يکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۰۸:۰۵ شریفیان: سند همکاری راهبردی با چین می تواند نتایج برد-برد داشته باشد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در رابطه با قرارداد ایران و چین گفت: در بخش برنامه ریزی عملیاتی باید یک نگاه بلند مدت حاکم باشد تا بتوانیم در دولت های مختلف از منافع این همکاری بیشترین بهره را ببریم.
مهدی شریفیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در خصوص لزوم تقویت نگاه چند بعدی و چند وجهی در ارتباطات بین المللی از جمله در مورد موضوع سند همکاری میان ایران و چین گفت: تهدید یا فرصت بودن هر تصمیم و یا قرارداد و تفاهم نامه سیاسی مطلق نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد و نحوه عملکرد و واکنشهای صورت گرفته در برابر یک تهدید در موارد بسیاری توانسته از آن فرصت مغتنمی بسازد یا حتی ممکن است فرصتهای موجود با عملکرد ناصواب از بین رفته و حتی به ضد خودش مبدل شود.
وی افزود: در رابطه با قرارداد ایران و چین نیز همین طور است لازم است از فرصتهای موجود در این سند همکاری حداکثر بهره برداری را بکنیم و رویکرد سازنده کشورهای طرف اسناد بین المللی، نحوه برنامه ریزی و اجرای مفاد اسناد، نوع مذاکرات و بررسیهای کارشناسی و در نهایت نتایج حاصل از تفاهم نامهها و اسناد میتواند تجربه موفقی از ارتباط با کشورهای دیگر برای ما به ارمغان بیاورد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با شرایط دستیابی به رابطه برد-برد در این سند همکاری گفت: تا اینجا نقشه راه این همکاری بلند مدت به امضا رسیده است و در بخش برنامه ریزی عملیاتی باید یک نگاه بلند مدت حاکم باشد تا بتوانیم در دولتهای مختلف از منافع این همکاری بیشترین بهره را ببریم. مثلا باید نحوه سرمایه گذاری به گونهای باشد تا سیاستهای کلی نظام در حوزه اقتصاد از جمله اقتصاد مقاومتی در آن لحاظ شود یا باید این جلب سرمایه گذاری را با داد و ستدی حساب شده انجام دهیم تا به یک شرایط واقعی برد – برد برسیم.
وی تصریح کرد: درضمن ایران باب تفاهم ۲۵ ساله با دیگر کشورهای آسیایی نظیر ژاپن کره جنوبی هند و همچنین کشورهای اروپایی را باز گذاشته است و طبعاً نمیتواند فرصت استثنائی طرح جاده ابریشم جدید چین را که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم را به همراه ثبات صادرات انرژی به همراه دارد از دست بدهد.
دبیر فراکسیون دیپلماسی اقتصادی با کشورهای محور مقاومت در مجلس افزود: با تبدیل این سند همکاری به قرارداد از آنجا که بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی توسط مجلس شورای اسلامی عهدنامهها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بینالمللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد قراردادهای ناشی از این سند نیز مورد بررسی قرار گرفته و حتی بعد از امضای قراردادها حق نظارت مردم و مجلس ادامه پیدا خواهد کرد و لذا این قرارداد با رعایت ملاحظات و تعریف پیوستهای مختلف میتواند منافع متقابلی برای ایران به خصوص در شرایط تحریم حداکثری و رقابت چین و آمریکا به همراه داشته باشد.
انتهای پیام/
بازار
Error loading HTML
Error loading HTML
Error loading HTML
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو از ستاد خبری سیودومین دوره هفته کتاب…