«گرفتن مدرسه از دانشآموز» تضییع حیات اجتماعی است/ باید مدرسه جان بگیرد
شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۹:۴۶ «گرفتن مدرسه از دانشآموز» تضییع حیات اجتماعی است/ باید مدرسه جان بگیرد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید مدرسه جان بگیرد، گفت: گرفتن مدرسه از دانشآموز، تضییع و تضعیف حیات اجتماعی است و تضییع فرصت کسب ظرفیتهای مهم اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی که به صورت ویدئو کنفرانس با رئیسجمهور برگزار شد، اظهار کرد: کلام خودم را با سلام آغاز میکنم که از اسماءالحسنی الهی و پیامآور دوستی و سلامت است؛ امروز بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، تأثیرگذارترین، عمیقترین، ایرانشمولترین رویدادی است که اتفاق میافتد؛ رویدادی با 15 میلیون دانشآموز، یک میلیون آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی، مشاور، مدیران مدارس، معاونان و همه کسانی که به این خیل بزرگ یاری میرسانند و قریب به 15 میلیون خانواده دانشآموزان؛ رویدادی که جریان زندگی را دگرگون میکند و نظم تازهای را سبب میشود.
وی ادامه داد: لحظه سال تحصیلی جدید در حقیقت لحظه تحویل سال دیگری است؛ در تحویل سال تحصیلی، زندگی رنگ و جلوهای دیگر پیدا میکند؛ دایره کسانی که تحت تأثیر این نظم جدید قرار میگیرند، بسیار است.
حاجیمیرزایی افزود: امسال سال تحصیلی را در تقارن ماه تحصیلی محرم آغاز میکنیم که همه ساله به آموزگاری بزرگ آموزگار حریت، غیرت و دینداری آغاز میشود و شور و شعور نابی را در سراسر ایران اسلامی سبب میشود؛ من بر امام حسین(ع) و یارانش سلام میرسانم و روح بزرگ عاشوراییان را به مدد میطلبم.
وی با بیان اینکه سالی را آغاز میکنیم که متفاوت از سالهای قبل است، اضافه کرد: راهی را آغاز میکنیم که جدید است و پیش از این، از این مسیر نرفته بودیم؛ راهی پر از ناشناختهها و عدم قطعیتها؛ به همین دلیل باید از حداکثر توان سازماندهی، هماهنگی، نظارت، انگیزش، ارزشیابی، مشارکت همگانی بهره ببریم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دو دغدغه بسیار مهم داریم، گفت: سلامت دانشآموزان، خانوادهها و جامعه و ارائه آموزش با کیفیت به همه دانشآموزان، دو دغدغه بسیار مهم ما است؛ باید راهی را مییافتیم که این دو حق مهم و اساسی از ملت و دو مأموریت بزرگ دولت تأمین شود.
وی ادامه داد: برای سلامت به مجموعه توانمند و باصلاحیت بهداشت و درمان کشور اعتماد کردیم که در جریان کرونا، هوشمندانه و مسؤولانه حرکت کردند و در کاستن از تبعات کرونا راهگشا بوده است؛ آنان بازگشایی را با رعایت پروتکل سختگیرانه که در تمام نقاط کشور یکسان اعمال میشود، مجاز دانستند و هر زمان که تدبیر دیگری کنند ما برای هر وضعیتی خودمان را آماده کردیم.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: پروتکلی از قبیل رعایت فاصله، کوتاه شدن زمان کلاسها، کنترل رفت و آمد دانشآموزان و ممنوعیت تراکم آنها و استفاده از ماسک برای معلمان و دانشآموزان، رعایت پروتکلهای بهداشتی در سرویسهای دانشآموزی از جمله این پروتکل سختگیرانه است.
وی به آموزش اشاره کرد و گفت: در خصوص آموزش به حضور دانشآموزان، اولویت دادیم؛ حضور یک رویداد بزرگ است و مدرسه تنها کانون دریافت آموزش نیست بلکه مدرسه کانون تربیت است؛ مدرسه یک ساختمان نیست که افراد در آن آموزش میبینند تا بتوان این کار را در هر جای دیگری انجام داد؛ مدرسه جایگاه شکلگیری شخصیت و هویت دانشآموزان است. مدرسه جایگاه توسعه مناسبات اجتماعی، جایگاه پیوند با دیگران و کسب مهارتهای اجتماعی و جایگاه رفیعی است که تأثرات تربیتی آن، عمیقتر و پایدارتر از تأثیرات آموزشی آن است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همه ما بیش از آنکه به دانشی که از مدارس فراگرفتهایم، پایدارترین و تأثیرگذارترین دستاوردهایمان از وجه تربیتی مدرسه بوده است؛ گرفتن مدرسه از دانشآموز، تضییع و تضعیف حیات اجتماعی است؛ تضییع فرصت کسب ظرفیتهای مهم اجتماعی است؛ تضعیف بلوغ اجتماعی و توسعه ذهنی دانشآموزان است و آسیب به مراحل رشد و تکوین شخصیت آنها میرساند.
وی افزود: آنچه میتوان و باید در مدرسه کسب کرد، در کمتر جای دیگری قابل دستیابی است؛ باید مدرسه جان بگیرد و باید نبض مدرسه با حضور دانشآموزان بتپد؛ اینکه چگونه میتوان این دو مهم را در کنار یکدیگر داشت، عرصه کنشگری ما و وادی هنرمندانه خلاقیت جامعه فرهنگی، مراقبتهای دانشآموزی و پیشبینی همه محتوای آموزشی از گامهای مهمی است که برای پیشبینی هر احتمالی که در جریان سال تحصیلی با آن مواجه میشویم، انجام شده است.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: تضمین میکنیم که همه دانشآموزان در سراسر کشور از فرصت آموزش به بهترین وجه برخوردار باشند.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار