اقتصادی

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مسافر اتوبوسی که صدایش به جایی نمی‌رسد

سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ – ۰۳:۳۶ عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مسافر اتوبوسی که صدایش به جایی نمی‌رسد

یکی از مسافران اتوبوس در مسیر تهران-سبزوار در مواجهه با عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سفر امروز خود، با همه بخش‌های متولی تماس گرفت، اما صدایش به جایی نرسید.

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مسافر اتوبوسی که صدایش به جایی نمی‌رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشورمان سفر با انواع مدل‌های حمل و نقل عمومی اعم از ریلی، هوایی و جاده‌ای کاهش شدیدی یافت، اما به تدریج با تدوین و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا، تقاضای حمل و نقل عمومی تا اندازه‌ای افزایش یافت.

در نیمه دوم امسال بود که ستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرد، در انواع ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای (شامل اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه) شرکت‌های متولی فقط اجازه دارند 50 تا 60 درصد ظرفیت ناوگان خود را به فروش برسانند، بدین ترتیب در پروازها صندلی کناری هر مسافر خالی است، در کوپه‌های قطار هم فقط 50 درصد ظرفیت هر کوپه فروخته می‌شود و در ناوگان اتوبوسی هم مقرر شد ردیف‌های کنار پنجره فروخته شود.

البته در حمل و نقل ریلی مقرر شد، اگر خانواده‌ای اقدام به تهیه بلیت می‌کنند، امکان انتخاب چهار صندلی در یک کوپه را داشته باشند.

در بخش ناوگان اتوبوسی هم از منظر افزایش تقاضای سفر در ایام نوروز و با توجه به ممنوعیت سفر با خودرو شخصی به بسیاری از استان‌ها، مقرر شد، خانواده امکان انتخاب صندلی‌ها کنار هم در یک ردیف اتوبوس داشته باشند، ولی رعایت فاصله گذاری اجتماعی ضرورت است، به عنوان مثال در اتوبوس VIP برای 17 نفر صورت وضعیت مسافر از سوی شرکت صادر می‌شود.

احمدرضا عامری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور در این باره به خبرنگار فارس گفت: تردد اتوبوس‌ها با ظرفیت 50 درصد به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حال انجام است، اما برای نوروز امسال تغییری که در مورد فاصله‌گذاری ایجاد شد، این است که اقوام درجه یک (نظیر یک خانواده چهار نفره) می‌توانند دو نفر در دو صندلی کنار هم بنشینند، در حالی که پیش از این فقط صندلی‌های کنار پنجره فروخته می‌شد.

البته تأکید شده است، اگر مسافر یا راننده در این حوزه تخلف کند، در کمیسیون ماده 11 و 12 تخلف بررسی و جریمه اعمال می‌شود.

* تخلف راننده اتوبوس در تکمیل ظرفیت و عدم پاسخگویی به مسافر

بنابراین گزارش، امروز یکی از مسافران ناوگان اتوبوسی در مسیر تهران-سبزوار در این باره به خبرنگار فارس گفت: امروز از پایانه شرق با اتوبوس VIP به سمت سبزوار حرکت کردیم، در ابتدا فاصله گذاری در اتوبوس تا اندازه‌ای رعایت شد، اما به محض خروج از پایانه و بین راه، راننده اقدام به مسافرگیری کرد و در صندلی خالی کنار مسافران، مسافران جدید نشستند.

این مسافر اتوبوس افزود: از آن منظر که ضرورت دارد در راستای ضوابط ستاد ملی مقابله با کرونا فاصله گذاری اجتماعی در سفرها رعایت شود، مراتب اعتراض را به راننده اتوبوس اعلام کردیم، اما پاسخی نشنیدیم یا اینکه مدعی شد، این افراد خانواده هستند، در حالی که این طور نبود.

وی افزود: بلافاصله با شماره تلفن همراهی که در جلو اتوبوس به عنوان شماره تماس نماینده شرکت درج شده است، تماس گرفتیم و موضوع را به وی اطلاع دادیم که وی نیز مدعی شد، من در پایانه صورت وضعیت 17 نفر برای این اتوبوس صادر کرده‌ام و وظیفه من نیست پشت سر راننده حرکت کنم در جاده ها ببینم آیا مسافری سوار می‌کند یا خیر؛ و به من گفت که مراتب اعتراض را در اولین پلیس راه اعلام کنید.

این مسافر اتوبوس گفت: زمانی که در یکی از پلیس راه‌ها هم موضوع عدم رعایت فاصله گذاری در این اتوبوس و تهدید کرونا را اعلام کردم، گفتند کار چندانی از دست آنها بر نمی آید و حتی به خود زحمت آمدن پای اتوبوس را هم ندادند.

وی افزود: در این مدت مدام با شماره پلیس راهنمایی و رانندگی، مرکز مدیریت راه ها، نماینده شرکت تعاونی، نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پایانه، تماس می گرفتم، اما پاسخ درست و حسابی دریافت نمی‌کردم و در نهایت با اعلام مشخصات شخصی و اعلام پلاک اتوبوس قول پیگیری می‌دادند که تا کنون هم به نتیجه نرسیده است.

وی اظهار کرد: زمانی که مشکل را با مدیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پایانه شرق در میان گذاشتم، وی هم به من اعلام کرد، به پلیس راه اعلام کنید مسافران اضافه را پیاده کنند، زمانی که مشکل را به پلیس راه گفتم، در کمال تعجب آن مامور پاسخ داد: «همینه دیگه؛ اگر ناراضی هستید با وسیله دیگه‌ای برید».

این مسافر بیان کرد: از اغلب نهادهای متولی این موضوع را پیگیری کردم اما به نتیجه نرسید

* سازمان راهداری: 3 روش برای طرح موضوع عدم رعایت فاصله‌گذاری در ناوگان اتوبوسی‌ در نظر گرفته‌ایم

به گزارش فارس این در حالی است که متولیان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مدام بر رعایت پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی در سفرهای ناوگان اتوبوسی جاده‌ای تأکید دارند.

داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این باره به خبرنگار فارس گفت: رعایت 50 درصد فروش ظرفیت ناوگان به صورت جدی اجرا می‌شود، همچنین پروتکل‌های بهداشتی در مورد ضدعفونی ناوگان و صندلی‌ها،‌ زدن ماسک توسط راننده، تأکید و توجه به ماسک زدن همه مسافران، تأمین ماسک در پایانه‌ها، ضد عفونی پایانه‌ها و غیره‌ به صورت جدی نظارت می‌شود و این نظارت از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت‌های مسافری انجام می‌شود و اگر موردی هم باشد با قانون‌شکنان به صورت جدی برخورد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مسافری هنگام سوار شدن به اتوبوس متوجه شد که صندلی کناری وی هم فروخته شده است، باید چه کاری انجام دهد؟ گفت:‌ اول آنکه مسافر باید مراتب اعتراض خود را به راننده اتوبوس اعلام کند، همچنین دو شماره پیامکی در نظر گرفته شده است که مسافر می‌تواند از طریق تلفن گویای 141 و 3000141 به عنوان سامانه پیام کوتاه اطلاع‌رسانی کند؛ البته پلیس راه نیز در این حوزه نظارت جدی دارد، همچنین در اتوبوس‌ها، پلاکاردهایی نصب شده است که شماره مدیر مسؤول شرکت قید شده است و باید به صورت 24 ساعته پاسخگو باشد.

باقرجوان اظهار کرد: بنابراین مسافران از سه طریق تلفن گویا، طرح اعتراض به پلیس راه و تماس تلفنی با مدیر مسؤول شرکت، می‌تواند تخلف عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس را به گوش متولیان برساند.

وی اظهار داشت: همچنین همکاران ما در پایانه‌های مسافری آماده هستند که در صورت بروز مشکل نسبت به اجرای درخواست مسافران اقدام کنند، برای ما مهم این است که در ابتدای سفر این مشکل حل شود نه پس از پایان سفر.

بنابراین گزارش، این موارد در حالی از سوی مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری ادعا شده است که در یک نمونه که ذکر شد، مسافر برای اعتراض به عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس که حق مسلم وی است، هیچ پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نمی‌کند.

* مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری: پلیس راه در جاده وظیفه نظارت بر ظرفیت ناوگان را دارد

بعد از ظهر امروز موضوع را با مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسافربری کشور در میان گذاشتیم.

احمدرضا عامری با تأکید بر پیگیری موضوع و برخورد با راننده متخلف اظهار داشت: شرکت تعاونی صورت وضعیت را بر اساس رعایت فاصله گذاری اجتماعی صادر کرده است و در پایانه نظارت انجام شده است اما اگر راننده ای خارج از پایانه خارج از ضوابط مسافرگیری کند تخلف است، مسافران ابتدا باید به راننده تذکر دهند و در صورت به نتیجه نرسیدن، موضوع را در اولین پلیس راه مطرح کنند.

احمدرضا عامری به فارس گفت: متأسفانه برخی راننده‌ها به دلیل مشکلات مالی و اقساط سنگین ناوگان خصوصا در زمانی که با تقاضای زیاد سفر مواجه می‌شوند، ممکن است این ضوابط را رعایت نکنند، در حالی که ما برخورد جدی با آنها خواهیم داشت و پلیس راه هم طبق قانون باید نظارت کند.

به گزارش فارس از امروز تقاضای سفرهای نوروزی افزایش یافته است و در گام اول تأکید می شود مسافران با توجه به تأکیدات ستاد ملی مقابله با کرونا از انجام سفر خودداری کنند.

اما به هر حال ممکن است در این ایام سفرهای ضروری هم وجود داشته باشد و ضرورت دارد، نهادهای متولی در این بخش شامل «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای»، «شرکت تعاونی» و «پلیس راهور» در این حوزه نظارت جدی بر عملکرد ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز دانشکده ارم کیش هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز دانشکده ارم کیش

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا