اجتماعی

از ماجرای لحاف و تشک در کانال ها تا قفل شدگی معابر

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ – ۰۷:۵۶ از ماجرای لحاف و تشک در کانال ها تا قفل شدگی معابر

باران بارید. بسیاری از معابر شهر قفل شد. از برخی کانال های شهرمامورین شهرداری لحاف و تشک خارج می کردند. مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران می گوید: برخی معتادین در روزهای سرد برای خواب وارد این کانال ها شده وبا خود لحاف و تشک می برند و وقتی بارندگی رخ می دهد خودشان کانال را ترک اما وسایلشان می ماند.

از ماجرای لحاف و تشک در کانال ها تا قفل شدگی معابر

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، از بامداد روز گذشته باران در تهران بارید. این بارندگی به صورت پیوسته ادامه داشت و تا صبح امروز ادامه دارد.بر اساس اعلام سازمان هواشناسی باران صبح قطع و دمای هوای تهران پایین می آید.

برخی کارشناسان از احتمال یخ زدگی در مناطق شمالی تهران خبر دادند. بارندگی روز گذشته در تمام مناطق تهران رخ داد ودر برخی نقاط آب گرفتگی ها صورت گرفته که مدیران می گویند آب گرفتگی نبوده بلکه آب ماندگی است.

علی اصغر عطایی مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت:از بامداد روز گذشته بارندگی در تهران آغاز و تا صبح هم ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نیروهای ما در حالت آماده باش 100 درصدی نبودند اما آمادگی لازم را برای خدمت رسانی داشتند و از قبل تمام مسیل ها و کانال ها لایروبی شده بود تا در این بارش که به صورت مستمر بود مشکلی ایجاد نشود.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران اظهار داشت: نیروهی ستادی فقط در حالت آماده باش بودند، کانال ها و مسیل ها نیر کنترل شده تا آب گرفتگی رخ ندهد.

وی اضافه کرد: در گذشته بارش ها در بخش های از تهران رخ می داد اما این بارش در کل تهران بود.

عطایی یادآور شد: در مسیل ها و کانال های مهم حدود یک پنجم و بعضا یک ششم کانال ها پر شده است اما بارش ها خوب بوده است.

احتمالا در شمال شهر یخ زدگی معابر داشته باشیم/وسایل معتادین در داخل کانال ها

وی به آب گرفتگی ها جزیی در سطح شهر اشاره کرد وگفت: در جاهای که آب گرفتگی رخ دهد سریعا کانال تمیز می شود و عوامل مدام در حال گشت زنی هستند.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران به سرد شدن هوا اشاره کرد و گفت: احتمالا در شمال شهر یخ زدگی معابر داشته باشیم البته تمهیدات لازم صورت گرفته است.

عطایی در ادامه گفت: آب گرفتگی جدی نداشتیم و وضعیت مسیل ها خوب بوده است و مرتب هم لایروبی می شود.اما در برخی جاها آب گرفتگی جزیی وجود داشت.

وی در خصوص آب گرفتگی در برخی نقاط شهر مثل میدان آزادی و تونل امام علی گفت: مشکلات هندسی این نقاط هم برطرف و آب گرفتگی نداشتیم.

وی در خصوص آب گرفتگی در برخی از کانال های شهر گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که برخی از معتادین متجاهر و بی خانمان ها در روزهای سرد سال در یچه ها را برداشته و وارد این کانال ها شده و با بردن لحاف و تشک در آنجا زندگی می کنند.

عطایی افزود: زمانی که بارندگی رخ می دهد این افراد کانال ها را ترک می کنند اما وسایل آنها آنجا می مانند و بعضا وارد لوله ها شده و مشکل ایجاد می کنند.

وی همچنین به ریختن زباله توسط مردم وکسبه هم در جوی های آب اشاره کرد و گفت: خواهش ما این است که شهروندان زباله در داخل نهرها نریزید البته که ما به صورت مستمر نهرها را لایروبی می کنیم.

تمامی مسیل‌ها و کانال‌ها با همکاری مناطق ۲۲ گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه خدمات شهری به شکل مستمر از ابتدای فرودین 99 لایروبی شده است.

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره گفت: جلسات مستمری با کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، چندین جلسه در دفتر شهردار تهران و مدیرکل دفتر شهردار و معاونین عمرانی، امور مناطق، ترافیک، مالی، برنامه ریزی و اجتماعی تشکیل و تمامی موارد و موضوعات مرتبط با بارندگی‌ها در این جلسات رصد و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شد.

وی ادامه داد: تمامی کانال‌ها و مسیل‌ها توسط اکیپ‌های خدمات شهری به شکل مستمری رصد و پایش می‌شوند،حوزه خدمات شهری و سازمان بازرسی تمامی این موضوعات را ارزیابی و کنترل می‌کنند که تمامی مجموعه اقدامات به شکل مطلوب و ویژه ای اجرایی شود.

