شرط تبدیل تهران به شهر پیاده محور/بهسازی 1400 کیلومتر معبر پیادهراه
جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ – ۰۷:۱۷ شرط تبدیل تهران به شهر پیاده محور/بهسازی 1400 کیلومتر معبر پیادهراه
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: تبدیل تهران به یک شهر پیاده محور، نیازمند اجرای 20 هزار کیلومتر طول پروژه احداث و بهسازی معابر پیادهراه است.
به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، صفا صبوری دیلمی در همایش ملی بتن و زلزله ایران اظهارداشت: نباید گذاشت افزایش قیمت قیر و به تبع آن گرانتر شدن پروژههای روسازی آسفالتی، سطح خدمت رسانی به شهروندان در شهرهای مختلف کشور را دچار رکود کند و باید منافع زیست محیطی، دوام و کیفیت بیشتر رویه های بتنی را مورد توجه قرار داد.
وی تأکید کرد: تغییر رویکرد پروژههای روسازی از آسفالت به بتن باید هرچه سریعتر در تهران و سایر کلانشهرها و شهرهای کشور پیگیری شود؛ امری که میتواند با نظارت نهادهایی همچون سازمان نظام مهندسی و همکاری ناظران این سازمان با شهرداری های کشور به نتیجه مطلوب برسد.
وی با ارائه جزئیاتی از طرح 500 کیلومتری بهسازی معابر پیادهراه و احداث مسیرهای دوچرخه در شهر تهران، استفاده گسترده از بتن درجا در طرح یادشده را نویدبخش توسعه استفاده از بتن در پروژه های احداث معابر دانست و با یادآوری اینکه شهر تهران نزدیک به 12 هزار کیلومتر طول معبر پیادهراه و حدود 8 هزار کیلومتر طول معبر فاقد پیادهراه دارد، خاطرنشان ساخت: تبدیل تهران به یک شهر پیاده محور، نیازمند اجرای 20 هزار کیلومتر طول پروژه احداث و بهسازی معابر پیادهراه است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به سابقه 100 ساله پیادهراه سازی در شهر تهران از زمان آغاز اقدامات عمرانی بلدیه پایتخت تاکنون، مشکلات این دسته از معابر را یکی از گلایه های همیشگی شهروندان توصیف و اضافه کرد:امسال و در آستانه آغاز سال 1400 و سده پانزدهم هجری شمسی، طرحی مطالعاتی با هدف رسیدگی به یکی از مهمترین درخواست های شهروندی کلید خورد و طی آن پروژه ای به منظور بهسازی 1400 کیلومتر معبر پیادهراه تعریف شد؛ معابری که گزینش آنها برای قرارگرفتن در فهرست اقدامات مرمتی و بهسازی، ضمن انطباق لایه های مختلف مناسب سازی برای معلولان، دوچرخه سواری، پیاده روی، فضای سبز، مبلمان شهری و آراستگی محیط انجام شد و بهسازی آنها بخش قابل توجهی از مشکلات و کاستی های موجود در این زمینه را برطرف خواهد ساخت.
وی با بیان آنکه بهسازی 500 کیلومتر از طول این مسیر 1400 کیلومتری تا پایان سال جاری هدف گذاری شده است، بهره گیری از بتن درجا به عنوان روکش نهایی این معابر را نقطه عطف توسعه استفاده از بتن در پروژه های روسازی شهرداری تهران خواند و یادآور شد: استمرار این طرح طی سال های آتی باعث خواهد شد تمام پیادهراههای پایتخت به جز معابر سنگفرش شده بافت تاریخی، به معابر بتنی تبدیل شوند. این در حالی است که تاکنون کار بهسازی بیش از 150 کیلومتر طول از پیاده روهای موجود در این طرح به اتمام رسیده است. اگرچه به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا و مشکلات مالی تا حدودی از برنامه عقب هستیم اما به نظر می رسد دستیابی 60 تا 70 درصدی به اهداف سال اول طرح نیز ایده آل خواهد بود.
صبوری با ذکر مثالی از پروژه بهسازی معابر پیاده روی خیابان ولیعصر به عنوان یکی از پروژه های عظیم پیاده روسازی طی یک دهه اخیر، مقایسه طول 18 کیلومتری این پروژه با ابعاد طرح 500 کیلومتری بهسازی معابرپیاده رو و احداث مسیرهای دوچرخه را نشانگر حجم وسیع اقدامات عمرانی در این طرح ذکر و اضافه کرد: با هدف ارتقای کیفی و تسهیل امر نظارت در پروژه بهسازی معابر پیاده روی شهر تهران، نوع خاصی از بتن به صورت بتن خشک طراحی و به مرحله تولید رسید تا میزان دخل و تصرفات واحدهای اجرایی برای تهیه بتن به حداقل رسیده و شهرداری تهران نیز بتواند کیفیت نهایی پروژه را با نظارتی که صرفا روی اجرا و کیفیت اختلاط انجام می دهد، تضمین کند.
وی با بیان آنکه در حال حاضر بخشی از بتن مصرفی در طرح بهسازی معابر پیاده رو از طریق خرید بتن آماده و بخش دیگر به صورت بتن خشک تامین می شود، از برنامه ریزی به منظور تحویل تمام بتن مورد استفاده به صورت کیسه های بتن خشک به همراه افزودنی و پیمانه آب خبر داد و از کارخانه های تولید بتن، مراکز تحقیقاتی و فعالان این عرصه خواست تا مدیریت شهری را در تحقق این هدف مهم یاری کنند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با یادآوری اینکه بهسازی تمام پیاده روهای شهر تهران در صورت اجرای سالانه 500 کیلومتر طرح بهسازی نزدیک به 40 سال طول می کشد، از تلاش برای بهره گیری گسترده از بتن در معابر پایتخت خبر داد و گفت: معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران استفاده از بتن متخلخل را با هدف افزایش سطح تراوایی معابر پیاده در دستورکار قرار داده است؛ به ویژه اینکه مصمم است با توجه به یکی از دستورالعمل های ابلاغ شده نظام فنی و اجرایی، انهار تمام معابر شرقی و غربی را با هدف کمک به کاهش آلودگی های زیست محیطی و جانوران موذی جمع آوری کند.
به گفته صبوری تعریض پیاده روهای معابر شرقی و غربی در نتیجه جمع آوری انهار، شرایط توسعه استفاده از بتن مجوف را فراهم می سازد تا به این ترتیب بخشی از آبهای سطحی به جای جمع آوری و هدایت، به تغذیه سفره های زیرزمینی بپردازند؛ تمام این حوزه های اجرایی بستری برای همکاری بیشتر مدیریت شهری با پژوهشگران فعال در حوزه بتن بوده و معاونت فنی و عمرانی آماده همکاری بیشتر با فعالان این عرصه است.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار