اقتصادی

تاثیر عرضه قطره‌چکانی به بازار در گرانی و کمبود روغن/ اهرم فشار کارخانه‌ها برای افزایش قیمت

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ – ۱۵:۲۳ تاثیر عرضه قطره‌چکانی به بازار در گرانی و کمبود روغن/ اهرم فشار کارخانه‌ها برای افزایش قیمت

کارخانه‌های تولید روغن با کاهش عرضه روغن به بازار از آن به عنوان اهرمی برای موافقت وزارت صمت با درخواست افزایش قیمت تولیدات‌شان استفاده می‌کنند.

تاثیر عرضه قطره‌چکانی به بازار در گرانی و کمبود روغن/ اهرم فشار کارخانه‌ها برای افزایش قیمت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اگر طی روزهای اخیر برای خرید روغن به واحدهای صنفی محل یا فروشگاه زنجیره ای مراجعه کرده باشید مشاهده می کنید که روغن به فراوانی قبل در بازار موجود نیست، بطوری که ممکن است یا با قفسه خالی برخی فروشگاه های زنجیره ای مواجه شوید و یا برخی از فروشگاه های زنجیره ای موجودی روغن انبار خود را به صورت محدود ( یک، دو و یا سه بطری روغن) به مشتریان عرضه کنند، البته این سهمیه بندی کاملا سلیقه ای و براساس نظر مدیریت فروشگاه و موجودی انبار آن فروشگاه اعمال شده است و براساس دستور یا تصمیمی از سوی وزارت صمت یا نهاد و سازمان دیگری نیست.

* عرضه روغن با قیمت بالاتر از قیمت درج شده بر روی کالا

در مراجعه به واحدهای صنفی نیز خواهید دید که واحدهای صنفی عرضه کننده یا واقعا روغنی برای عرضه ندارند ، یا آن را به دلیل کمبود ، احتکار کرده اند و از عرضه آن به قصد گران فروشی امتناع می کنند و یا برخی از مغازه داران یا دارندگان واحدهای صنفی، روغن موجود در واحد صنفی خود را با قیمتی بیش آنچه که بر روی کالا ثبت شده است عرضه می کنند و به عبارتی بصورت کاملا آشکار گران فروشی می کنند.

گفتنی است، وقتی از این افراد دلیل گران فروشی را می پرسی با امتناع از پاسخ دادن و با قیافه ای حق به جانب می گویند: اگر نمی خواهی نبر، برو بگرد ببین با قیمت روی کالا پیدا می‌کنی!

گران فروشی برخی واحدهای صنفی که تعداد آنها نیز کم نیست در حالی است که رئیس اتاق اصناف تهران به صراحت و با تاکید در برنامه خبری تلویزیونی می گوید: «گران فروشی در حوزه اصناف نیست و گرانی ناشی از مسائل دیگر است.»

البته رئیس اتاق اصناف تا حدودی درست می گوید، قطعا عوامل موثر بر گرانی کالا زیاد است و افزایش قیمت ارز بر روی جوانب مختلف تولید اثر گذشته و قطعا نباید اصناف را مسئول گرانی دانست. اما نکته حائز اهمیت آن است که رئیس اتاق اصناف تهران به عنوان یک مقام مسئول نباید منکر گران فروشی توسط اصناف شود و به عبارتی با انکار یک واقعیت نباید از مسئولیت خود در خصوص مبارزه با گران فروشی در واحدهای صنفی شانه خالی کند.

همانطور که ذکر شد روغن در بازار نایاب نیست بلکه کم است. به همین دلیل برخی واحدهای صنفی به صورت کاملا عادی پاسخگوی تقاضای مشتریان هستند و براساس تقاضای و نیاز مشتری نیز روغن عرضه می کنند. البته همین افراد نیز مدعی هستند که روغن در بازار کم شده و تقاضا افزایش یافته است لذا هر چه می آورند به سرعت به فروش می‌رسد.

* سهمیه بندی روغن برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان

یکی از مسئولین فروشگاه های زنجیره ای نیز در خصوص علت خالی شدن قفسه های روغن فروشگاه گفت: تا یکی دو هفته پیش روغن بدون وقفه و بصورت منظم از سوی کارخانه ها در بین فروشگاه ها توزیع می شد اما مدتی است که میزان عرضه از سوی کارخانه ها کم شده و با قدری توقف روغن به فروشگاه ها می رسد. لذا ما مجبور شده ایم تا موجودی انبار را در راستای تامین نیاز مشتریان به صورت سهمیه بندی عرضه کنیم.

به گزارش فارس، صنف و صنعت نیز بیش از یک ماه است که با مشکل تامین روغن مواجه است و به گفته علی بهره مند رئیس اتحادیه قنادی و شیرینی، روغن مورد نیاز واحدهای شیرینی پزی در بازار کاملا نایاب است بطوری که به علت نایاب شدن و گرانی بیش از اندازه این کالا، برخی از واحدهای صنفی تعطیل شده اند.

* عدم اثربخشی مصوبه ستاد تنظیم بازار برای تنظیم بازار روغن

این اوضاع بازار روغن در حالی است که هفته گذشته ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که در راستای تنظیم بازار روغن، 30 هزار تن روغن خام ازمحل ذخایر استراتژیک برای مصارف کارخانجات عرضه شود و همچنین 20 هزار تن روغن خام برای مصارف صنف و صنعت توزیع شود که با توجه به وضعیت جاری بازار روغن ظاهرا این مصوبه ستاد تنظیم بازار تاثیری در وضعیت تنظیم بازار این کالا نداشته است.

* کاهش عرضه روغن توسط کارخانه ها به بازار

یکی از فعالان صنفی عرضه کننده عمده روغن در بازار ضمن تایید کمبود روغن در بازار به خبرنگار فارس گفت: دلیل کمبود روغن در بازار، کاهش عرضه روغن توسط کارخانه های تولیدی است.

وی با بیان اینکه کارخانه ها خواستار افزایش قیمت روغن هستند، گفت: با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجازه افزایش قیمت به کارخانه ها را نمی دهند، بنابراین آنها نیز از عرضه روغن به بازار خودداری می کنند و به صورت قطره چکانی به بازار روغن می دهند تا از این طریق وزارت صمت را مجبور به پذیرش درخواست خود در خصوص افزایش قیمت روغن کنند.

وی گفت: البته تولید کنندگان روغن از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت بر روی تولیدات خود اعمال کرده اند اما به افزایش مدنظر خود نرسیده اند و لذا از طریق کاهش عرضه تلاش می کنند تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با خواسته آنها برای افزایش قمیت موافقت کند.

این فعال صنفی بیان داشت: برخی از مواد مورد نیاز تولید کارخانجات از جمله بطری های پلاستیکی، کارتن و … اقلام گران شده لذا تولید کنندگان روغن نیز خواهان افزایش قیمت هستند.

وی با بیان اینکه سود عرضه کننده روغن 6 درصد است، بیان داشت: در حال حاضر تنها دلیل کمبود روغن در بازار امتناع از عرضه روغن به بازار توسط کارخانجات است و بنظر نمی رسد مشکل دیگری در این خصوص وجود داشته باشد.

* واردات با ارز 4200 تومانی؛ فروش با چه قیمتی؟

به گزارش فارس درخواست افزایش قیمت روغن توسط کارخانه ها در حالی است که واردات روغن خام توسط کارخانه ها هنوز با ارز ترجیحی یا همان ارز 4200 تومانی انجام می شود و به گفته محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار در نیمه اول سال 99 از 4.4 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات روغن خام و 4 نهاده دامی 3 و نیم میلیارد دلار اختصاص یافته و از این مبلغ 3 میلیارد دلار تامین شده است.

گفتنی است در حال حاضر قیمت هر بطری روغن سرخ کردنی 810 گرمی برای مصرف کننده 9600 تومان است در حالی که قیمت این کالا در اسفند ماه سال گذشته 7200 تومان بوده است و فروردین امسال همین کالا به قیمت 7900 تومان عرضه شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا