اجتماعی

5 دلیل عدم اجرای سند تحول آموزش و پرورش/ سند 2030 ظرف 6 ماه عملیاتی شد اما سند تحول در 9 سال اجرا نشد

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ – ۰۰:۴۳ 5 دلیل عدم اجرای سند تحول آموزش و پرورش/ سند 2030 ظرف 6 ماه عملیاتی شد اما سند تحول در 9 سال اجرا نشد

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به 5 دلیل عدم اجرای سند تحول آموزش و پرورش، گفت: سند 2030 ظرف 6 ماه عملیاتی شد ولی سند تحول 9 سال است که اجرا نشده و مسکوت مانده است.

5 دلیل عدم اجرای سند تحول آموزش و پرورش/ سند 2030 ظرف 6 ماه عملیاتی شد اما سند تحول در 9 سال اجرا نشد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با موضوع «چرا سند تحول اجرا نشد؟» با اشاره به اهمیت سند تحول، اظهار کرد: راجع به اهمیت سند، اشاره ای شده است که دگرگونی نسل‌های مختلف است اما چنانکه باید و شاید است، اهمیت آن درک نشده است.

وی ادامه داد: نگاه در رابطه با آموزش و پرورش بین نگاه مقام معظم رهبری و در عمل آنچه مسؤولان آموزش و پرورش انجام می‌دهند، فاصله است؛ معتقدم آموزش و پرورش، یک وزارتخانه نیست بلکه دستگاه تولید انسان است و مسأله همه افراد است؛ در سند تحول آموزش و پرورش، آمده است که باید آموزش و پرورش برای اجرا از همه دستگاه ها کمک بگیرد و گزارش کند که کدام دستگاه‌ها کمک کرده و کدام دستگاه ها کمک نکرده است.

فرشیدی به 5 دلیل عدم اجرای سند تحول اشاره کرد و گفت: این موارد شامل «ناآگاهی و ناباوری برخی دولتمردان، مدیران و کارشناسان»، «فقر گفتمان و عدم فرهنگسازی»، «خلأ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها»، «اجرای آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های انحرافی که با سند تقابل دارد» و «جایگاه حاشیه‌ای سند( یعنی در متن نیست)» است.

وی با اشاره به دلیل اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش، بیان کرد: اجرای سند 2030 از بالاتر هدایت شد و معاون اول رئیس جمهور دستورالعمل 2030 را داد که ظرف 6 ماه عملیاتی شد ولی سند تحول 9 سال است که اجرا نشده و مسکوت مانده است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش به توضیح دلایل عدم اجرای سند تحول پرداخت و اظهار کرد: در بخش ناآگاهی و ناباوری برخی دولتمردان، مدیران و کارشناسان باید بگویم منظور کسانی است که نسبت به سند تحول آشنایی ندارند، باور ندارند و یا به یک چیز بدتر باور دارند که در این حالت سند دچار دو مشکل شود یا تعطیل یا تحریف می‌شود.

وی به فقر گفتمان و عدم فرهنگسازی اشاره کرد و افزود: ما شاهدیم که سند تحول غریب و مظلوم است.گفتمان‌هایی مانند آموزش حقوق شهروندی و برابری جنسیتی مطرح می‌شود اما از کلمات سند تحول مانند حیات طبیه. هویت ایرانی ـ اسلامی، هویت خبری نیست؛ معتقدیم که سند تحول باید به مطالبه مردم تبدیل شود؛ لازمه‌اش این است که حرف حق و سند تحول بنیادین توسط معلمان و رسانه تبیین شود.

فرشیدی به دستورالعمل‌های انحرافی اشاره کرد و گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی در سال 79 نوشته شده است اما آمدند بر اساس سند تحول در سال 97، اهداف دوره های تحصیلی را دوباره نوشتند؛ اما در اهداف جدید دوره‌های تحصیلی، ولایت فقیه حذف شده است. به جای اسلام، دین آمده است. تولی و تبری و امر به معروف و نهی از منکر، حکومت دینی، روحیه سلحشوری، انس با زبان فارسی، احکام اقتصادی اسلام، حمایت از تولید داخلی، سیره امام خمینی حذف شده است؛ این اهداف را شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کرده و به جایش واژه بی خطر آمده است.

وی ادامه داد: کسی که باورش این است که سند 2030 خوب است، سند اهداف را هم همینجوری می نویسند یا قرار بود فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، نیروی انسانی جذب آموزش و پرورش شود اما اینگونه نشد. حذف ساعت پرورشی در دوره دوم دبیرستان و کم شدن ساعت دینی از دیگر موارد است.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی اظهار با اشاره به انتخاب مدیران در آموزش و پرورش گفت: رئیس دانشگاهی که 2 هزار نفر را تربیت می‌کند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می‌شود اما مدیرکل آموزش و پرورش را انتخاب نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا