هلیا امامی: خدا برای من خواست صدای مردمی بشوم که به جایی نمیرسد
وقتی فیلمنامه را خواندم حسی به من دست داد و آن این بود که اگر قرار است در بازیگری اتفاقی برایم بیفتد این رسالت به دوش من است که حتی برای لحظاتی صدای مردم باشم؛ مردمی که مظلوم واقع شدند.
به گزارش مشرق، این شبها سریال "دادِستان" مسعود دهنمکی به نیمههای راه رسیده و حاشیهها و اتفاقات مختلفی را در فضای رسانهای شاهد بودیم. عدهای از دیالوگهایش استقبال میکردند و بعضاً گروهی به مذاقشان خوش نیامد. عمدتاً به خاطر ساخت چنین کارهایی، صداوسیما را تحسین کردند البته نقدهایی هم به مسائل فنی سریال وارد است که میتوان بعد از پایانِ مجموعه، ابعاد مختلف این مجموعه تلویزیونی را مورد بحث و گفتوگو قرار داد؛ شاید از همهچیز مهمتر، جسارتی بود که گروه سازنده این سریال به خرج دادند و بحث گفتمانسازی با سریالسازی را بعد از مدتها در تلویزیون احیاء کردند.
همان نکتهای که هلیا امامی بازیگر نقش آذر به آن اشاره کرد. او پیش از این در سریال "از یادها رفته" نقش اصلی و مؤثری را برعهده داشت و حالا نقش آذر دانشجوی مطالبهگرِ داستان را ایفا میکند. امامی درباره چگونگی نزدیک شدن به نقش آذر و ویژگیهای این کاراکتر، تصریح کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم و پیشنهاد بازی کاراکتر آذر را به من دادند، برای من این شخصیت بسیار جذاب بود. من خودم دانشجو بودم و دغدغههای این قشر را میشناسم و در این اجتماع زندگی میکنم و مشکلات مردم را با تمام وجودم درک میکنم.
امامی افزود: احساس کردم رسالتی بر عهده دارم و خدا برای من خواسته که صدای مردمی بشوم که فریادهایشان به جایی نمیرسد. وقتی فیلمنامه را خواندم حسی به من دست داد و آن این بود که اگر قرار است در بازیگری اتفاقی برایم بیفتد این رسالت به دوش من است که حتی برای لحظاتی صدای مردم باشم؛ مردمی که مظلوم واقع شدند.
وی درباره فضای گفتمانسازی فیلمنامه و مطالبهگری آن گفت: به طورکل سریال "دادِستان" ساخته شد برای اینکه گفتوگوها بین مردم شکل بگیرد. فضای فیلمنامه و کل کار به قدری هیجانانگیز و مرتبط است که مردم آن را مورد نقد و گفتوگو قرار میدهند و حواشی زیادی دارد و همین که دربارهاش در فضاهای مختلف (مجازی و جامعه) صحبت میشود، نشان از این دارد که مورد پسند مخاطب قرار گرفته است.
این بازیگر "دادِستان" درباره لزوم ساخت این دسته از سریالها با مضامین عدالتخواهانه گفت: به نظرم بیش از این باید سریالها با نگاه عدالتخواهانه ساخته شود. به عقیده من این فضای باز و گفتمانسازی به سازندگان آثار بیشتر داده شود که حرف مردم را انتقال بدهند. آقای دهنمکی تلاش کرده است تا به این شکل فریاد بزنند. ساخت این نوع آثار عدالتخواهانه جسارت زیادی را میخواهد که کارگردان "دادِستان" این جسارت را دارد.
وی درباره دنبال کردن سریال در زمان پخش و حسی که به مخاطب انتقال میدهد، گفت: من سریالهای پلیسی و معمایی را خیلی دوست دارم، چه ایرانی و خارجی را دنبال میکنم. هیجان و دلهرهای که ایجاد میکند را میپسندم. نمیتوانم بگویم کیفیت سریال چگونه است زیرا در ساخت آن من سهم داشتم. فکر میکنم سریال در میان مخاطبان جای خود را پیدا کرده است و بین مردم دربارهاش صحبت میشود و وقتی کار دربارهاش نقد و صحبت زیاد باشد، خدا را شکر به این مفهوم است که کار دیده میشود و برای من بسیار مهم است.
امامی درباره کار با دهنمکی و خزاعی گفت: کار با آقای دهنمکی و خزاعی بسیار خوب بود؛ ما در شرایط کرونا سر کار رفتیم و یک نگرانی در وجودمان خواه یا ناخواه بود اما این قدر این عزیزان شرایط خوبی برای بازی ما فراهم آورده بودند که ما هیچ نگرانی از ابتلا به کرونا نداشتیم، تنها چیزی که در طول کار احساس نکردیم نگرانی بابت ابتلا به ویروس کرونا بود. آقای دهنمکی کارگردان بسیار صبوریاند و سر صحنه بسیار آرامند و این آرامش را به همه گروه انتقال میدهند.
وی درباره بازیگران مقابل خود و ارتباط با آنها گفت: من بیشتر با آقایان همکار بودم؛ آقایان برقنورد، سلیمانی، ارجمند، سماکباشی و… همه بینظیر بودند و برادرانه در ارائه هرچه بهتر نقش آذر با من همراهی کردند.
منبع: تسنیم