سیر تا پیاز ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ – ۲۳:۴۳ سیر تا پیاز ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس
یکی از راه های تعیین ارزش افزوده و دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان، بورسی کردن شرکت های تابعه است؛ این اقدام، علاوه بر تعیین ارزش دارایی ها، موجب شفافیت و کاهش زمینه های فساد و تخلف و افزایش دارایی و سود اعضا خواهد شد و بر انجام این اقدام کاملا راسخیم.
خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: صندوق ذخیره فرهنگیان طی سالهای گذشته در سر تیتر خبرهای حوزه آموزش و پرورش قرار داشت و انتشار اخباری مبنی بر فساد میلیاردی در این صندوق، نگرانیهایی را در بین فرهنگیان ایجاد کرد.
اما حالا با گذشت زمان، خبرها حاکی از آن است که شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان، روال بهتری پیدا کرده است اما هنوز مدیرعامل این صندوق، نشست خبری برای پاسخگویی به رسانهها برگزار نکرده است.
اما برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با طرح سوژهای با عنوان اینکه «ضرورت ورود صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس» خواستار پیگیری آن شدند اما آیا صندوق ذخیره فرهنگیان تاکنون وارد بورس نشده است؟!
در اواخر سال ١٣٧٣ با اندیشه ارتقای معیشتی و رفاه فرهنگیان، طرح صندوق ذخیره فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی، مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ ١٣٧٤/٣/٧ در اجرای تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی تصویب نامه شماره ١٣٥٩/ت١٤٩٥٦-هـ مورخ ١٣٧٤.٢.١١ هیات وزیران، تاسیس و در اداره ثبت شرکتها، ثبت شدد و تا به امروز طی برنامه سوم توسعه، ماده ١٤٧ و ماده ٥٣ برنامه چهارم توسعه نیز استقرار یافته است.
در تبصره ٦٣ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آمده است: وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تأسیس صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام نماید و فرهنگیان میتوانند ماهانه حداکثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز نمایند. دولت موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را که به همین منظور در بودجه سالانه منظور می گردد، به صندوق مزبور واریز نماید. سهمالشرکه فرهنگیان در هنگام بازنشستگی و از کارافتادگی و یا بازخریدی به آنان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد میگردد.
تبصره ٦٣ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قانون برنامه سوم و در قانون برنامه چهارم توسعه به شرح ذیل مورد تأیید قرارگرفته است؛ در ماده ١٤٧ برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فر هنگی جمهوری اسلامی ایران آمده است: در جهت تحقق کامل اهداف تأسیس صندوق ذخیره فرهنگیان موضوع تبصره ٦٣ قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٧٣.٩.٢٠ و تامین هرچه بیشتر رفاه و ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان کشور:
الف) کارکنان وزارت آموزش و پرورش که عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان را پذیرفته اند و یا خواهند پذیرفت باید ماهانه درصدی از حقوق و مزایای خود را (تا پنج درصد) به حساب صندوق واریز کنند. دولت نیز موظف است همه ساله معادل سهم واریزی اعضاء به صندوق ذخیره فرهنگیان را به طور کامل در ردیف اعتباری خاص در بودجه سال مربوطه منظور و پرداخت نماید.
هدف از تشکیل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به استناد تبصره قانون مربوطه (تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه، ماده ١٤٧ قانون برنامه سوم و ماده ٥٣ برنامه چهارم توسعه کشور) و روح حاکم بر اساسنامه، حمایت و کمک به تامین مالی فرهنگیان به عنوان اصلی ترین ارکان نظام آموزشی کشور پس از خروج از خدمت است.
مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سازمانی اقتصادی با برخورداری از اعتماد روزافزون در میان قشر معلمان کشور و حمایت دولت می کوشد تا با فعالیت های اقتصادی نظیر اداره شرکت ها، سرمایه گذاری در سهام شرکت ها و صنایع بزرگ از جمله نفت، پتروشیمی و معادن و انجام امور خدماتی، منافع اقتصادی و سطح رفاه فرهنگیان عضو را بهبود بخشد.
صندوق ذخیره فرهنگیان برای دستیابی به حداکثر سود که فلسفه وجودی آن را تشکیل می دهد، تلاش می کند با بکارگیری دیدگاه های نوین اقتصادی در کلیه امور و رعایت اصل هسته کوچک و شبکه بزرگ، مناسب ترین خدمات و منافع اقتصادی را برای فرهنگیان تأمین کند.
مهدی نیکدل مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان از پیگیری موضوع ارزش افزوده در صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و گفت: من و همکارانم در هیات مدیره و مجموعه مدیریتی صندوق به سرانجام رساندن بحث ارزش افزوده را یکی از رسالت های اصلی خود در دوره مسؤولیتی که در این موسسه حضور داریم، تعریف کرده ایم و برای این منظور اقداماتی را انجام دادهایم.
وی با اشاره به مکاتبات خود با وزارت آموزش و پرورش در سالهای گذشته پیرامون بحث ارزش افزوده و در این که در این مکاتبات بر ضرورت استفاده از آخرین تلاش های علمی و تجربه شده در جهان و استفاده از صاحب نظران اقتصادی تاکید شده بود، اظهار کرد: ما در صندوق راسا نیز کارگروه علمی و تخصصی به مسؤولیت یکی از معاونان موسسه برای این موضوع تعیین کردهایم که در جلسه اخیر شورای معاونین صندوق مفصلا درباره آن بحث و گفتوگو شد و از نظرات تخصصی سایر سرمایههای علمی و تجربی حاضر در موسسه برای رسیدن به فرمولی در این باره مشورت گرفته شد. لذا اطمینان میدهیم که هر آنچه سهم و حق اعضا از گذشته تاکنون است را به عنوان صاحبان اصلی صندوق به آن ها برسانیم.
مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: یکی از راه های تعیین ارزش افزوده و دارایی های صندوق که در واقع دارایی خود اعضاست، بورسی کردن شرکت های تابعه است. این اقدام، علاوه بر تعیین ارزش دارایی ها، موجب شفافیت و کاهش زمینه های فساد و تخلف و افزایش دارایی و سود اعضا خواهد شد و بر انجام این اقدام کاملا راسخیم.
وی با اشاره به اینکه در این فرایند، سهام ترجیحی برای اعضاء در نظر گرفته می شود، راجع به واگذاری همه سهام این شرکت ها به اعضاء گفت: بنده از عوامفریبی بیزارم و صداقت را تنها راه درست و سعادتبخش در تعامل با همه ذینفعان میدانم، هر قدر که این صداقت موجب طولانی شدن گفتوگوها و حتی بحث شود. واقعیت این است که این کار به دلیل اینکه اعضای صندوق همواره ثابت نیستند و در واقع نهادی بین نسلی است، عده ای در گذشته تسویه کرده اند، عده ای در آینده تسویه می کنند و عده ای دیگر به اعضای صندوق افزوده خواهند شد، به این سادگی که برخی تصور میکنند، امکان پذیر نیست. چرا وعده غیر کارشناسی بدهیم.
نیکدل افزود: بنده دغدغه فرهنگیان عزیز و مطالبه آنها را کاملا درک میکنم و با آنها همدلم. هر آنچه در صندوق و شرکتهای تابعه و متعلق به صندوق است، از آن اعضاست. لذا، تمام ارزش شرکت های تابعه که به بورس بروند عملا متعلق به اعضا است، نه کس دیگر. مهم آن است که ارزش واقعی هر شرکت تعیین شود و نیز راه برای ادامه فعالیت های توسعه ای صندوق و افزایش سود آوری آن در آینده باز بماند.
وی گفت: اشتباه بزرگی است که حالا وقتی می بینیم صندوق برخلاف همه پیشبینیها و موانعی که برای آن ایجاد شد، به سودآوری بالایی رسیده، چشم برآینده پرسودتر ببندیم و هرآنچه دارایی فعلی صندوق است را تقسیم کنیم. فرهنگیان عزیز مراقب باشند که به جای مار، برای آنها نقش مار نکشند. هرچند این قشر خودش آموزگار و آگاه است و کسی نمیتواند این نقش فریبنده را برای آنها بازی کند.
نیکدل ادامه داد : بارها توضیح دادهایم که خود صندوق امکان سهامی شدن ندارد و این امر با ماهیت حقوقی این موسسه ناسازگار است. به نفع فرهنگیان نیز سهامی شدن صندوق نخواهد بود، اما بر بورسی شدن شرکت های تابعه تاکید داریم و این به سود فرهنگیان عزیز است.
وی افزود : بنده به عنوان خدمتگزار کوچک فرهنگیان عزیز عرض می کنم مهم ترین دغدغه برای اعضای صندوق این باشد که صندوق ذخیره فرهنگیان جیب معلم هاست و نه جیب دولت و یا هر نهاد دیگری. اگر کسی اجازه میدهد که اختیار جیب خودش را به غیر یا هر نهاد دولتی و عمومی واگذار کند، این تصمیم را برای جیب معلمان هم پیشنهاد دهد. اکیدا به فرهنگیان عضو صندوق پیشنهاد میکنم از این منظری که عرض کردم مراقب اموالشان باشند و اجازه ندهند که این نهاد دولتی شود وگرنه دیگر صاحب مالشان نخواهند بود.
وی با تاکید بر تهیه دستور العمل چگونگی واگذاری بخشی از سهام شرکت های در شرف ورود به بورس به فرهنگیان عضو و نیز نهایی شدن دستور العمل های سهام ترجیحی برای اعضاءگفت: ما خود را مدافع منافع هیچ کس و هیچ نهادی به جزء اعضای صندوق نمیدانیم. دینی هم به هیچ کس به جزء اعضاء نداریم. از هر گونه نظارت خود اعضاء و معلمان بر صندوق شدیداً حمایت می کنیم و حاضریم تا زمانی که در این صندوق خدمت میکنیم، به این هدف کمک کنیم.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار