واردات اتوبوس دستدوم خلاف اقتصاد مقاومتی است/ جهش تولید با تشکیل کنسرسیوم تولیدکنندگان دولتی و خصوصی
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ – ۰۴:۰۴ واردات اتوبوس دستدوم خلاف اقتصاد مقاومتی است/ جهش تولید با تشکیل کنسرسیوم تولیدکنندگان دولتی و خصوصی
رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به وجود زیرساختهای فراوان برای تولید خودروهای سنگین در ایران گفت: متاسفانه برخی نهادهای عمومی و دولتی برخلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی و منافع ملی به دنبال واردات اتوبوس دست دوم هستند.
عزتالله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در چند ماه اخیر از ایرانخودرو دیزل، سایپا دیزل و شهابخودرو بازدید داشتم و بابت ظرفیت مغفولمانده تولید خودروهای سنگین و دیزلی در این شرکتها تأسف خوردم.
وی افزود: در آن بازدید مقرر شد برنامههایی برای فعال شدن این ظرفیتها تدوین شده و پیگیری شود.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: مشکل عمده این واحدهای دیزلی آن است که سازمانهای دولتی و عمومی با آنها قرارداد منعقد نکرده و گرایش آنها به واردات خودروهای دسته دوم و خارجی است و متأسفانه هر ساله چند ماه مانده به پایان سال این سازمانهای عمومی و دولتی به یکباره اعلام میکنند که به هزار یا دو هزار دستگاه اتوبوس و یا خودروی سنگین نیاز داریم که این واحدها توانایی تولید این حجم را در مدت زمانی کوتاه ندارند در صورتی که اگر فقط قرارداد تضمین خرید را با ایرانخودرو دیزل منعقد کنند آنها خودروهای خیلی خوب و با کیفیتی را که قابل رقابت با نمونههای خارجی باشند تولید میکنند.
** شهرداریها باید پای کار تولیدات دیزلی کشور بیایند
وی گفت: در بازدیدی که از ایرانخودرو دیزل و واحدهای دیزلی کشور داشتم چند اقدام مهم در این حوزه انجام شد.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس در توضیح بیشتر اظهار داشت: قدم اول آن بود که در مجلس جلسات متعددی با حضور نایب رئیس مجلس برگزار شده و این قضیه را پیگیری کردیم که شهرداری تهران در آن جلسات حضور داشته و قرارداد منعقد کرد که ایران خودرو دیزل بخشی از خودروهای مورد نیاز آن را تولید کرده و تحویل داده است.
وی افزود: شهرداری مشهد، همدان و کرمان هم پای کار آمدند و امیدوارم که سایر شهرداریها هم برای انعقاد قرارداد اقدام کنند و به دیزلسازان سفارش بدهند ضمن اینکه واحدهای خودروساز در کشور امکان بازسازی خودروهای فرسوده را با یک پنجم هزینه خودروهای نو دارند.
**قرارداد تضمین خرید حلقه مفقوده خودروسازان دیزلی
نماینده تهران در مجلس گفت: اگر شهرداران و مسؤولان دستاندرکار شهری پای کار بیایند امکان نوسازی خودروهای سنگین و دیزلی در کشور وجود دارد که در این راستا وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان شهرداریها متولی اصلی هستند و اگر با خودروسازان قرارداد منعقد کنند آنها به سمت تولید بیشتر گام برمیدارند.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس افزود: قرارداد تضمین خرید برای خودروسازان اهمیت ویژهای دارد؛ اگر سازمانهای دولتی اعلام کنند که ما پولی برای انعقاد قرارداد نداریم، قرارداد تضمین خرید امکان تولید را با واحدهای دیزلی کشور مانند ایرانخودرو دیزل فراهم میکند و حتی برای بانکها هم این قرارداد تضمین خرید سند ارائه تسهیلات و وام محسوب میشود.
اکبری تالارپشتی گفت: در بازدیدی که به همراه نایب رئیس مجلس از ایران خودرو دیزل داشتیم خطوط فعال تولید و خودروهای مناسب و به روز و ساخته شده را مشاهده کردیم ولی باید هر چه زودتر دستگاههای دولتی و شهرداریها قرارداد تضمین خرید با واحدهای دیزلی را منعقد کند؛ حتی آنها امکان بازسازی و بهسازی خودروهای فرسوده را با انعقاد قراردادی جداگانه داشته و میتوانند در سریعترین زمان ممکن آن را تحویل بگیرند.
** واردات خودروی دسته دوم خلاف منافع ملی
وی افزود: شنیدهایم که وزارت راه و شهرسازی از مقامات دولتی و عالی کشور مجوز گرفتهاند که 2 هزار کشنده دستدوم و خارجی وارد کشور کنند این در حالی است که این کار خلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی و منافع ملی است ولی اگر این سفارش را به ایرانخودرو دیزل بدهند آنها میتوانند در مراحل مختلف خودروهای با کیفیت بالا را تولید کرده و تحویل بدهند و اگر هم قرارداد تضمین خرید وجود داشته باشد خودروساز امکان تجهیز خود برای تولیدات بیشتر را دارد.
وی افزود: از مقامات دولتی و سازمانهای عمومی انتظار داریم که امکان صادرات خودروهای تولیدی کشورمان را فراهم کنند و اگر قرارداد تضمین خرید با آنها منعقد نشود، قطعا این شرکتها آسیب دیده و کارگران آنها متضرر خواهند شد.
وی گفت: امکان تولید اتوبوس، کشنده، آمبولانس، ون و هر نوع خودروی مورد نیاز سازمانهای مختلف در واحدهای دیزلی کشور وجود دارد و حتی آنها ظرفیت بالایی را برای صادرات داشته و امکان ارزآوری دارند.
** همراهی بخش دولتی و خصوصی تحریمها را میشکند
وی گفت: توقع مجلس از همه سازمانهای دولتی و خدماترسان عمومی و شهری آن است که پای کار آمده و بدانند که بخش خصوصی همپای بخش دولتی امکان و توانایی تولید خودروهای سنگین را دارد.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: بخش خصوصی که توانایی خودروهای سنگین را دارد اخیرا با تشکیل کنسرسیومی اعلام آمادگی کرده و گفته است که حاضر است برای تحقق اقتصاد مقاومتی و جنگ تحریمی با استکبار جهانی به تولید ملی در کشور کمک کند.
نماینده تهران در مجلس گفت: برنامه مجلس آن است که بین خودروسازان دولتی و بخش خصوصی رقابت ایجاد کند؛ مطمئن هستیم که بخش خصوصی توان رقابتی بالایی در این عرصه داشته و امکان صادرات را دارد چرا نبایستی از این ظرفیت استقبال کرده و آن را رها کنیم.
وی گفت: خودروهای سنگین دستدوم نبایستی به کشور وارد شود در حالی که این خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش نیاز دارند و اگر به قطعه ای نیاز داشته باشند برای تأمین آن به اما و اگر برمیخوریم در حالی که واردات خودروهای سنگین دستدو خارجی علیه تولید داخلی بوده و ظرفیتهای کشورمان و منافع ملی را ذبح میکند.
** آسیب کمتر شرکتهای خصوصی تولید کننده خودرو از تحریمها
وی تصریح کرد: در آیندهای نزدیک این سازماندهی را در ایرانخودرو دیزل، سایپا دیزل و نهادهای خدماترسان عمومی و شهری و بخش خصوصی پیگیری خواهیم کرد و کمک میکنیم آنها با هم به رقابت پرداخته و نیاز کشور را برطرف کرده تا در بازار منطقه و جهانی حضوری قوی داشته باشند.
وی گفت: بخش خصوصی هم اکنون حضور جدی و قوی در تولید خودروهای سنگین و دیزلی کشور دارد که میتوانم به گروه بهمن دیزل اشاره کنم که در عرصه خودروهای سنگین و دیزلی رقابت بسیار خوبی داشته و اتفاقا از محصولات آنها هم استقبال خوبی صورت میگیرد.
وی تصریح کرد: اگر مشکلات خودروهای دیزلی در کشور رفع شود بخش خصوصی این امکان را دارد که سختیهای مراودات بینالمللی تجاری و پولی و بانکی ناشی از تحریمها را دور بزند که این امکان برای شرکتهای دولتی فراهم نیست و عملا شرکتهای بخش خصوصی در این زمینه از تحریمها آسیب کمتری دیدهاند.
** باید زنجیره تولید قطعهسازان را گسترش دهیم
وی گفت: این ظرفیت در کشور وجود دارد که بخش خصوصی در کنار بخش دولتی امکان رقابت و تولید خودروهای سنگین و دیزلی را داشته باشد مجلس هم تلاش دارد به همه آنها کمک کرده و موانع پیشروی آنها را برطرف کند.
اکبری تالارپشتی تصریح کرد: تلاش خودروسازان دیزلی آن است که پای کار کشور آمده و برنامههای درازمدت برای افزایش تولید آماده کنند لذا از همه سازمانهای دولتی و عمومی میخواهم با انعقاد قرارداد تضمین خرید، پشتیبان آنان باشند.
وی تصریح کرد: ایران سربلند در همه امورات توانمندیهای بالایی دارد فقط باید کمک کنیم تا ضمن رفع مشکلات کشور را آماده و مهیای حضور در عرصههای جهانی کرده و ظهور و بروزمان را بیشتر کنیم.
وی تصریح کرد: موتور خودروهای دیزلی ایرانخودرو توسط شرکت ایدم تبریز تولید میشود و از زمانی که شهرداری تهران و چند شهرداری دیگر شهرهای مختلف قراردادهای متعددی را با ایران خودرو دیزل منعقد کردهاند کارگران شرکت ایدم تبریز که پیش از آن به صورت یک شیفت کار میکردند هم اکنون با سه شیفت کاری مواجه بوده و شاهد تولیدات بیشتر و خطوط منسجمتری در این شرکت هستیم این موضوع نشاندهنده آن است که وقتی یک شرکت فعال شود عملا موجب توسعه و فعالیت بیشتر زنجیره تولید در دیگر شرکتها خواهد شد.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار