پاسخ به 10 پرسش فارس من| از وجود چادر در کتب درسی تا پاسخ به گلایه رتبهبرترهای کنکور
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ – ۰۳:۳۳ پاسخ به 10 پرسش فارس من| از وجود چادر در کتب درسی تا پاسخ به گلایه رتبهبرترهای کنکور
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش گفت: نومعلمانی که 15 روز، کار را زودتر شروع کردند قطعا در ادامه کار، زحمت آنها و ساعتی را که اضافه کار کردند، جبران کرده و محاسبه خواهیم کرد.
خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من، سوژههای آموزش و پرورشی مطرح کردند که در این گزارش به برخی از این سوژهها و پرسشها پاسخ داده میشود.
1- * چرا معلمان تازه استخدام 15 روز بدون حقوق و بیمهاند؟
علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «ابلاغیه معلمان ماده 28 که امسال اولین سال تدریس آنهاست از اول مهر 99 تاریخ خورده است در حالی که سال تحصیلی جدید به دستور وزیر آموزش و پرورش از 15 شهریور شروع شده است و در این مدت 15 روز نه بیمه و نه حقوق دارند»، اظهار کرد: بر اساس مجوزهای استخدامی که از طرف سازمان اداری و استخدامی برای ما صادر میشود، شروع خدمت این افراد، ابتدای نیمه دوم سال هست؛ اگرچه شروع سال تحصیلی با شروع نیمه سال تقارن پیدا کرده است ولی بحث این است که بر اساس حکمی که به آموزش و پرورش ابلاغ شده، مجوز اول مهر 99 است.
وی اضافه کرد: امسال هم با دستور وزیر آموزش و پرورش، سال تحصیلی 15 شهریور شروع نشده است بلکه با حکم ستاد ملی کرونا، این اتفاق افتاده است که برای همه لازم الاجراست؛ معلمان ما هم که 15 روز، کار را زودتر شروع کردند قطعا در ادامه کار، زحمت آنها و ساعتی را که اضافه کار کردند، جبران کرده و محاسبه خواهیم کرد.
2- * عدم دعوت رتبه برترهای کنکور به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان
معاونت آموزشی دانشگاه فرهنگیان درباره اعتراض برخی رتبه های برتر کنکور به دعوت نشدن در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد:
1. دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه مأموریتگرا، نقش ذاتی خود یعنی ثبت نام، انتخاب واحد و دانشآموختگی دانشجویان را پس از اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان توسط سازمان سنجش و ابلاغ آن از سوی وزارت آموزش و پرورش ایفا می کند؛ لذا هیچ نقش مدیریتی در اعلام اسامی در هیچ مرحلهای از کنکور سراسری ندارد.
2. اعلام اسامی چند برابر ظرفیت از سوی سازمان سنجش بر اساس ابلاغیههای مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و آموزش و پرورش به آن سازمان صورت میگیرد و باز دانشگاه هیچگونه دخل و تصرفی در این امر ندارد.
3. تجربه سالهای اخیر نشان میدهد چون پذیرش برای این دانشگاه بر اساس سیاستهای وزارت آموزش و پرورش به صورت اولویت بومی بودن در منطقه آموزش و پرورش محل خدمت صورت میگیرد؛ لذا برای هر کد اعلام شده برای هر رشته، رقابت فشرده و محدودی به وجود می آید. برای نمونه اگر برای درس زیست شناسی در منطقه 19 تهران 2 نفر سهمیه زن اعلام شده باشد با یک و نیم برابر ظرفیت فقط 3 نفر و با دو برابر ظرفیت فقط 4 نفر به مصاحبه دعوت میشوند. این امر رقابت را سنگین و محدود میسازد و پذیرش هر فرد در هر کد رشته در رقابت با نمره سایر داوطلبانی است که میتوانند آن کد رشته را انتخاب کنند.
3- * حضور مدارس در شبکه شاد و پیامرسانهای داخلی
«شاد» در روزهای ابتدایی اجرا با مشکلات فراوانی همراه بود که این مشکلات موجب شد تا گلایههای متعددی نسبت به «شاد» وجود داشته باشد اما آموزش و پرورش وعده داد که این مشکلات در نسخه جدید شاد برطرف شده است و از این نسخه جدید هم 13 شهریور رونمایی شد؛ زیباسازی و بازطراحی رابط کاربری، احراز هویت و اعطای نقش به کاربران، حضور و غیاب، ارتباط زنده یک طرفه، پخش زنده کلاس، تماس صوتی درون اپلیکیشن، تماس تصویری درون اپلیکیشن، تکالیف دانشآموزان، آزمونساز، شاد، ایجاد پروفایل دانشآموز(کارپوشه)، شادینو، نظرسنجی، شاد نما، کلاس بندی و سامانه تیکتینگ شاد از جمله امکانات جدید آن است.
در اپلیکیشن شاد سه گروه کاربر مدیران مدارس، معلمین و دانشآموزان بر اساس شماره همراه ثبت شده در سامانه سناد احراز هویت می شوند؛ بنابراین بر اساس یکی از این سه نقش می توان فیچرهای مناسب همان نقش را ارائه داد؛ برای مثال به محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاس های مدرسه به صورت خودکار تعریف می شوند و نیازی به ساخت گروه های کلاسی نیست.
دستاندرکاران شاد معتقدند توسعه پیام رسان شاد به گونه ای جامع و بر اساس سیاست های وزارت آموزش و پرورش توسعه یافته است که نیازی به استفاده از پیام رسان های دیگر نباشد؛ این پیام رسان تمامی ویژگی های اصلی یک پیام رسان اعم از ارسال متن، تصویر، صوت، ویدئو، فایل و ارسال موقعیت جغرافیایی، ساخت نظرسنجی، ذخیره و حذف پیام ها، ویرایش و … را داشته و بر اساس نقش کاربر به آن ها امکان ارسال می دهد. ویژگی متمایز کننده این پیام رسان قابلیت ارسال فایل تا ١٫۵ گیگا بایت است که به خودی خود یکی از مزایای استفاده کاربران از پیام رسان شاد است، اطلاعات پیامرسان درون خود پیامرسان ذخیره شده اند و وابسته به ابزار مورد استفاده کاربر نیست و کاربر کافی است با دستگاه دیگر در حساب کاربری خود وارد شود تا بتواند به حساب کاربری خود وارد شود.
4- * افزودن چادر فاطمی به کتابهای درسی دختران
در کتابهای درسی دانشآموزان تصاویر متعددی از حضور بانوان با پوشش چادر است که با تورقی در صفحات کتاب میتوان به آن دست یافت. در این خصوص گزارش مفصلی در خبرگزاری فارس منتشر خواهد شد اما چند تصویر برای آگاهی بیشتر ارائه میشود:
5- * لزوم گنجاندن عظمت راهپیمایی اربعین در کتب درسی
موضوع اربعین در کتابهای درسی توجه شده است و با تورقی در این خصوص میتوان آن را مشاهده کرد.
6- *جذب نیرو جوان بجای نیروی بازنشسته در آموزش و پرورش
آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است اما برای جذب نیرو در این وزارتخانه باید بر اساس ردیف استخدامی، نیرو جذب کند و ناگزیر است کمبودهای دیگر را از طریق اضافه تدریس معلمان رسمی، به کارگیری نیروهای بازنشسته و استفاده از معلمان حق التدریس و خرید خدمات حل کند.
علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: امسال ۲۰ هزار نفر در دوره ۴ ساله دانشجومعلم، ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر در ماده ۲۸ و یک چیزی حدود ۵ هزار مجوز استفاده نشده سال قبل داشتیم یعنی ۵۲ هزار نفر در دفترچه کنکور و دفترچه استخدامی آموزش و پرورش جذب کردیم؛ طبق قانون اساسی کشور، سازمان اداری و استخدامی وظیفه برنامه و بودجه و نیروی انسانی را به عهده دارد که نیازهای میان مدت و کوتاه مدت خودمان را بررسی و ارائه کردیم و با توجه به رشته، منطقه و جنسیت که لازم داریم به این عدد رسیدیم.
7-* آموزش و پروش اسلامی در مدارس اجرایی شود
با سری به سایت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) شاهد تعداد زیادی از صوت و کلیپ درباره تلاوت قرآن، مسائل دینی و مذهبی خواهید بود. وزارت آموزش و پرورش در این راستا برنامههای متعددی را پیش بینی کرده است که بخشنامه های آنها در شبکه شاد موجود است که این برنامهها در زمان بازگشایی مدارس هم اجرا میشود.
8- * لزوم استخدام سرباز معلمان سالهای گذشته
جذب نیروی سربازمعلم صرفا به دلیل کمبود معلم در آموزش و پرورش و مسکنی موقتی است و در اطلاعیه و فراخوان سربازمعلم هم به این موضوع که خدمت سربازی در آموزش و پرورش موجب استخدام نخواهد شد، اشاره شده است.
الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش موظف است براساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه جذب نیرو داشته باشد، گفت: جذب در آموزش و پرورش صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که یا افراد دارای دیپلم در کنکور شرکت میکنند و دوره دانشگاهی را در این دانشگاهها را طی میکنند یا بر اساس ماده ۲۸، فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و دوره یکساله مهارتآموزی را طی میکنند؛ بر این اساس امکان جذب سربازمعلمان پس از پایان دوره تعهد خدمت نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که «چرا بهرغم اینکه این افراد تجربه کسب میکنند اما از تجربه آنها استفاده نمیشود؟»، گفت: سربازمعلمانی که علاقهمند هستند در آموزش و پرورش استخدام شوند، در آزمون استخدامی این وزارتخانه شرکت کنند و اگر این افراد در آزمون کتبی حد نصاب نمره را کسب کنند، قطعاً در مصاحبه برای آنها امتیاز درنظر گرفته میشود.
9-* تسریع در تصویب و اجرای لایحه رتبهبندی فرهنگیان
الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره لایحه رتبهبندی فرهنگیان هم گفت: لایحه رتبهبندی در حال تدوین است و در معاونت علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه دنبال میکنیم و در این هفته پیش رو با سازمان اداری و استخدامی جلسه داریم و به زودی لایحه رتبهبندی تقدیم مجلس می شود اما با شرایط و شروط خودمان و مبانی نظر خودش و همچنین نفوذی که در کارکرد بر ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دارد؛ در این راستا، یک بعد آن، بعد مالی هست اما ابعاد دیگر هم دارد.
10-* مشکلات انتقالی زنان فرهنگی به تبعیت از همسر
در بخشنامه آموزش و پرورش برای نقل و انتقال فرمی وجود دارد و فرایند نقل و انتقال بر اساس مصوبات کارگروه استان و متناسب با نیاز مبدا انجام میشود.
انتهای پیام/
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار