اقتصادی

قفل‌شدگی بازار زمین، عامل افزایش قیمت مسکن/ قفل‌شدگی زمین و افزایش قیمت مسکن/ تراکم پایین و قفل کردن زمین شهری

شبکه های اجتماعی ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

سلام کانال تلگرام
توئیتر

گروه: اقتصادی ساعت: 18:42 منتشر شده در مورخ: 1401/04/29 شناسه خبر: 1884494 چگونه قفل زمین را باز کنیم؟ قفل‌شدگی بازار زمین، عامل افزایش قیمت مسکن/ قفل‌شدگی زمین و افزایش قیمت مسکن/ تراکم پایین و قفل کردن زمین شهری قفل‌شدگی بازار زمین، عامل افزایش قیمت مسکن/ قفل‌شدگی زمین و افزایش قیمت مسکن/ تراکم پایین و قفل کردن زمین شهری زمین به‌عنوان نهاده اصلی ساخت‌وساز مسکن که بیشترین سهم در ساخت‌وساز را دارد اگر به درستی سیاست‌گذاری نشود منجر به قفل‌شدگی زمین شده و قیمت مسکن را افزایش می‌دهد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ددکتر مسعود عبدی کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن در یادداشتی نوشت: زمین به‌عنوان نهاده اصلی ساخت‌وساز مسکن که بیشترین سهم در ساخت‌وساز را دارد اگر به درستی سیاست‌گذاری نشود منجر به قفل‌شدگی زمین شده و قیمت مسکن را افزایش می‌دهد. آزاد کردن زمین-هایی که هم‌اکنون برای ساخت مسکن قابل‌دسترس نیستند ولی در موقعیت¬های مکانی مناسب قرار دارند از مهم‌ترین سیاست‌های افزایش مسکن مقرون‌به‌صرفه است. زمین در موقعیت مناسب و قیمت مناسب مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده یک مسکن مقرون‌به‌صرفه است. در برخی از شهرهای جهان و حتی برخی مناطق تهران تا 80 درصد از هزینه مسکن را زمین تشکیل می‌دهد به همین جهت ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه در چنین مناطقی مستلزم ساخت آن در حاشیه شهر و موقعیت‌های نامناسبی است که دسترسی به زیرساخت‌های شهری، شغل و… با محدودیت مواجه است. از طرف دیگر ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه در زمین‌های ارزانی که موقعیت مناسب ندارند نوعی نقض غرض محسوب می‌شود و خانوارهای ساکن در این مساکن را از موقعیت‌های شغلی مناسب محروم می‌کند، هزینه نقل‌وانتقال آن‌ها را افزایش می‌دهد و امکانات شهری را برای آن‌ها محروم می‌سازد. برای مثال دسترسی به حمل‌ونقل عمومی برای رفتن به محل کار فاکتور مهمی برای خانوارهای کم درآمد است زیرا وسایل حمل‌ونقل شخصی هزینه زیادی را به دوش خانوارهای کم درآمد می¬گذارد. به همین منظور کشورهای جهان برای باز کردن قفل زمین شش سیاست مختلف را در دستور کار داشته‌اند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

1. توسعه زمین‌های قابل ساخت‌وساز در حاشیه شهر این سیاست به کمک بهره‌گیری از رویکرد توسعه حمل‌ونقل محور از طریق کاهش هزینه حمل‌ونقل و ایجاد دسترسی به اشتغال با سیستم حمل‌ونقل عمومی، زمین‌های حاشیه شهر را برای ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه آماده می‌سازد. هزینه این سیستم حمل‌ونقل می‌تواند از طریق فروش واحدهای تجاری ایستگاه‌های این سیستم تأمین شود. تجربه برخی کشورها از جمله هنگ‌کنگ در این زمینه موفق ارزیابی‌شده است که می‌توان برای آشنایی بیشتر به آن‌ها مراجعه کرد. 2. آزادسازی مالکیت زمین¬های عمومی برای ساخت مسکن دولت‌ها در سراسر جهان دارای زمین¬هایی در شهرها و حاشیه آن هستند که می‌تواند برای ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه اختصاص پیدا کند؛ بنابراین دولت می‌تواند برای کمک به اقشار محروم زمین‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار دهد. در اختیار گذاشتن زمین نیز با شیوه‌های مختلف اجاره بلندمدت یا انتقال مالکیت می‌تواند صورت گیرد. 3. سیاست‌های تنظیم‌گر زمین‌های خالی انواع مختلفی دارند ممکن است به دلیل سایز نامناسب، موقعیت نامناسب یا برای توسعه شرکت و زیرساخت‌های شهری خالی نگه‌داشته شود. ولی برخی زمین‌ها هم هستند که تنها با هدف سوداگری خالی نگه‌داشته می‌شوند. البته به‌جز این موارد دشواری‌های کسب مجوز ساخت‌وساز، نرخ بهره بالا و… نیز سبب خالی ماندن زمین و عدم ساخت‌وساز در آن می‌شود. سیاست‌های تنظیم‌گر زمین باید مانع عاطل ماندن زمین‌ها شود و از ورود سوداگران به بازار زمین جلوگیری کند. مالیات بر زمین خالی سبب می‌شود زمین‌ها از دست سوداگران آزاد شده و زمین مناسب برای توسعه مسکن قابل استطاعت فراهم شود. از طرف دیگر باید موانع تولید مسکن برطرف شود تا کسانی که قصد ساخت‌وساز دارند اقدام به استفاده از این زمین‌ها کنند. 4. توسعه مسکن از طریق تجمیع زمین یا باز تنظیم‌گری مقامات رسمی مثل شهرداری می‌توانند زمین‌های مناسبی که در اختیار اشخاص قرار دارد را با یکدیگر تجمیع کنند و زمین مناسبی را برای ایجاد واحدهای مقرون‌به‌صرفه به دست دهند. معمولاً در نقاطی که مسکن فرسوده و نامناسب وجود دارد آلونک‌ها به شکل غیراستاندارد ساخته شده و زمین علی‌رغم داشتن زیرساخت‌های مناسب به طور بهینه استفاده نمی‌شود. زمین‌های خرد به‌گونه‌ای تکه‌تکه شده که قابل‌استفاده برای ساخت مسکن مناسب و استاندارد نیست ولی دولت قدرت این را دارد که حتی از طریق مصادره این زمین‌ها را تبدیل به احسن کند. شهرداری این زمین‌ها را می‌تواند از طریق روش‌های بازسازی و بهسازی با همکاری مالکان تحت قراردادهای مشخصی تجمیع کند و به طور بهینه ساخت‌وساز انجام دهد. گاهی به مالکان این زمین‌ها نیز در ازای زمین‌هایی که از آن‌ها گرفته شده زمینی در جای دیگر یا مسکن داده می‌شود. این روش به‌طورکلی تحت عنوان باز تنظیم‌گری شناخته می‌شود و قصد دارد از طریق تنظیم مجدد کاربرد زمین¬های واقع در شهر را بهبود بخشد. 5. سیاست‌های زمین‌شهری آخرین بخش از سیاست‌های مرتبط با فراهم کردن زمین برای ایجاد مسکن مقرون‌به‌صرفه سیاست‌های مختلف زمین شهری است. سیاست‌های زمین شهری مانند حداکثر طبقات مجازی که می‌توان بر روی زمین‌ساخت، حداقل مساحت زمین برای ساخت‌وساز و میزان فضای باز اجباری و لازم برای ساختمان، می‌تواند منجر به محدودیت‌هایی در ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه شود. سیاست‌های تنظیم تراکم معمولاً به سبب محدودیت‌هایی است که در دسترسی به زیرساخت‌ها از جمله راه و خطوط ریلی وجود دارد. در جایی که افزایش تراکم سبب مشکلاتی در سیستم حمل‌ونقل و … نمی‌شود می‌توان با افزایش تراکم عرضه مسکن را افزایش داده و مسکن مقرون‌به‌صرفه ایجاد کرد. برای مثال منطقه‌ای در نیویورک وجود دارد که اجازه داده‌شده تراکم بیست درصد بیشتر از سایر مناطق باشد تا زمین¬های این منطقه برای ساخت واحد¬های مقرون‌به‌صرفه بکار رود. در کالیفرنیا به ازای اجازه‌ای که به افزایش تراکم ساختمانی به توسعه‌دهندگان داده می‌شود باید ده درصد از طبقات ساخته‌شده را به مسکن مقرون‌به‌صرفه اختصاص دهند. به این سیاست پاداش تراکم (Density bonus) گفته می‌شود. اگر این سیاست به‌طور کامل در همه زمین‌ها اجرا شود به آن طرح همه‌گیری منطقه بندی گفته می‌شود. در این حالت قانون بیان می‌کند که برای مثال 30 درصد ساختمان‌های هر زمین به مسکن مقرون‌به‌صرفه باید اختصاص پیدا کند. منطقه دربرگیرنده اشاره به همین سیاست دارد. این برنامه در مقابل اجازه تراکم تشویقی که به انبوه‌سازان می‌دهد از آن‌ها می‌خواهد که درصد معینی از واحدهای هر ساختمان جدید یا بازسازی‌شده را به مسکن مقرون‌به‌صرفه اختصاص دهند و باقیمت‌های کمتر از بازار به فروش برسانند یا اجاره دهند. http://www.dana.ir/1884494 '); d.write(' اخبار مرتبط آخرین اخبار

  • رشد ماهانه پایه پولی در خرداد ۱۴۰۱ منفی شد

  • تاثیر تغییر نگاه غرب به شرق در ارتقای منزلت ژئوپلیتیکی

  • اجازه عرض اندام به اراذل و اوباش نمی‌‌دهیم

  • همکاری ایران و روسیه در حوزه معدن و فولاد

  • گزارشی از آخرین تحولات قیمت ارز، طلا و سکه

  • گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس

  • خودرو، با رشد ۱۸ درصدی، رکورد دار رشد در بخش تولید شد

  • تک‌نرخی شدن ارز منجر به حفظ قدرت خرید مردم می‌شود

  • سازمان هواپیمایی ادامه فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی را تأیید کرد

  • از ۳ فاز دیگر پالایشگاه ۱۴ پارس جنوبی تا پایان امسال بهره‌برداری خواهد شد

  • ۱۵۴ هزار میلیارد درآمد مالیاتی وصول شد

  • آغاز معاملات توافقی دلار با نرخ ۳۰ هزار تومان کلید خورد

  • ثبت‌نام بیش از ۶ میلیون متقاضی در سامانه یکپارچه خودرو

  • گزارشی از آخرین پیش‌بینی وضعیت جوی کشور

  • گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس

  • جزئیات «طرح نظارت مردمی بر واحدهای صنفی»

  • فرصت ۲ روزه برای اعلام شماره شبا جهت دریافت سود سهام عدالت

  • روسیه در حال اجرای ۴ میلیارد دلار قرارداد در صنعت نفت ایران است

  • ایران بهترین مسیر اتصال کشورهای آسیایی به اروپا

  • دستان بسته سیستم بانکی زیر چرخ معیوب واحدهای تولیدی تملیک‌شده

  • بازگشایی مجدد مرز میلک پس از ۲۰ روز

  • رقابت تن به‌ تن افت کیفی خودروها با رشد قیمت

  • اهمیت صفر شدن تعرفه تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

  • خرید تضمینی ۱۰۰ هزار تن کلزا/ ۹۰ درصد پول کشاورزان پرداخت شد

  • خداحافظی با دلار در تبادلات تجاری ایران و روسیه

  • نماد باشگاه استقلال شنبه آینده در فرابورس باز می شود

  • گزارشی از آخرین پیش‌بینی وضعیت جوی کشور

  • اصلاح یارانه ارزی کالاهای اساسی و گندم یک اقدام ضروری بود

  • ورود به سامانه یارانه، با شماره تماس و کد ملی

  • هدف مهم وزارت صمت برای واردات خودرو

  • آغاز به کار کنفرانس «کریدورهای حمل‌ونقل و ترانزیتی بین المللی: اتصال و توسعه» در ترکمنستان

  • آیا هنوز برای دریافت یارانه فرصت هست؟

  • درخواست از معاون اول رئیس جمهور جهت تمدید زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی+ تصویر نامه

  • پوتین استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزار پرداخت در روسیه را ممنوع اعلام کرد

  • آغاز معاملات توافقی دلار با نرخ ۳۲ هزار تومان

  • گزارشی از آخرین تحولات بورس و فرابورس

  • ۴۹ درصد حجم مخازن سدهای کشور آب دارند

  • امکان بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های نهضت ملی مسکن فراهم شد

  • همکاری وزارتخانه های صمت و نفت برای حل مشکل پتروشیمی‌ها

  • آزادراه تهران- ساوه در مسیر رفت و برگشت در محدوده پرند، مسدود است

آموزش زبان فرانسه دانلود سریال پوست شیر آفر تور کیش بلیط هواپیما آنلاین بازار '; document.body.innerHTML += t; } }, 100);

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + بیست =

دکمه بازگشت به بالا