اجتماعی

چرا لایحه رتبه‌بندی معلمان با تأخیر بعد از 9 سال تدوین می‌شود؟/ به معلمان اعتماد نکردیم

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ – ۰۷:۲۳ چرا لایحه رتبه‌بندی معلمان با تأخیر بعد از 9 سال تدوین می‌شود؟/ به معلمان اعتماد نکردیم

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان پرورش با تأکید بر اینکه باید به معلم اعتماد کنیم، گفت: معلمان باید در تألیف کتب درسی نقش داشته باشند؛ در برنامه‌هایی که تدوین می‌کنیم، به معلمان اعتماد نکردیم و چون ظرفیت‌ها و مدارس را نمی‌شناسیم، برنامه‌هایی تدارک می‌بینیم که اولین مخالفش، معلمان هستند.

چرا لایحه رتبه‌بندی  معلمان  با تأخیر بعد از 9 سال تدوین می‌شود؟/ به معلمان اعتماد نکردیم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید حمایت میرزاده مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان در برنامه پرسشگر با موضوع «معلم و نظام آموزشی» با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان در 17 اردیبهشت سال 93، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «بسیارى از مشاغل گوناگون در کشور با زرق ‌و برق، با جلوه‌گرى‌هاى گوناگون وجود دارند که جایگاه همه‌ اینها از شأن تعلیم و حرفه‌ تعلیم بسیار پایین‌تر است؛ این را باید همه‌ ما بفهمیم و درک کنیم زرق و برق و جلوه گری گوناگون وجود دارد… براى معلم احترام قائلیم، تکریم قائلیم، زیر بار منّت معلمیم؛ هم براى خودمان، هم براى فرزندانمان و عزیزانمان و کسانى که آینده‌ آنها براى ما مهم است. همه‌ مردم در این جهت شریکند؛ همه زیر بار منّت معلمانیم. مطلب اصلى ما این است».

وی افزود: فکر می‌کنم تنها کشوری باشیم که در زمینه معلم از نظر سند بالادستی مشکل نداریم و به اندازه کافی قوانین و مقررات راجع به معلم و تکریم معلم با شکل‌های مختلف وجود دارد. همه اسناد اعم از برنامه پنج ساله، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب درباره آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صراحتا مشخص کردند، معلم موضوع تخصصی است و کانال جذب معلم، دانشگاه فرهنگیان است. قبلا هم اینگونه بوده، اکنون هم اینگونه است و در آینده هم اینچنین خواهد بود. همچنین رئیس هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان را هم رئیس‌جمهور یعنی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور قرار دادند.

میرزاده با بیان اینکه ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برای تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی است که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، ادامه داد: یعنی به غیر از دانشگاه فرهنگیان فقط یکجا مجوز دارد که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها استفاده کند و آن هم رشته‌هایی است که امکان توسعه‌شان نیست اما متأسفانه آموزش و پرورش در رشته‌هایی، دانشجو جذب کرده است که در دانشگاه فرهنگیان امکان تربیتش هست.

وی تصریح کرد: نه تنها در تهران و نه تنها در مرکز استان‌ها بلکه در تمام شهرستان‌های کشور هم قبلاً دانشسرا و مراکز تربیت معلم وجود داشت و الان زیر پرچم دانشگاه فرهنگیان کار می‌کنند ضمن اینکه امکانات تربیت معلم برای دوره ابتدایی، ۱۰۰ درصد، برای دوره متوسطه اول، ۱۰۰ درصد و متوسطه دوم هم ۱۰۰ دارند و هیچ شکی نیست. برای هنرستان‌های فنی و کاردانش، تنوع رشته آنقدر زیاد است که نه دانشگاه فرهنگیان و هیچ دانشگاه خاصی نمی‌تواند پرورش نیرو دهد چون هم تخصصی است وهم نیروی کمی نیاز دارد. ضمن اینکه ممکن است در مقطعی این رشته باشد و در مقطعی نباشد و ماده ۲۸ هم می‌گوید اگر جایی دانشگاه فرهنگیان نمی‌تواند تربیت نیرو کند، از این روش استفاده کند.

این نماینده سابق مجلس به وضعیت ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مشکل این است که وزارت آموزش و پرورش از نیروهای خودش خوب استفاده نکرده و سازماندهی درستی انجام نداده و افرادی را به‌کارگیری کرده است و اکنون قانون گفته است نیروهایی که به هر طریقی حق برایشان ایجاد شده است مانند سرباز معلم، خرید خدمات، حق‌التدریس و آموزشیار نهضت باید تعیین تکلیف شوند.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش به این نیروها نیاز ندارد، چرا سر کلاس فرستاده است، افزود: بنابراین قانونگذار مشخص کرده است که آموزش و پرورش می‌تواند تبدیل وضعیت کند و دوره یکساله در دانشگاه فرهنگیان بگذارد و استخدام کند و اگر نیاز هم ندارد، نباید آنها را به کار می‌گرفت.

وی ادامه داد: در بند 3 سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری نوشته شده است که معلم محور تحول است و بند ۶ هم تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی با تأکید بر مشارکت معلمان است؛ اما باید اعتراف کنیم که معلمان را در تصمیمات مشارکت ندادیم و معلم محوری را واقعا قبول نمی‌کنیم. اگر آموزش و پرورش کمبود معلم دارد به عنوان مثال چرا مهر سال گذشته ۴۰ هزار معلم را بازنشسته می‌کند، در حالی که می‌تواند دو سال دیگر هم نگه دارد؛ اگر واقعاً کمبود معلم دارد، چرا از بازنشستگان که خیلی از آنها آماده‌اند پول هم نگیرند و کمک به آموزش و پرورش کنند، استفاده نمی‌کند؟

میرزاده اضافه کرد: چرا برای معلمان شاغلی که شرمنده زن و بچه‌شان به خاطر مسائل مالی هستند، اضافه تدریس بیشتری نمی‌گذارد؟ چرا برای کادر اداری که از معلم متخصص استفاده می‌شود به جایش از سرباز معلم استفاده نمی‌شود. چرا دانشگاه فرهنگیان که دانشجویان زیادی دارد و کارورزی دارند، از آنها استفاده نمی‌کند. وقتی سرباز معلم می‌تواند برود تدریس کند، چرا از کسی که قرار است سال بعد به مدرسه برود، استفاده نمی‌شود. می‌خواهم بگویم راهکارهایی هست که اگر معلمان را مشارکت می‌دادیم و از خودشان می پرسیدیم ، مشکلی که الان داریم، دیگر نداشتیم.

وی درباره یازده اصلاح قانون جذب نیروهای حق‌التدریسی، گفت: ممکن است ۱۱۱ بار این قانون اصلاح شود، چرا؟ معلم مراجعه می‌کند، می‌گوید اگر آموزش و پرورش نیاز دارد، مرا استخدام کند و اگر نیاز ندارد، مگر می‌شود حقوق مرا ندهد؛ اینکه قانون نباید چند بار اصلاح می‌شد، حرف درستی است اما چرا شد به خاطر این است که یک عده جوان را آوردیم و وارد سیستم کردیم، از آنها استفاده می‌کنیم اما می‌گوییم به آینده‌ات امیدوار نباش. در اتاق دبیران، معلم چه رسمی، چه غیررسمی، می‌نشینند و دانش‌آموز به او به دید معلم نگاه می‌کند اما نمی‌داند که تفاوت از زمین تا آسمان است و حق التدریسش را نگرفته است.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان تصریح کرد: فامیل، آشنا، دوست، پارتی، با نامه یا تلفن نماینده، به هر طریق ممکن و هر کسی که باعث شده است، عده‌ای جذب شدند و در آنها امید ایجاد شد اما حداقل قانون کار را حقوق ندادیم پس مجلس مجبور شد که این قانون را وضع کند. امیدواریم آتش‌بس وضع این قوانین در کشور شود و از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شکاف عمیقی بین اداره و مدرسه وجود دارد، گفت: خیلی از کسانی که در اداره و مسؤولیت ستادی آموزش و پرورش هستند، با مدرسه بیگانه هستند و درد اصلی مدرسه را نمی‌دانند؛ این در حالیست که افرادی که در مدرسه هستند، می‌دانند راهکار مشکل کمبود معلم چیست؟ قانون دست مدیر را باز گذاشته و متناسب با شرایط اقدام می‌کند. نمی‌شود در خیابان شهید قرنی نشست و برای تک تک کشور نسخه نوشت اما کسی که اینها را ندیده، در مدارس نبوده و لمس نکرده است، نمی‌تواند؛ در همین آموزش و پرورش، قائم مقام وزیر کسی بود که نه مدیر، نه معلم و نه در مدرسه بود بلکه از بیرون آمده و قائم‌مقام شده بود.

این نماینده سابق مجلس با تأکید بر اینکه باید به معلم اعتماد کنیم، گفت: معلمان باید در تألیف کتب درسی نقش داشته باشند و اکنون اکثریت نقش ندارند. کسانی کتاب درسی را می‌نویسند که در عمرشان آن را تدریس نکرده و معلم نبوده‌اند‌. یعنی در برنامه‌هایی که تحمیل می‌کنیم، به معلمان اعتماد نکردیم و چون ظرفیت‌ها و مدارس را نمی‌شناسیم، برنامه‌هایی تدارک می‌بینیم که اولین مخالفش، معلمان هستند در حالی که می خواهیم اجرا کنند.

وی گفت: امیدوارم روزی برسد که در صدا و سیما برنامه‌ای راجع به حقوق معلم و مسائل مالی و معیشتی او مطرح نشود و آن روز آغاز منزلت معلمان است؛ وزارتخانه‌هایی هستند که در طول تاریخشان یکبار هم راجع کارمندشان صحبت نشده است.

میرزاده درباره تدوین لایحه رتبه بندی معلمان اظهار داشت: در بند 3ـ7 سیاست‌های کلی تحول، موضوع رتبه بندی را آورده است و ۹ سال پیش هم در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است اما حالا آموزش و پرورش در حال تدوین است.

وی خطاب به الهیار ترکمن گفت: در یک اسفند ۹۸ رتبه‌بندی که به اسمش هست و خودش هم نیست را حذف کردید و یک خرداد با تلاش رئیس سازمان برنامه و بودجه اجرا شد؛ شما یک صفحه نامه هم به سازمان برنامه ندادید که رتبه‌بندی را می‌خواهید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا