اجتماعی

شهرداری نیازمند ارتباط دوسویه با شهروندان است

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۲:۱۴ شهرداری نیازمند ارتباط دوسویه با شهروندان است

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران با اشاره به شعار تهران از کوچه هایش آغاز می شود، گفت: روزنامه تصویری دروازه تهران برای ایجاد تعامل دوسویه با شهروندان و تحول در عرصه اطلاع رسانی برنامه های شهری راه اندازی شده است.

شهرداری نیازمند ارتباط دوسویه با شهروندان است

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، حامد مظاهریان در «مراسم رونمایی از روزنامه دروازه تهران» اظهار داشت: تهران از زمان تشکیل بلدیه برای تغییر چهره شهر، احداث پروژه های بزرگ مقیاس را در دستور کار داشت و مولفه های تشکیل بلدیه نیز طی ده ها سال گذشته بر همین محور استوار بوده است و در هر دوره شهری این پروژه های بزرگ به شهر تحمیل می شدند به طوری که کارنامه ناکامی ها یا موفقیت های شهرداری بر همین اساس مورد سنجش و ارزیابی قرار می گرفت.

وی با اشاره به نگاه متفاوت و انسان محور دوره پنجم مدیریت شهری گفت: در دوره کنونی، همسو با تحولات اجتماعی، «انسان» در کانون توجه شورای شهر و مدیریت شهری قرار گرفت و تلاش شد تا به جای اینکه اثرات بزرگ فیزیکی را بر پیکره شهر تحمیل کند، کیفیت زندگی شهروندان را ارتقاء ببخشد. بنابراین تصمیم بزرگ مدیریت شهری برای تغییر رویکرد نسبت به موضوع جابجایی در شهر و همچنین پروژه های شهری به پروژه های توسعه محله ای برای سال های 1399 و 1400 رقم خورد.

معاون شهردار تهران، با بیان اینکه بزرگراه سازی، تعریض خیابان ها بدون توجه به اثرات زیست محیطی و آلودگی هوا امکان پذیر نیست، افزود: تغییر پارادیم از کالبد محوری به انسان محوری که در دوره جدید مدیریت شهری رخ داده است متفاوت از دوره های پیشین شهری است و همسو با دستاوردها و تجارب جهانی و با رویکرد محلی در حال پیگیری است.

وی، «تهران از کوچه هایش آغاز می شود» را شعار طرح توسعه محله ای عنوان کرد و افزود: اکنون زمان آنکه مدیران شهر، چکمه‌پوش وارد عمل شوند و‌ نظرات خود را به مردم تحمیل کنند؛ تمام شده است باید با خواست و‌ نظر مردم حرکت کنیم.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران تاکید کرد: ما در طرح توسعه محله ای ابتدا زمینه تغییر رویکرد را فراهم کردیم. مردم محله ها باید در معرض تصمیم گیری باشند. شهرداران نواحی در مواجهه با مردم قرار گرفته اند تا این بار به جای اینکه تصمیمات در مقیاس شهری را به سمع و نظر مردم برسانند از آنان نظر بخواهند تا پروژه های محلی بر اساس نیاز شهروندان تعریف و اجرا شود.

به گفته مظاهریان، افزایش کیفیت زندگی شهروندان در محله ها، دریافت نظرات مردم درباره پروژه ها و جلب مشارکت شهروندان از خصلت های عمومی پروژه های محلی به شمار می رود. به گونه ای که باید نظر مردم برای نوع، سطح و اولویت بندی پروژه ها و تایید شهروندان به طور مستقیم یا از طریق نهادهایی چون شورایاری ها در فرایند اجرای پروژه ها دریافت شود.

وی با اشاره به تحول در جهان مدرن رسانه ای گفت: با ظهور رسانه های جدید که قابلیت تبدیل پذیری، تحرک پذیری، اتصال و… دارند و با رونق فضای مجازی، به تدریج دریافت اطلاعات و اخبار برای مردم شتاب و سهولت بیشتری به خود گرفت. در این میان روزنامه های سنتی در صورتی که به شیوه سابق و با محتوای صرفا خبری منتشر شوند، کارکرد خود را از دست می دهند. در واقع از آنجایی که مخاطبان با توجه به نیازهای خود به گزینش سایت های مورد نظر اقدام می کنند. پس نیاز است که رسانه ها نیز به این امر توجه داشته باشند؛ در غیر این صورت از صحنه ی رقابت ها کنار زده خواهند شد.

معاون شهردار تهران، از «رسانه» به عنوان «بال دوم» طرح پروژه های توسعه محله ای یاد کرد و افزود: وقتی طرح اجرایی اقتدارگرایانه و یکسویه نیست و مردم محله نقش اصلی را بر عهده دارند؛ باید زبان گویایی هم در برقراری ارتباط با مردم داشته باشد. بنابراین ایده «روزنامه تصویری دروازه تهران» برای اطلاع رسانی از روند پیشرفت پروژه ها و جلب مشارکت مردم در آن شکل گرفت که امروز از آن رونمایی می کنیم.

وی از احیای «همشهری محله» با آغاز پروژه های توسعه محلی در تهران خبر داد و افزود: این نشریه 5 روز در هفته منتشر و در پهنه های مختلف شهر توزیع می شود. خوشبختانه رونق توسعه محله ای منجر به تولید محتوای ویژه برای این نشریه قدیمی شده است.

مظاهریان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر «روزنامه تصویری دروازه تهران» با هدف برقراری تعامل دوسویه با شهروندان با بهره گیری از قابلیت های چند رسانه ای (فرامتنی، تصویری، گرافیک متحرک، موسیقی، صدا ، فیلم و…) محتواها را به شیوه های جذاب خاطره گویی، داستان نویسی و … برای مردم روایت کند.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، تمام برنامه های محلات از جمله کمپین شهر آرزوها را بخشی از پروژه های محلی عنوان کرد و افزود: معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری، مرکز ارتباطات و موسسه همشهری با راه اندازی این روزنامه الکترونیکی، رویکرد اجرایی و رسانه ای توسعه محله ای را همسو با یکدیگر و به صورت هماهنگ و منسجم به عرصه اجرا خواهد آورد. حرکت جدیدی که آغاز شده در صورت موفقیت می تواند اقبال مردم به روزنامه خوانی را با بکارگیری قابلیت چند رسانه ای، افزایش دهد.

مظاهریان، تعاملی بودن روزنامه آنلاین را به معنی به حداکثر رساندن قدرت و فعالیت مخاطب و درگیری عمیق تر او در این جریان نوین اطلاع رسانی دانست و افزود: این همان خصوصیاتی است که شهرداری تهران در اجرای طرح پروژه های محله ای مدنظر قرار داده است که دستیابی به این اهداف جز با جلب اعتماد مردم و تقویت مشارکت شهروندان امکان پذیر نیست.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران و غلامحسین محمدی رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران از «روزنامه تصویری دروازه تهران» رونمایی شد. همچنین در نمایشگاه جنبی این مراسم نیز پوسترهای منتخب «تهران با کوچه هایش آغاز می شود» در معرض دید میهمانان قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا