لزوم استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت در استانهای مرزی/ گردشگری سلامت اولویت وزارت بهداشت نیست
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ – ۱۳:۵۵ لزوم استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت در استانهای مرزی/ گردشگری سلامت اولویت وزارت بهداشت نیست
پژوهشگر حوزه گردشگری با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت در استانهای مرزی گفت: گردشگری سلامت اولویت وزارت بهداشت نیست.
سید محمد موسوی، پژوهشگر و سیاست پژوه حوزه گردشگری در گفتوگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره ظرفیتهای کشور در زمینه گردشگری گفت: گردشگری ازجمله فرصتهای پیش روی کشور جهت افزایش درآمدهای ارزی است. برای توسعه گردشگری در کشور باید زیرساختهای این صنعت را در داخل تقویت کرد. که توسعه زیرساخت های حملونقل، اقامت، مراکز سیاحتی تفریحی ازجمله این زیرساختها هستند.
موسوی با بیان اینکه گردشگران با اهداف مختلفی اقدام به سفر میکنند، گفت: گردشگری معمولا به انواع مختلفی تقسیم میشود که یکی از انواع آن گردشگری سلامت است. گردشگران خارجی که با هدف دریافت خدمات درمانی سفر میکنند معمولا ۳ الی ۴ برابر بیشتر از گردشگران معمولی هزینه میکنند. به عنوان مثال گردشگران معمولی به طور میانگین حدود ۱۲۰۰ دلار هزینه میکنند ولی گردشگران سلامت ۳ الی ۴ هزار دلار هزینه میکنند.
وی در ادامه افزود: برای گردشگرانی که با هدف دریافت خدمات درمانی سفر میکنند ۴ مولفه اهمیت دارد. فناوری پیشرفته در حوزه درمام، کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، سرعت زمان دریافت خدمات، هزینه خدمات درمانی ازجمله آنها هستند. خوشبختانه کشور ایران وضعیت نسبتا خوبی در مولفههای یاد شده دارد و مستعد درآمدزایی از این بخش است.
این پژوهشگر حوزه گردشگری درخصوص وضعیت نامناسب ایران در جذب گردشگران سلامت، گفت: علیرغم پتانسیل خوب مناسب ایران در مولفههای یاد شده، متاسفانه به لحاظ تعداد گردشگر سلامت وضعیت خوبی در منطقه نداریم و از رقبای خود که مهمترین آن ترکیه است عقب ماندهایم. ازجمله یکی از مهمترین دلایل این موضوع عدم بازاریابی مناسب برای گردشگری سلامت است. چرا که گردشگری سلامت هنوز در کشور ما به عنوان یک صنعت جا نیوفناده است و بدون متولی خاصی به حال خود رها شده است.
وی بیان داشت: این موضوع قطعا به ضرر کشور است. چراکه درحال حاضر کشور ایران دارای بهترین متخصصان پزشکی در حوزه درمان ناباروری، چشم، قلب و … در منطقه و حتی جهان است. به طوری که در دنیا حرف برای گفتن داریم اما متاسفانه نتوانستهایم خود را به دنیا معرفی کنیم.
وی بیان داشت: متاسفانه از آنجاییکه گردشگری سلامت جزء اولویتهای وزارت بهداشت و درمان نیست. در این زمینه باید کاری جدی از سوی وزارت بهداشت با همکاری وزارت گردشگری صورت پذیرد، کارگروه های تخصصی گردشگری در این وزارتین تشکیل و متخصصانی در این حوزه آموزش ببینند.
وی در ادامه تصریح کرد: ازجمله دیگر موضوعاتی که به توسعه گردشگری سلامت میتواند کمک کند افزایش سرانه پزشک است. درحال حاضر به گفته پژوهشگران حوزه سلامت سرانه پزشک نسبت به بیمار در ایران پایین تر از کشورهای جنگ زده ای مثل سوریه و فلسطین است.
این پژوهشگر حوزه گردشگری ادامه داد: نکته قابل تاملی این است که به گفته این پژوهشگران تعداد دانشگاههای علوم پزشکی بعد از انقلاب نسبت به قبل انقلاب چند برابر شده است اما ظرفیت رشتههای پزشکی نه تنها افزایش پیدا نکرده است بلکه کاهش هم داشته که این موضوع ایران را به به بهشتی برای درآمد پزشکان متخصص تبدیل کرده است.
موسوی با بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت در ایران در درجه اول در گرو حمایت دولت است، گفت: در کشور ما حمایت دولت و حاکمیت در توسعه گردشگری بسیار با اهمیت است. البته معنای حمایت دخالت نیست. دولت باید زمینه را برای توسعه گردشگری سلامت حمایت و مدیریت کند. رسانه ها از جمله رسانه ملی نیز نقش خیلی مهمی میتوانند در زمینه ترویج گردشگری سلامت داشته و آنرا به عنوان یه صنعت درآمدزا معرفی و به بازاریابی ظرفیت های خوب کشورمان در این مهم اهتمام ورزد. متاسفانه امروزه گردشگرانی هم که برای دریافت خدمات درمانی به ایران سفر میکنند توسط دلالان و واسطه ها مدیریت میشوند.
موسوی خاطرنشان کرد: این دلالها هستند که گردشگر سلامت را به ایران میآورند و این امر تا حدی بدون مدیریت و نظارت دولت انجام میپذیرد. باید توجه داشته باشیم که محصول گردشگری تجربه است و یک تجربه خوب بازگشته از سفر می تواند زمینه را برای جذب گردشگران بیشتر فراهم کند.
موسوی تصریح کرد: شاید بتوان در زمینه گردشگری سلامت از ظرفیت مناطق و استانهای مرزی کشورمان استفاده کنیم. به عنوان مثال در استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان میتوانیم مراکز درمانی مختص گردشگران خارجی هم مرز ایجاد کنیم. البته استان مرزی کمبود پزشک و امکانات پزشکی وجود دارد که باید حل این مسئله هم به توسعه مناطق مرزی کشور توجه داشتیم و هم مساله حمل و نقل مسافر سلامت به کشور را تسهیل کردهایم.
وی یاد آور شد: حتما توجه شود که امروزه حوزه گردشگری سلامت فقط شامل گردشگری پزشکی نیست. کشور ایران در حوزههای طبیعت درمانی مثل آب درمانی، آفتاب درمانی، جشمه های آب معدنی در سراسر کشور ظرفیت های فراوانی دارند که نیازمند بازاریابی مناسب و بیشتر برای همه گردشگران است.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار