فیلم کج پیله دو تا رفیق «شاکردوست و نعیمه نظام دوست» ؛ ژانر کمدی – اجتماعی با بازیگران روانپریش
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فیلم کج پیله فیلمی جدید در سینمای ایران و دهمین ساخته سینمایی علیمردانی است و انتظار میرود در سال ۱۴۰۴ اکران شود.
هاتف علیمردانی از فیلمسازان مولف سینمای ایران است که آثارش اغلب نگاهی واقعگرایانه و روانشناسانه به طبقهی متوسط جامعه دارند.
او کارگردان فیلمهای پرفروشی چون: «کوچه بینام» (برنده چند سیمرغ در جشنواره فجر)، «هفت ماهگی» با بازی حامد بهداد و باران کوثری و فیلم متفاوت «بازی آخر بانو» است.
علیمردانی در آثارش معمولا شخصیتهایی را نشان میدهد که در بحرانهای درونی، اخلاقی یا اجتماعی گرفتار شدهاند؛ از همین رو انتظار میرود «کج پیله» هم در همان مسیر فکری ساخته شود.
بازیگران اصلی
الناز شاکردوست
بازیگری که در سالهای اخیر با نقشآفرینیهای جدی در فیلمهای «شبی که ماه کامل شد»، «ابلق» و «طلا و مس» توانسته از چهرهی تجاری سینما فاصله بگیرد و به عنوان یک بازیگر توانمند اجتماعی مطرح شود. حضور او در «کج پیله» نشان میدهد فیلم، بار دراماتیک قوی خواهد داشت.
نعیمه نظام دوست
نعیمه نظام دوست متولد ۲۳ آبان ماه ۱۳۵۳ در تهران میباشد و در لیست بازیگران زن ایرانی دهه ۵۰ قرار دارد. نعیمه نظام دوست در خانواده ۷ نفره اهل رشت بدنیا آمد و تحصیلات خود را تا دیپلم علوم تجربی و فوق دیپلم تصویر برداری ادامه داده و بعد از آن بازیگری را جدیتر از تحصیلات ادامه داده است.
مهران مدیری
یکی از بزرگترین نامها در سینما و تلویزیون ایران. گرچه با آثار کمدی شناخته میشود، اما حضور مدیری در فیلمهای جدی مانند «پل چوبی» و «ما همه با هم هستیم» نشان داده که توانایی بازی در نقشهای متفاوت را دارد. ترکیب مدیری و شاکردوست جذابیت خاصی برای مخاطب ایجاد میکند.
موضوع و درونمایه (تحلیل محتوایی)
هنوز داستان رسمی منتشر نشده است، اما بر اساس سبک علیمردانی و نام استعاری فیلم، میتوان چنین برداشت کرد: عنوان "کج پیله" به نوعی نماد رشد ناقص یا تکامل دردناک است.
پیله استعارهای از محافظت و دگردیسی است، اما وقتی «کج» باشد، یعنی چیزی در مسیر طبیعیاش پیش نرفته است؛ بنابراین فیلم ممکن است دربارهی شخصیتی باشد که در تلاش برای تغییر یا رهایی از شرایطش، با بحرانهای درونی روبهرو میشود.
احتمالاً با درامی اجتماعی و زنمحور روبهرو هستیم که به آسیبهای روانی، روابط خانوادگی و هویت فردی در جامعه معاصر ایران میپردازد.
هاتف علیمردانی همواره دغدغهی بیان حقیقتهای نادیدهگرفتهشده در جامعه را دارد. او در مصاحبهای گفته بود: «فیلم خوب، آینهای است که آدمها را در موقعیتی میگذارد که با خودشان روبهرو شوند.» بههمین دلیل، احتمال زیاد دارد «کج پیله» هم اثری تلخ، اما تأملبرانگیز باشد که تماشاگر را به درون شخصیتها میبرد.