پورابراهیمی: دولت با مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه همکاری نکرد
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ – ۲۰:۰۱ پورابراهیمی: دولت با مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه همکاری نکرد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات بر عایدی به این معناست که اگر کسی برای سوداگری به سمت خرید و فروش کالایی رفت باید مالیات سودش را بپردازد، در مجلس قبلی کلیت این طرح تصویب شد اما دولت همکاری نکرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه «بدون توقف» که ۱۹ آذرماه از شبکه سه پخش شد، با تأکید بر اینکه از راههای توانمندی اقتصادی اتصال منابع کشور به درآمد مستمر پایدار است، از ایجاد پایه جدید مالیاتی برای جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه در کشور خبر داد.
«محمدرضا پورابراهیمی» در برنامه «بدون توقف» با تأکید بر شفافیت تراکنشها و مبادلات پولی در کشور گفت: برای اینکه ما بتوایم در حوزه تعادل بخشی به تراز بودجه کشور عمل کنیم، یکی از راهها این است که در حوزه شفافیت اطلاعات اقتصادی و نظارت بر گردش پولی در کشور درست عمل کنیم که موضوعات مربوط به تراکنشها و اجرای کامل مبارزه با پولشویی مصداقی از آن است، یکی از گلایههای جدی ما به دولت این است که قانونی که مکلف بودند آئیننامه اجرایی آن را بنویسند و خیلی از بخشهای آن را اجرا کنند، که به شکل غیرمستقیم در حوزه میزان وصول مالیات اثر میگذارد انجام نداده است، اگر اینها به درستی اجرایی شود دیگر ما نیاز نداریم که بگوئیم اثر تحریم در اقتصاد ما چقدر است؟ این توانمندسازی از ناحیه این اقتدار میتواند انجام شود.
وی ادامه داد: فقط در این موضوع، یک قلمش میزان وصول مالیات قانونی از کسانی است که فعالیت اقتصادی میکنند اما هویت اقتصادی ندارند، بخش دوم افرادی هستند که فعالیت اقتصادی دارند اما تراکنشهایشان را پنهان میکنند، یکی از مواردی که سازمان مالیاتی در همین ماههای اخیر اعلام کردند این بود که برخی از دستگاهها با ما همکاری نکرده و اطلاعاتشان را اعلام نمیکنند، یک بانک اطلاعاتی هست که براساس قانون همه دستگاهها مکلفند همه سامانههایشان را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند تا بشود با آن اطلاعات مالیات حقه را گرفت، خیلی از دستگاهها همکاری نمیکردند، که ما از سازمان مالیاتی خواستیم که آنها را به ما معرفی کند تا بر آنها نظارت داشته باشیم.
عضو شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه آن چیزی که ما به دنبالش هستیم شفافیت اطلاعات است، گفت: خوشبختانه، در طول این سالهای اخیر اگرچه کار به کندی پیش رفته اما با تأکیدی بر دولت داشتیم بخشهای زیادی را وارد این سامانه کردیم، به نظرم امروز دولت هیچ تکلیفی بالاتر از آن ندارد که به تکالیف قانونیاش در حوزه مصادیقی مثل طرح نظام جامع مالیاتی کشور عمل کند که خروجی آن میتواند یک اقتدار اقتصادی ایجاد کند، پس یکی از راههایی که میتوانیم توانمند شویم این است که منابع کشور را به درآمد مستمر پایدار وصل کنیم.
پورابراهیمی همچنین در خصوص طرح مالیات بر عایدی نیز یادآور شد: مالیات بر عایدی به این معناست که اگر کسی برای سوداگری به سمت خرید و فروش کالایی رفت باید مالیات سودش را بپردازد، در مجلس قبلی کلیت این طرح تصویب شد اما دولت همکاری نکرد، خوشبختانه در این مجلس این طرح را در دستور کار قرار دادیم و در صحن اعلام وصول شد به کمیسیون آمد و بعد از تدوین برنامهها در همین هفته گذشته نامه مصوب مالیات بر عائدی به صحن ارسال شده که برای اولینبار یک پایه جدید مالیاتی برای جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه در کشور ایجاد شده است.
وی در ادامه در خصوص نقش مردم در حوره توانمندسازی اقتصادی نیز تصریح کرد: البته غیر از نقش مسؤلان نقش مردم هم در این خصوص مهم است، چراکه اقتصادی که از آن نام میبریم برای رسیدن به شاخصهایی که آن اقتدار جمهوری اسلامی را میتواند ایجاد کند اساسا اقتصاد مردمی است، صحبت ما این است که این اقتدار اول به واسطه حضور و مشارکت مردم در اقتصاد به دست میآید، دوم به واسطه ایجاد شرایطی است که ما در الگوی سبک اقتصادی و زندگیمان میتوانیم مطرح کنیم، اولین نکته این است که اگر میگوئیم تولید ملی را جایگزین واردات کنیم به این معناست که اگر مردم میتوانند از کالای داخلی استفاده کنند در صورتیکه میدانند کالای خارجی ممکن است مزیت بیشتری داشته باشد این فرصت را به شرکتهای داخلی بدهند و کمک کنند تا بعد از مدتی این شرکت با اقتدار بتواند وارد میدان شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: من قبول ندارم که ما کالای غیراستاندارد و بیکیفیت را به اسم تولید داخلی به مردم بدهیم، این از نظر ما رد شده است، اما در هیچ کجای دنیا هم شرکتها یک دفعه قدرتمند نشدهاند، به واسطه حمایت مردم توانستند قدرتمند شوند. مردم با هم عهد و پیمان ببندند که ما از امروز هیچ جنس خارجی نمیخریم، اگر این اتفاق بیفتد باز هم بازار دست خود مردم است، اگر این نگاه تغییر پیدا کند ما از جامعهای که علاقه به کالای مصرفی و وارداتی دارد به تولیدکننده تبدیل میشویم، در این صورت آن جوانی که بیکار و در معرض بسیاری آسیبهاست شاغل میشود.
وی اضافه کرد: نمونه دیگرش همکاری با دولت است برای اینکه بتواند اشتغال پایدار ایجاد کند، بعضیها فکر میکنند که ایجاد شغل فقط باید از ناحیه دولت صورت بگیرد، در حالیکه امروز ظرفیتهای بزرگی در اقتصاد ایران وجود دارد که کافی است مسؤلان یک حمایت اولیه بکنند و آن بخش از جامعه هم که امکان اجرای آن را دارند در عرصه اقتصاد آن را عملیاتی کنند مثل بحث کسبوکارها و فعالیتهای اقتصادی.
نماینده مردم کرمان در مجلس در پاسخ به این سؤال که «نمونه تولید ملی ما، خودروسازی است که فقط باعث انحصار شده بدون اینکه کیفیتی داشته باشد» عنوان کرد: حتما در خصوص خودرو این مصداق وارد است اما نمونه و چند مصداق اساسا دلیل بر آن نمیشود که ما کل موضوع را منتفی کنیم، من میگویم این حمایت را در یک بازه زمانی داشته باشیم، اگر منجر به تقویت و رضایت مردم شد ادامه دهیم، مردم ما مستحق بهترین کیفیتها هستند و این صحبت من ناظر بر این نیست که ما ۵۰ سال با این خودروهایی که اصلا کیفیت ندارند سر کنیم و بگوئیم مردم مجبورند، نه، ما انحصار در تولید را هم قبول نداریم.
وی همچنین تصریح کرد: صحبت من فراتر از این مثالهاست، صحبت من ناظر بر این است که اگر جنس خارجی را بر جنس ایرانی ترجیح دهیم یعنی داریم اشتغال برای خارجی ایجاد میکنیم، اما این را هم قبول نداریم کسی سوءاستفاده کند. چون شرکتهایی هم داریم که جنس را تولید میکنند مارک خارجی میپچسبانند میفرستند از قشم و کیش به تهران بیاید تا به اسم جنس خارجی آن را بفروشند پس کیفیت خوب هم داریم ولی فرهنگی که باید از آن حمایت کند جا نیفتاده، ما حامی روش انحصار در تولید بیکیفیت نیستیم زمان را حتما باید مد نظر قرار دهیم کسی که نمیتواند باید از عرصه خارج شود.
عضو شورای هماهنگی اقتصادی سرا قوا در پاسخ به این سؤال که «چرا دولت جلوی واردات را نمیگیرد» گفت: یکی از پیامدهای مثبتی که به واسطه تحریمها پیش آمد همین تکیه بر تولیدات داخلی بود، تحریمها مشکلات زیادی دارد اما اگر این تحریمها را تبدیل کنیم به فرصت موفق خواهیم بود، جا دارد یادی کنم از تعبیری از سردار دلها حاج قاسم سلیمانی که میگوید «گاهی فرصتی که در دل تهدیدات هست در خود فرصتها نیست» در دو سال گذشته با توافقاتی که بین مجلس و دولت انجام گرفت ورود حدود ۱۴۰۰ قلم کد کالایی به کشور متوقف شد که خوشبتانه بخش عمدهای از آنها امروز در داخل تولید میشود، حالا سؤال این است که اگر از قبل میشد این کار را کرد چرا در زمان تحریم اجرایی شد و دولت با توفیق اجباری این کار را انجام داد.
وی در پایان در پاسخ به این سؤال که «چرا مسؤلانی که شعار حمایت از تولید داخلی میدهند خودشان از اجناس مارک خارجی استفاده میکنند» یادآور شد: مگر میشود کسی بگوید ما اعتقاد به اقتصاد مقاومتی داریم اما تمام زندگیاش و سبک و سیاقش خارجی باشد، خوب مسلم است که این مسؤل نمیتواند برای مردم الگو باشد، مردم هم میگویند اگر خوب است چرا شما انجام نمیدهید، لذا در این خصوص باید فرهنگسازی شود و مردم و رسانهها باید در این خصوص از مسؤلان خودشان مطالبهگر باشند تا این فرهنگ در کل نظام جا بیفتد.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار