جشنواره «هنر زنده است» برای زنده کردن موقعیت سیاسی وزیر جوان برگزار میشود؟
در حالی که تعداد مبتلایان به کرونا در کشورمان سیر صعودی قابل اعتنایی دارد و تعداد فوتیهای متجاوز از ۳۸۰ نفر است، آیا صَرف هزینههای گزاف از سوی وزارت ارتباطات برای برگزاری این جشنواره ضروری است؟
سرویس فرهنگ و هنر مشرق – جشنواره «هنر زنده است» از تاریخ ۳۰ بهمن تا ۱۰ اسفند ۹۹ امسال برگزار خواهد شد. این جشنواره در چهار بخش سینما، موسیقی، تئاتر و هنرهای دیجیتال طی ۱۰ روز برگزار خواهد شد و یکی از بزرگترین جشنواره های برگزار شده طی چهل سال اخیر است.
این جشنواره با هدایت محمد مهدی عسگرپور برگزار میشود و کمال تبریزی، رضا کیانیان، سیفالله صمدیان، فردین خلعتبری، کیانوش غریبپور، سید جمال هادیان، مازیار رضا خوانی و هدایتگر اصلی این جشنواره، عسگرپور از اعضای شورای سیاستگذاری آن هستند و تا لحظه انتشار این گزارش کمال تبریزی به عنوان دبیر سینمایی این رویداد انتخاب شده است. حامیان مالی این جشنواره مجموعه «مربع۱۱» و موسسهای به نام سرزمین سبز نوروز هستند.
اما نخستین شخصی که در لیست سیاستگذاران جشنواره توجه را به خود جلب میکند، «سید جمال هادیان» از اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره است.
سید جمال هادیان کیست؟
سید جمال هادیان دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ با حکم محمد جواد آذری جهرمی به عنوان مدیرکل روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب شد. وی پیش از این مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات بین الملل و سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران بود و عناوینی چون مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر مشارکت های مردمی و تبلیغات شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران را بر عهده داشت. او سال گذشته یکی از چهرههای مهمی بود که هدایت و برگزاری میدانی جشنواره کودک آنلاین را برعهده گرفت که هیچ دستاورد مردمی و مخاطب میدانی چندانی نداشت.
لینک متن بالا
لینک خبر
نخستین جشنواره وب سری و فیلم کوتاه کودکآنلاین که از تاریخ ۲۰ آذر ماه تاروز ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸ برگزار شد، یکی از جشنوارههایی بود که توسط سید جمال هادیان و با حمایت و ریاست وزیر ارتباطات برگزار شد و جهرمی حضور بسیار فعالی در این جشنواره داشت.
در سایت جشنواره کودک آنلاین تنها حامی مالی جشنواره کودک آنلاین «همراه اول» است که همراهی مالی بسیار گسترده و وسیعی در این جشنواره داشت و با توجه به گستردگی این رویداد و حضور طیف وسیعی از هنرمندان میتوان نتیجه گرفت بودجه قابل اعتنایی در این جشنواره هزینه شده است.
علی رغم هزینه فراوان که صرف این جشنواره شد، ساختار جشنواره صرفا رونوشتی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان بود که بنیاد فارابی هر ساله آنرا برگزار میکند و حضور مکرر علیرضا تابش ریاست بنیاد سینمایی فارابی و حضور موثر «حبیب ایلبیگی» در مقام عضو شورای سیاستگذاری و رئیس هیات داوران بخش وبسری، گواهی میداد که برگزاری این جشنواره آزمونی برای برگزاری جشنوارههای بزرگتر است.
حضور هادیان در جمع شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است» که در بهمن و اسفند امسال در ۴ حوزه تخصصی قرار است جشنوارهای گستردهتر از جشنواره فیلم فجر برگزار کند، زمینه چند پرسش را فراهم میآورد.
درباره تاثیر محمد جواد آذری جهرمی و سید جمال هادیان در سایت کودک آنلاین (اینجا) بیشتر بخوانید
به صورت قطعی با استدلال های مندرج درباره جشنواره کودک آنلاین مشخص است که حامی اصلی این رویداد وزارت ارتباطات و شخص آذری جهرمی است. سید جمال هادیان البته آنقدر ثروتمند نیست که بتواند این جشنواره را به تنهایی برگزار کند. ضمن اینکه جشنواره ها در ایران مثل جشنوارههای چند منظوره در خارج از کشور درآمدزا نیستند و در ادبیات تخصیص بودجه و اعتبار صرفا در ستون هزینههای دولتی درج میشود.
بیشتر بخوانید:
محمدرضا عباسیان: برگزاری هر جشنواره سینمایی یعنی فقط کاسبی!
اگر تمامی مکاتبات این رویداد را مورد بررسی قرار دهیم حامیان برگزاری این جشنواره دو کمپانی مربع ۱۱ و موسسه سرزمین سبز نوروز هستند. کمپانی مربع ۱۱ که یکی از حامیان مالی این رویداد، دامنه فعالیتهایش محدود به برگزاری چند کارگاه و اغلب آموزشی بوده و تنها تولیدش اجرای نمایش عروس مردگان است. نمایشی که در میان علاقهمندان تئاتر معروف به اجرایی با تعداد پرشمار صندلیهای خالی بود که توسط هنرمندان و حضور مکرر آنان پر میشد.
صفحه اینستاگرام مربع ۱۱ (اینجا)
با یک جستجوی اینترنتی هیچ سابقه فعالیتی از موسسه سرزمین سبز نوروز در زمینه برگزاری جشنواره و امور هنری و فعالیتهای مرتبط نمیتوان یافت. کاملا مشخص است یک موسسه جدید التاسیس است که وزارت ارتباطات حمایت مالی از این جشنواره را برعهده گرفته است.
بیشتر بخوانید:
گاف مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات +عکس
مستندات کافی با ارجاع به محوریت تاثیر گذاری هادیان روابط عمومی وزارت ارتباطات و شنیدهها حاکی از آن است که جشنواره «هنر زنده است» از حمایت ویژه وزارت ارتباطات برخودار است.
با آگاهی عمیق نسبت به این موضوع، چند ابهام درباره رویکرد و عملکرد «جشنواره هنر زنده» را باید بررسی کرد. اگر بنا به سیاستگذاری فعلی دبیران جشنوارههای فجر، شیب پاندمی کرونا، صعود پیدا نکند، برگزاری جشنواره در سه حوزه مشترک سینما، تئاتر موسیقی، پس از اتمام جشنوارههای فجر چه ضرورتی دارد؟
با فرض کاهش شیوع، این جشنواره در یک بازه زمانی پس از روزهای برگزاری احتمالی جشنواره فجر برگزار خواهد شد و رسانههایی که ادعای دفاع از حقوق مردم را دارند، باید نسبت به این روند حساس شده و از وزیر محترم ارتباطات سئوال کنند، تلاش گسترده برای موازی کاری با جشنواره فیلم فجر با حمایت وزارت ارتباطات چه دلیلی دارد؟
مهمترین نکته درباره برگزاری این جشنواره وسیعتر از جشنوارههای فجر در حوزه سینما، موسیقی و تئاتر این است که الزام برگزاری آن در راستای سیاستهای اجرایی وزارت ارتباطات نیست. برگزاری جشنوارهای در این قواره، یک موازی کاری گسترده میان دو وزارتخانه ارشاد و ارتباطات است و مصداق دخالت در امور وظایف و سیاستگذاریهای وزارتخانهای محسوب میشود. اگر زیرمجموعههای وزارت ارشاد نمایشگاه تلکام برگزار کنند، آیا چنین عملکردی مصداق موازیکاری در امور وظایف محوله وزارت ارتباطات نخواهد بود!؟
بیشتر بخوانید:
فساد در وزارت ارتباطات؛ عجولانه تکذیب نکنید!
اغلب اعضای شورای سیاستگذاری، هنرمندانی هستند که فعالیتهای صنفی – سیاسی پررنگی دارند. انتخاب عسگرپور، کمال تبریزی، رضا کیانیان، سیفالله صمدیان، فردین خلعتبری در حوزه سینما و موسیقی و مصدرکردن این افراد، که در گذشته در آرایش انتخاباتی هنرمندان نقش بسزایی داشتهاند، تنها به یک استنتاج منجر خواهد شد که محصول این جشنواره با هزینههای بسیاری که صرف آن خواهد شد مقاصدی سیاسی را دنبال میکند.
با توجه به اینکه محمد جواد آذری جهرمی بارها اعلام کرده است انگیزههای انتخاباتی ندارد، باید پرسید چرا مهمترین کارگزار سیاسیاش باید به دنبال برگزاری چنین رویدادی باشد؟ چه مقاصدی سیاسی در پشت این آرایش انتخاباتی در شورای سیاستگذاری خواهد بود؟ دستگاههای نظارتی موظف به شناسایی دقیق حامیان مالی و مقاصد آنان از برگزاری این جشنواره هستند.
در حالی که تعداد مبتلایان به کرونا در کشورمان سیر صعودی قابل اعتنایی دارد و تعداد آنان از مرز ۸ هزار نفر عبور کرده و تعداد فوتیهای متجاوز از ۳۸۰ نفر است، آیا صَرف هزینههای گزاف از سوی وزارت ارتباطات برای برگزاری این جشنواره ضروری است؟ اگر این وزارتخانه در رویکرد و تفکر مدیریتیاش احساس مسئولیت و تعهدی نسبت به مردم دارد، برگزاری جشنواره هنری گسترده از اولویتهای سازمانیاش در شرایط پاندمی کرونا اهمیت بیشتری دارد یا تقویت زیرساختهای آنلاین برای گسترش فعالیتهای آموزشی در میان دانشآموزان سراسر کشور؟
به هر حال از مقاصد برگزار کنندگان این است که بخشی از این جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کنند، اصرار سیاستگذاران فرهنگی دولت برای برگزاری جشنوارههای مکرر چه دلیلی میتواند داشته باشد؟ برگزاری جشنواره کودک، جشنواره سینما حقیقت، فیلم کوتاه، جشنواره سلفی، المپیاد فیلمسازی، جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر، در شرایط کرونا، آیا غیر از عوارض انسانی در مسیر گسترش شیوع میان اهالی فرهنگ نتیجه دیگری در بر خواهد داشت؟
****علیرضا پورصباغ