به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، چراغیپور در برنامه «شات کات» توضیح داد که بازیگری در فیلم کوتاه، همانند فیلم بلند نیازمند شناخت کامل کاراکتر، تمرکز و فشردهسازی اجراهاست و صبوری و پشتکار کلید موفقیت هنرجویان است. او همچنین به اهمیت تعامل سازنده با کارگردان و نویسنده اشاره کرد و دلیل علاقهمندی خود به فیلم کوتاه را خلاقیت و آزادی عمل بیشتر در این مدیوم دانست.
چراغیپور با رد دیدگاه رایج بین هنرجویان که فیلم کوتاه را زمین بازی میدانند، گفت: فیلم کوتاه برای من همواره یک مدیوم مستقل، جدی و کاملاً موجه است. جدیت در فیلم کوتاه همانند فیلم بلند است. جشنوارهها، جوایز معتبر و حضور کارگردانان بزرگ در این مدیوم، جایگاه مستقل آن را نشان میدهد.
او تاکید کرد که بازیگری در فیلم کوتاه نباید به چشم تمرین دیده شود و همان اندازه وقت، دقت و تعهد نیاز دارد که در فیلم بلند صرف میشود: هر حرکت، هر دیالوگ و هر نگاه در فیلم کوتاه باید با همان تمرکز و دقت اجرا شود. فشردگی زمان باعث نمیشود که کیفیت و عمق کاراکتر فدای کوتاهی زمان شود.
چراغیپور توضیح داد که اصول بازیگری در هر مدیومی ثابت است: شناخت گذشته، آینده، دغدغهها و وظایف کاراکتر در هر سکانس. تفاوت اصلی فیلم کوتاه در محدودیت زمانی و فشردگی روایت است: در فیلم بلند ممکن است من در بیست سکانس حضور داشته باشم و اگر چند سکانس ضعیف اجرا شوند، فرصت جبران وجود دارد. اما در فیلم کوتاه حتی یک سکانس کوتاه باید کامل، درست و شفاف اجرا شود.
او افزود که بازیگر باید ذهنیت فشردهای داشته باشد و تمام حرکات و دیالوگها را با تمرکز روی هدف دراماتیک اجرا کند، بدون عجله و اضطراب، حتی کوچکترین حرکت مثل برداشتن یک لیوان یا نگاه کردن به اطراف باید با فکر و دقت انجام شود تا جهان دراماتیک فیلم شکل بگیرد.
چراغیپور سینما را هنری گروهی دانست و به اهمیت تعامل میان بازیگر، کارگردان و نویسنده اشاره کرد: اگر نقشی به من پیشنهاد شود، باید به آرامی و با دقت وارد آن شوم و ویژگیها و رفتارهای کاراکتر را در جسم، ذهن و روح خود بیاورم. اگر دیالوگ یا اتفاقی با برداشت من از شخصیت همخوانی نداشته باشد، وظیفه دارم با کارگردان و نویسنده وارد گفتوگو شوم و پیشنهاد بدهم.
او تاکید کرد که این همفکری باعث پختگی شخصیتها و بهتر شدن فیلمنامه میشود و تجربه بازیگر میتواند به کارگردان کمک کند تا فیلمی باورپذیرتر و اثرگذارتر تولید شود: یک کارگردان هوشمند از دیدگاه و تجربه بازیگر بهره میبرد و این باعث میشود سکانسها برای مخاطب واقعی و دراماتیک باشند، نه صرفاً اجرای دیالوگ.
چراغیپور درباره جذابیت فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه محدودیتهای گیشه و سرمایه ندارد و این اجازه میدهد که ایدههای خلاقانه و تجربههای نو شکل بگیرند. عاشق تجربه کردن و کشف جهانهای متفاوت هستم و فیلم کوتاه فضایی برای یادگیری و خلاقیت فراهم میکند.
او افزود که این مدیوم به هنرجویان و بازیگران اجازه میدهد از محدودیتها عبور کنند و تابوها را بشکنند، چیزی که در فیلم بلند کمتر ممکن است: این جهان تجربه و کشف است و هر بازیگر میتواند در آن، همواره حس هنرجویی و کنجکاوی خود را حفظ کند.
این بازیگر درباره کارنامه خود در فیلم کوتاه توضیح داد: هر فیلم کوتاهی که انتخاب کردهام، با وسواس بوده و تجربهای جذاب برای من است. امسال بیشترین تعداد فیلم کوتاه با شخصیتها و داستانهایی بسیار متفاوت از جهان شخصیتی خودم کار کردم. این چالشها باعث رشد و لذت بیشترم در بازیگری شد.
او تاکید کرد که هر فیلم کوتاه فرصتی برای آزمون و خطا و یادگیری است و حتی اگر همه فیلمها به جشنواره راه پیدا نکنند، تجربه و یادگیری ارزشمند است.
چراغیپور در پایان خطاب به بازیگران جوان گفت: صبوری و پشتکار دو بال موفقیت در هنر هستند. در بازیگری هیچ کوتاهراهی وجود ندارد. هر پله باید محکم و با آرامش طی شود تا بتوانید به پله بعدی برسید. عجله کردن باعث خطا و اتلاف زمان میشود.
Error loading HTML
فینالیستهای ۵ وزن نخست مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور معرفی شدند.