سیداکبر میرجعفری معتقد است، کتابهای دینی خوب به درستی معرفی نمیشوند و بیشتر کتابهای بازاری در چشم هستند.
به گزارش مشرق، سیداکبر میرجعفری معتقد است، کتابهای دینی خوب به درستی معرفی نمیشوند و بیشتر کتابهای بازاری در چشم هستند.
این شاعر و نویسنده در گفتوگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات دینی کودکان و نوجوانان و کیفیت کتابهای منتشرشده در این حوزه، اظهار کرد: تصورم این است کتابهای دینی همانند دیگر کتابهای کودک و نوجوان که منتشر میشوند خوب، بد و متوسط دارند. نمیتوان به صورت مطلق گفت کتابهایی که در این حوزه منتشر میشوند اغلب ضعیف هستند. اما واقعیت این است که کتابهای خوب در این زمینه به درستی معرفی نمیشوند.
او با اشاره به اینکه قبلا داوری کتابهای دینی را در یک جشنواره مهم برعهده داشته است، گفت: این جشنواره نشان میداد که کتابهای دینی در حوزه ادبیات کم نیستند. این کتابهای برگزیده که از فیلتر چند کارشناس کتاب گذشتهاند اگر بهتر تبلیغ شوند، کتابهای خوبی به کودکان و والدین معرفی میشوند، اما عملا این اتفاق نمیافتد و کتابهایی که جلوه بازاری دارند در چشم هستند و در فروش، گوی سبقت را از کتابهای خوب میربایند.
میرجعفری خاطرنشان کرد: ما بیش از اینکه در تألیف ضعف داشته باشیم، در بخش رسانه و معرفی کتاب ضعف داریم. کتابهای خوب، کم چاپ نمیشوند اما در معرفی و رساندن کتاب به مخاطب درست عمل نمیشود. البته کسانی که متولی این کار هستند هم باید واقعا کارشناس کتاب باشند و هم از ادبیات و دین شناخت داشته باشند وگرنه والدین و فرزندان آنها کتابهای بازاری را که در چشم هستند انتخاب میکنند و جنس درجه دو و سه به مخاطب ارائه میشود.
او در زمینه کتابسازی در حوزه ادبیات دینی هم بیان کرد: کتابسازی فقط در زمینه ادبیات دینی اتفاق نمیافتد و در بخشهای دیگر هم شاهد این موضوع هستیم. یکی از دلایل اینکه آمار کتابهای دینی کم نیست، نهادهایی هستند که این کتابها را تبلیغ میکنند. همچنین خرید کتاب برای مدرسهها و کتابخانههای عمومی در تیراژ این کتابها بیتأثیر نیست.
این منتقد ادبی در ادامه توضیح داد: صرف اینکه متون قدیمی را بازنویسی و بازآفرینی کنیم، اتفاق خوبی است. در واقع با این کار متون قدیمی را برای مخاطب کودک مناسبسازی میکنند که این کار خوبی است. در خارج از ایران نیز رمانهایی را که خارج از درک بچهها هستند برای آنها مناسبسازی میکنند اما گاه با استفاده از عبارت کتابسازی شأن این کتابها را پایین میآوریم. کتابهای ناخوب زیادی منتشر میشوند که برخی از روی دست هم مینویسند و یا در بازنویسی متون دقت ندارند که ما میگوییم کتابسازی. بنابراین بازنویسی در حوزههای دینی ذاتا مسئله بدی نیست اما زمانی که وجه بازاری کار زیاد شود از آن به عنوان کتابسازی یاد میکنیم.
او همچنین درباره کیفیت شعرها و داستانهای منتشرشده در حوزه ادبیات دینی، تصریح کرد: در زمانهای که ما در آن زندگی میکنیم، هر کس رسانهای برای خود دارد و ادعای شاعری یا نویسندگی میکند و صفحه مجازی را که برای خود درست کرده، رسانه شعر و داستانش است و مخاطب خود را پیدا میکند. در واقع انحصار رسانه شکسته شده و این آزادی بیش از حد کار مخاطبی را که به دنبال کتاب خوب میگردد، سخت کرده است.
میرجعفری خاطرنشان کرد: اینطور نیست که شعر عاشواریی خوب تولید نمیشود اما در مقایسه با کارهای ضعیفی که ارائه میشوند، کمتر است. البته این موضوع طبیعی است؛ در گذشته نیز همین طور بوده است. مثلاً ما در دورهای ۳۰۰ شاعر داشتهایم که نام یکی از آنها برای عموم باقی مانده است. الان هم این مسئله شدیدتر شده و هرکسی رسانهای دارد. بنابراین شعر و داستان خوب تولید میشود و کسانی که دغدغه دارند، آنها را پیدا میکنند. در روزگار ما کار متولیان فرهنگی برای شناسایی و معرفی کتابهای خوب سختتر شده است. در گذشته مثلا ۵۰ سال پیش شعر و داستان از فیلترهایی رد میشدند. یکی از این فیلترها ناشر خوب بود. مثلا ناشر از ۲۰ کتابی که به او ارائه میشد، سه کتاب را چاپ میکرد اما الان تمام آن ۲۰ کتاب منتشر میشود و انتخاب کتاب خوب از میان آنها سخت است.
او با بیان اینکه جشنوارههای مختلف فرهنگی به بهانههای مختلف از جمله نبود بودجه تعطیل میشوند، گفت: اگر جشنوارهها درست مدیریت شوند میتوانند کتابهای خوب را برجسته کنند. اما تعداد جشنوارهها و جایزهها روز به روز کمتر شده است. من نمیگویم به شکل افراطی به آن بپردازیم اما اگر شکل معقولتری داشته باشد، کتابهای خوب معرفی و به مخاطب ارائه میشود.
منبع: ایسنا
Error loading HTML