در نرخ دوم کارت‌های هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاست‌ها است و باز سیاست‌های مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد و به فاز اجرای بیافتد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره برداری را ببریم.

اگر مصرف به همین شکل ادامه یابد، سال بعد واردکننده بنزین می‌شویم

در ادامه این برنامه، سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به میزان مصرف مجبور شدیم که از همه پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کنیم و در سال گذشته متناسب با میزان مصرف، تولید به طور متوسط روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بود و امسال میزان تولید از ابتدای سال تا به امروز ۱۰۳.۵ میلیون لیتر در روز است. وی افزود: ما عملاً به کمک پالایشگاهی که نفت خام را پروسس و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که میعانات را باز پالایش می‌کنند ما قادر هستیم با الگوهای فرآیند خاصی که در تک تک این واحدها متوسط با شرایط خودشان اجرا شده و به بهره برداری رسیده می‌توانیم ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی را به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز افزایش دهیم. مروج گفت: این یک هماهنگی است و زمان خاصی به آن معنا ندارد ما مجبور هستیم از همه ظرفیت‌های موجود کشور حتی از انبارهای خودمان استفاده کنیم. وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که بتوانیم ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون لیتر در روز به طور پیوسته تولید را داشته باشیم. مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: اگر با این روند مصرف را ادامه بدهیم نیمه دوم سال آینده به یک وارد کننده بنزین تبدیل می‌شویم.

تردد خودروهای بی کیفیت با مصرف سوخت بالا در کشور

در ادامه این برنامه، مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های گذشته، حجم قابل توجهی از بنزین مورد نیاز کشور را وارد می‌کردیم، بعد از راه اندازی ستاره خلیج فارس، برای مدتی به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شدیم. اما الان متأسفانه به یک ناترازی در بحث بنزین رسیدیم. وی افزود: دو دلیل اصلی در ناترازی بنزین وجود دارد، یکی ناشی از سیاست‌های قیمتی و دیگری ناشی از سیاست‌های غیر قیمتی است. نخعی ادامه داد: در بحث سیاست‌های قیمتی نیز اینکه قیمت بنزین در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه یا نسبت به کشورهای دنیا خیلی پایین‌تر است. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید افت پول ملی را مدیریت کند و در بحث مدیریت مصرف نباید همه توپ را در زمین مردم بیاندازیم باید از تجربیات سایر کشورها در این زمینه استفاده کنیم. وی افزود: طبق مصوبه مجلس که تعدادی خودرو وارد کشور می‌شود و این یک ایراد است، ما در صنعت خودروسازی با مشکل خودروهای بی کیفیت با مصرف سوخت بالا مواجه هستیم. نخعی اضافه کرد: در یک بازه زمانی طرحی به نام طرح سی ان جی شروع شد و تعدادی جایگاه سی ان جی را در اقصی نقاط کشور افزایش داد، اما در ادامه این روند کند شد. وی ادامه داد: در چند سال گذشته تمرکزها روی خودروهای فرسوده بوده و تا مقطعی این طرح پیشرفت خوبی داشت، اما بعدها رها شد که متأسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد دولت برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف سوخت ندارد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس برای ناترازی برق، بودجه، گاز جلسات متعددی گذاشتیم و مدام از این ناترازی صحبت می‌کنیم. http://www.dana.ir/news/1922146.html/share '); d.write(' اخبار مرتبط آخرین اخبار

  • خنثی شدن حمله سایبری به بانک مرکزی و دو پیام رسان داخلی

  • سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد/ مصرف به همین شکل ادامه یابد، سال بعد واردکننده بنزین می شویم

  • اطلاعیه سازمان مالیاتی در اجرای ماده ۲۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم

  • آغاز مذاکرات فرزین با رئیس بانک مرکزی قطر/ پیمان پولی دوجانبه در دستور کار

  • ۱۴ درصدسدهای پنجگانه تأمین کننده آب استان تهران پر است

  • شرایط خرید شاهین ابلاغ شد

  • دانش‌ بنیان‌ها در مسیر تولید تجهیزات راهبردی صنعت نفت

  • ترابری ایمن ۴۸۵ هزار مسافر در بنادر غرب هرمزگان

  • ثبت نام‌ در سجام به ۴۲ میلیون سهامدار رسید

  • زمان انتظار برای صدور کارت سوخت دیگر یک‌ماه نیست

  • افزایش قیمت پیاز حاصل تصمیم صادرات بدون برنامه است

  • عرضه ۸ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا از هفته آینده

  • پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بهمن ماه از فردا

  • گسترش حمل‌ونقل ریلی و هوایی، حوادث جاده‌ای را می‌کاهد

  • مالیات خودرو تا پایان سال مجازی می شود

  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی با شرایط جدید آغاز شد

  • ۶۰ درصد ماشین آلات معدنی فرسوده است

  • قانون شهرهای جدید نیاز به اصلاح دارد

  • ثبت سفارش واردات برنج از هند متوقف شد

  • ایجاد ۳۱ مرکز تخصصی در اکوسیستم کارآفرینی

  • استقبال عمان از سرمایه‌گذاری مشترک با ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

  • کلنگ زنی ساخت ۱۳۰۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران

  • ۴ درصد مشترکان آب، بدمصرف هستند/۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند

  • ۳۸۰ کیلومتر راه و بزرگراه در دهه مبارک فجر به بهره برداری می‌رسد

  • قیمت ارز در بازار آزاد تهران ۱۱ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت سکه امروز یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت طلا امروز ۱۱ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • آبرسانی در ۴۰۰ روستا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است/ یک‌ هزار روستا تا پایان سال آبرسانی می شود

  • قیمت خودرو‌ در بازار ۱۱ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت ارز دولتی امروز ۱۱ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • ناترازی مصرف گاز خانگی با تعرفه‌گذاری پلکانی علاج می‌شود

  • افزایش ۶.۵ درصدی میانگین تولید روزانه بنزین کشور

  • قیمت خودرو در بازار آزاد قیمت‌سازی است

  • قیمت ارز در بازار آزاد تهران ۱۰ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت سکه امروز شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • قیمت طلا امروز ۱۰ دی ۱۴۰۱ مشخص شد

  • ۴ فروند هواپیمای ایرباس به کشور وارد شد

  • قیمت خودرو‌ در بازار ۱۰ دی ۱۴۰۱/ قیمت تیبا اعلام شد

  • بهترین گوشی‌های هوشمند تولید شده در سال ۲۰۲۲

  • پیام رسان های ایرانی به هم متصل می‌شوند

تور مشهد بلیط هواپیما آنلاین بازار '; document.body.innerHTML += t; } }, 100);

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا