افزایش تعرفهها؛ تهدیدی تازه برای آینده هوش مصنوعی
به گزارش شبکه اطلاعرسانی طلا و ارز و به نقل از والاستریت ژورنال، با تعرفههای جدیدی که ترامپ اعلام کرده، ساخت زیرساختهای مورد نیاز برای هوش مصنوعی ممکن است برای شرکتها پرهزینهتر شود؛ موضوعی که در نهایت میتواند هزینه استفاده از خدماتی مثل چتجیپیتی یا کلود را برای کاربران بالا ببرد. در حالی که شرکتهایی مانند اوپنAI و آنتروپیک نرمافزارهای هوش مصنوعی را توسعه میدهند، اجرای این فناوریها به عهده غولهای ابری مثل مایکروسافت، آمازون، گوگل و اوراکل است؛ شرکتهایی که مشغول ساخت دیتاسنترهای عظیم برای پشتیبانی از این فناوری هستند. تا کنون نزدیک به یک تریلیون دلار برای این زیرساختها سرمایهگذاری شده است.
اما حالا هزینه ساخت این دیتاسنترها در حال تغییر است. به گفته متیو میتلاستد، پژوهشگر مؤسسه کاتو، هرچند تراشهها فعلاً از لیست تعرفههای متقابل کنار گذاشته شدهاند (که ممکن است موقتی باشد)، تغییر قیمت سایر قطعات میتواند بهطور قابل توجهی هزینه ساخت این مراکز را افزایش دهد.
«آینده هوش مصنوعی حالا مشمول مالیات شده است»
به گفته متیو میتلاستد، پژوهشگر مؤسسه کاتو: «آینده هوش مصنوعی حالا مشمول مالیات شده است.» منظور او تعرفههایی است که ترامپ اخیراً اعلام کرده؛ از جمله تعرفه ۱۰٪ روی تمام واردات و تعرفههای سنگینتری برای برخی کشورها، از جمله تعرفه ۳۴٪ برای واردات از چین. این سیاستها میتواند هزینه ساخت دیتاسنترها را بهطور قابل توجهی افزایش دهد. میتلاستد میگوید موادی مثل فولاد فقط برای ساخت خود ساختمان استفاده نمیشود، بلکه در تجهیزاتی مثل سیستمهای آبپاش هم نقش دارد. همچنین بیشتر ترانسفورماتورهای برق که برای انتقال جریان به تجهیزات الکترونیکی ضروریاند، خارج از آمریکا تولید میشوند.
البته این تأثیرات احتمالاً بلافاصله دیده نخواهند شد. ریک ویلارز، معاون ارشد تحقیقات در شرکت IDC، میگوید شرکتهای بزرگ ابری احتمالاً از قبل برخی قطعات را انبار کردهاند. اما این ذخایر هم نهایتاً تا چند ماه بیشتر دوام نخواهد داشت. سرمایهگذاران منتظرند ببینند شرکتهای ابری در گزارشهای مالی آینده چه پیشبینیهایی درباره هزینههای سرمایهای ارائه میدهند. مایکروسافت پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد تا پایان ژوئن امسال ۸۰ میلیارد دلار در زیرساخت هوش مصنوعی سرمایهگذاری کند.
آمازون از برنامه ۱۰۰ میلیارد دلاری خود گفته و گوگل (آلفابت) نیز وعده ۷۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری در هزینههای کلی امسال را داده است. همزمان، شرکتهای فناوری برای ساخت دیتاسنترهای مخصوص اوپنAI در پروژهای مشترک به نام استارگیت تا سقف ۵۰۰ میلیارد دلار متعهد شدهاند. این پروژه با رهبری اوپنAI و سافتبانک پیش میرود و اوراکل و MGX (حمایتشده از سوی امارات) نیز از سرمایهگذاران آن هستند. مایکروسافت، آمازون و گوگل از اظهار نظر خودداری کردهاند و اوراکل نیز پاسخی نداده است.
اکنون مدیران حوزه فناوری به این فکر میکنند که آیا شرکتهای ابری باید بیشتر خرج کنند تا برنامههای ساختوساز خود را پیش ببرند؟ و اگر چنین باشد، آیا این هزینههای اضافی به کاربران هوش مصنوعی منتقل خواهد شد؟ مودو سوداکار، مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی Aiسرا میگوید اگر هزینه ساخت دیتاسنتر بالا برود، استفاده از هوش مصنوعی هم گرانتر خواهد شد. به گفته او: «چارهای ندارند جز اینکه این هزینهها را منتقل کنند.» او اضافه میکند که شرکتها ناچار خواهند شد هزینههای خود را با دقت بیشتری مدیریت کنند: «حالا هر دلار خرجشده باید زیر ذرهبین برود».
افزایش هزینههای ابری میتواند خبر بدی برای شرکتهایی باشد که بهدلیل فضای نامطمئن اقتصادی، به دنبال کاهش بودجههای فناوری خود هستند. لوسیا سورز، مدیر فناوری شرکت سرمایهگذاری کارلایل، میگوید بسیاری از CIOها تلاش خواهند کرد هزینههای اختیاری را کم کنند و خریدهای سختافزاری را به تعویق بیندازند. او میگوید: «ما باید پروژهها و سرمایهگذاریهای فناوری خود را بازتنظیم کنیم، آن هم بدون اینکه بودجه بیشتری در اختیار داشته باشیم».
در عین حال، برخی تحلیلگران میگویند ممکن است افزایش تعرفهها به کاهش قیمت برخی کالاها مثل فولاد هم منجر شود. آنوراگ رانا، تحلیلگر ارشد بلومبرگ، معتقد است اگر تقاضا برای ساخت دیتاسنتر کاهش پیدا کند، ممکن است قیمت مواد اولیه پایین بیاید. او میگوید: «در حال حاضر، متغیرهای زیادی ناشناختهاند و نمیتوان هیچ مدل مالی دقیقی برای این شرایط ساخت. این حوزه برای همه ما کاملاً جدید است».