پیمانکاران خدمات شهری موظف هستند که نهرهای سطح شهر را لایروبی و پاکسازی کنند

به گفته یزدانی، نزدیک به ۵۳۰ کیلومتر از کانال‌ها و مسیل‌ها در چندین مرحله پاکسازی و لایروبی شدند، این کانال‌ها به صورت دائمی رصد و توسط پیمانکاران مربوطه در تمامی مناطق ۲۲ گانه به شکل مستمر نظارت، کنترل و پاکسازی می‌شوند. در همین راستا ۱۰ هزار کیلومتر انهار مویرگی شهر تهران نیز به صورت کامل نظارت می‌شود و این انهار هر ۲۴ ساعت یک بار پاکسازی می‌شوند و پیمانکاران خدمات شهری موظف هستند که نهرهای سطح شهر را لایروبی و پاکسازی کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران به شناسایی نقاطی که امکان آب‌گرفتگی دارند اشاره کرد و گفت: این نقاط شناسایی و به ثبت رسیده در سامانه ۱۳۷ که پل ارتباطی ما با شهروندان است، اطلاعات سازمان آتش نشانی، مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران و… طی یک برنامه ریزی مطلوب و منسجم با همکاری معاونت امور مناطق، مناطق ۲۲ گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های خدمات شهری دریافت و در کمترین زمان ممکن برطرف می‌شود. موارد و موضوعاتی هم توسط پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص بارندگی‌ها به شهرداری اطلاع داده شد که این مشکلات نیز برطرف شد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این‌باره گفت: به صورت طبیعی زمانی که باران داریم آبگرفتگی در معابر رخ می‌دهد، اما در شهرداری به خصوص در حوزه فنی عمران، نقاط مسئله‌دار که موجب آبگرفتگی وسیع می‌شود و یا خطرآفرین است برطرف شده.

البته برخی مدیران هم علت آب گرفتگی در برخی معابر عدم توسعه هم جانبه شهر می دادند.شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر هم می گوید: بزرگراه‌هایی که ایجاد شده براساس خشکسالی ساخته شده و ترسالی برای آنان درنظر گرفته نشده است. توسعه شهری، توسعه همه‌جانبه نیست. نگاه مدیران به کشیدن هر چه بیشتر اتوبان و عدم توجه به بارش‌های طولانی بوده است.

وی تأکید کرد که مدیریت شهری در برنامه سوم اهتمام جدی داشته باشد تا مشکلات برطرف شود.

در برخی بزرگراه های شهر تهران و معابر اصلی شهر شاهد ترافیک سنگین و قفل شدگی برخی معابر بودیم و مدیران تاکید دارند علت قفل شدگی این است که سرعت ماشین با بارش باران کم تر می شود.

در برخی نقاط شهر تهران آب ماندگی وجود داشت و بعضا ماشین ها تا نیمه در آب فرو می رفتند یکی از این نقاط میدان آزادی بود.

صفا صبوری دیلمی معاون فنی عمران شهرداری تهران دراین باره گفت: اصلاحات هندسی انجام شده و مشکل میدان آزادی برطرف شده است.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: اقدامات لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و نهرها به صورت مداوم درحال انجام است و موضوع آبگرفتگی معابر وابسته به چند عامل است.

به گفته صبوری ، شهر براساس مقدار معین بارش (براساس استادانداردهای بین المللی) ساخته می‌شود. برای مثال خیابان حافظ باید یک مقدار معین آب را عبور دهد؛ حال اگر باران بیشتر از این مقدار ببارد، آب وارد خیابان خواهد شد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: براساس آیین نامه موجود شهر باید برای سیلاب ۲۵ ساله ایمن شود. اگر سیلاب با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله رخ دهد، شهر زیرآب می‌رود. در سیل سال ۱۳۶۶ در دربند، دوره بازگشت سیل ۱۴۰ ساله است درصورتیکه رودخانه دربند ظرفیت سیل ۱۴۰ ساله را ندارد و آب وارد خیابان می‌شود. کانال دربند برای سیل با دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی شده است.

وی اضافه کرد: طبیعی است که با بارش بیش از اندازه آب وارد خیابان می‌شود و این اتفاق در کل کشورها طبیعی قلمداد می‌شود. اگر هم قرار باشد که نهرها بزرگتر طراحی شوند، کل خیابان‌های شهر به نهر تبدیل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، باران همچنان ادامه داردو ماموران خدمات شهری در حال گشت زنی هستند احتمال دارد تهران در برخی مناطق شمالی دچار یخ زدگی شود اما مدیران وعده داده اند که آمادگی لازم را دارند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز دانشکده ارم کیش هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز دانشکده ارم کیش

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا