مهدکودکها باید در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد/ درآمد نجومی برخی مؤسسات کنکوری
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ – ۰۲:۰۶ مهدکودکها باید در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد/ درآمد نجومی برخی مؤسسات کنکوری
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بسیاری از شخصیت کودک در این دوره شکل میگیرد. لذا حاضریم کمک کنیم تا این حوزه به طور کامل در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در دوازدهمین نشست از سلسله برنامههای گفتوگوی هفته با محور تحول وزارت آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان، مدیران کل استانها و رؤسای 760 منطقه آموزش و پرورش سراسر کشور و از طریق ویدیو کنفرانس و شبکه شاد برگزار شد، بر اهمیت و ضرورت تعلیم و تربیت در قرآن کریم و روایات متعدد اشاره کرد و یکی از زیرساختهای اصلی پیشرفت هر جامعه را تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دانست.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از جمله رویکردهای این سازمان را ارزیابی و رصد دستگاهها نسبت به وظایفی خصوصا وظایف کلان و مهمی که برعهده دارند، عنوان کرد و گفت: پیرو دستورالعمل ریاست قوه قضائیه، سازمان بازرسی موظف شد نسبت وظایفی که دستگاهها باید انجام دهند، اما انجام نمیشود و به عبارتی ترک فعلها به طور جدی اقدام کند. به ویژه ترک فعلهایی که به مأموریتهای اصلی دستگاهها صدمه میزند. اقداماتی نیز در این زمینه انجام دادیم.
وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در برنامه داریم، شناسایی موانع و بسترهای عدم تحقق اهداف عالی دستگاهها از جمله آموزش و پرورش با کمک خود آنهاست. ممکن است بخشی مرتبط به قوانین و مقررات ناکارآمد باشد و بعضا ساختارها و فرایندهایی وجود داشته باشد که نیازمند اصلاح است که میتوانیم از طریق دولت و مجلس شورای اسلامی رفع آنها را پیگیری کنیم.
عضو شورای عالی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: فکر میکنیم این بستر بیش از قبل در مجلس شورای اسلامی فراهم است. طی جلساتی که با هیأت رئیسه و تعدادی از کمیسیونهای تخصصی مجلس و نمایندگان برخی استانها داشتیم، آنها آمادگی خود را برای رفع ابهامها، خلأهای قانونی و قوانین نیازمند اصلاح اعلام کردهاند.
وی با بیان اینکه تکالیفی بر عهده دستگاههای اجرایی مختلف در قبال آموزش و پرورش است که به دلیل عدم انجام آن به وظایف و مأموریتهای آموزش و پرورش مختل میشود و امکان انجام مطلوب آن مأموریتها وجود ندارد، اظهار داشت: در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیاری از دستگاهها تکالیفی بر عهده دارند. هم در آن سند بیان و هم در قانون برنامه ششم توسعه یادآوری شده که باید دنبال شود.
حجتالاسلام والمسلمین درویشیان تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور به عنوان عالیترین دستگاه نظارتی برای پیگیری تحقق سند بنیادین که مورد توجه و تاکید فراوان مقام معظم رهبری بوده و هست، اقدام میکند. حتما از دستگاههایی که وظایفی در مورد این سند دارند و احیانا کوتاهی کرده و وظیفه خود را انجام ندادهاند، مطالبه میکنیم و توضیح میخواهیم چرا به وظیفه خود عمل نکردهاند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه بخشی از اقدامات نیز توسط خود وزارت آموزش و پرورش باید انجام میشده که نیازمند پیگیری است، گفت: اهداف این سند باید در افق 1404 محقق شود. که با توجه به اقدامات انجام نشده، این امر بسیار بعید است.
وی افزود: همه باید برای تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش کمک کنند و ما نیز بنا به جایگاه نظارتی خود جزو اولویتها قرار دادیم و همکاران ما پیگیریهایی انجام داده اند چراکه یکی از موضوعات مهم برای ما در این حوزه، پیگیری تحقق اهداف این سند است.
حجتالاسلام والمسلمین درویشیان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از معدود سندهای متقن و مورد تایید مقام معظم رهبری در کشور دانست و تأکید کرد: با توجه به این موضوع، همه باید برای تحقق و اجرای آن اهتمام داشته باشند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور، بخشهای بازرسی و مدیریت عملکرد دستگاهها را یکی از بازوان ضروری مدیران دستگاهها عنوان کرد و گفت: به دنبال ارتباط بیشتر با دفتر بازرسی مدیریت عملکرد و رسیدگی به شکایات دستگاهها هستیم.
وی با اشاره به لزوم ارتباط و تعامل بیشتر با مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی با هدف آموزش قوانین و مقررات به منظور پیشگیری، گفت: به علت وضعیت پیش آمده، برگزاری جلسات آموزشی کاربردی تعطیل شده که باید به صورت مجازی برگزار شود.
حجتالاسلام والمسلمین درویشیان خاطرنشان کرد: بسیاری از تخلفات و انحرافات از قوانین و مقررات در بازرسیها روبرو میشویم، ناشی از بیاطلاعی مدیران از قوانین و مسائل مالی است و با توجه به اینکه عدم اطلاع رافع مسؤولیت نیست، باید برگزاری جلسات آموزشی برای مدیران و کارکنان از سر گرفته شود. چراکه اگر مدیران آموزشهای لازم را طی کنند، تخلفات اداری به میزان 80 درصد کاهش مییابد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه روی کمک این سازمان در پیگیری رفع مشکلات و موانع حساب کنید، اظهار داشت: یکی از مواردی که آموزش و پرورش را رنج می دهد، وضعیت اقتصاد آن است. ۹۹درصد از اعتبارات آموزش و پرورش مختص هزینههای جاری و حقوق و مزایا است که یک آسیب جدی است. معتقدیم باید راهکارهای دیگری برای افزایش درآمدی این وزارتخانه و همچنین بررسی راهکارهای کاهش هزینهها شناسایی و دیده شود.
وی با اشاره به معضلات و مشکلاتی که کنکور برای دانشآموزان و خانوادههای آنان ایجاد میکند، گفت: برگزاری کنکور به شیوه فعلی تبعات زیادی دارد و برخی موسسات با سوءاستفاده از شرایط به وجود آمده درآمد نجومی دارند و بر همین اساس سالها است موضوع حذف کنکور مطرح شده اما کماکان این معضل جدی ادامه دارد. بنابراین این مسئله باید حل شود و این غول عظیم که هر ساله تعداد زیادی از هموطنان را درگیر خود میکند از سر راه دانشآموزان و خانوادهها برداریم.
حجتالاسلام والمسلمین درویشیان با تاکید بر اینکه پیش دبستانیها و مهد کودکها حتما باید در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد، گفت: مهمترین مرحله تعلیم و تربیت، دوره مهد کودک و پیش دبستانی است. بسیاری از شخصیت کودک در این دوره شکل میگیرد. لذا ما حاضریم کمک کنیم تا این حوزه به طور کامل در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره فراگیری آموزشهای مجازی و غیر حضوری در دوره شیوه بیماری کرونا، گفت: به درست است که تاثیر آموزش حضوری با آموزش غیر حضوری قابل مقایسه نیست اما بعد از گذر از بحران شیوع کرونا نیز میتوان از آموزش مجازی استفاده کرد. البته پایین بودن سرعت اینترنت در برخی مناطق کشور مشکلاتی را برای معلمین و دانش آموزان ایجاد کرده که باید از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری شود. مشکل دیگر عدم دسترسی همه دانش آموزان به گوشیهای هوشمند است که باید از طریق نهادهای حمایتی این موضوع برطرف شود.
وی در خصوص موضوع هوشمندسازی مدارس نیز اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در ماده 69 قانون برنامه ششم بر آن تاکید شده، هوشمندسازی مدارس است. در این زمینه اگر مشکل و مانعی در این زمینه وجود دارد، میتوانید روی کمک ما حساب کنید.
حجتالاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به یکی از مشکلاتی که خانوادهها در زمان ثبتنام دانشآموزان با آن روبرو هستند، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که اولیا دانش آموزان با آن روبرو هستند، الزام مدارس به پرداخت وجه هنگام ثبت نام است. همه ساله مسئولان مرتبط اعلام میکنند پرداخت وجه اجباری نیست اما در عمل تعدادی از مدارس تا وجهی را دریافت نکنند، دانش آموزان را ثبت نام نمیکنند. بنابراین بررسی جامعی در این زمینه باید صورت بگیرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه همه اعتبار و پشتیبانی باید در خدمت انجام ماموریت اصلی دستگاه باشد که در وزارت آموزش و پرورش، ماموریت تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: حتما رصد میکنیم این دستگاه در حوزه تعلیم و تربیت و پرورش چه میزان موفق بوده و یا نبوده و موانع آن چه بوده است.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار