فرهنگ و هنر

کتابی که ترفند‌های داعش برای فروش آن‌لاین ترور را افشاء کرد

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «تروریسم، پروپاگاندا، برندینگ» ترفند‌های داعش برای فروش آن‌لاین ترور، نوشته آناکرو گلووا تکنیک‌هایی را تحلیل می‌کند که سازمان‌های تروریستی در بازاریابی برای تشویق مردم به پذیرش ایدئولوژی خود و تبدیل آنها به حامیان فداکار به کار می‌گیرند.
ایده اصلی کتاب این است که با توجه به توسعه فناوری‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، گروه‌های تروریستی از روش‌های بازاریابی نوآورانه و راهبرد‌های تبلیغاتی برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان خود، به ویژه جوانان، بهره می‌گیرند.
یکی از روش‌های داعش برای سربازگیری، پیروی از منطق انتخاب احساسی است؛ در حالی که این گروه تروریستی نخستین سازمانی بود که قدرت بازاریابی را کشف کرد و از آن بهره برد، اما قدرت فراطبیعی نداشت. از این رو، یافتن پاسخ برای این پرسش اهمیت می‌یابد که آیا تروریسم به همان شکل کالا‌های مصرفی مرسوم، به محصول بازاریابی تبدیل شده است یا نه؛ و این‌که برای مبارزه با جذابیت‌های گروه‌های تروریستی که هوش بازاریابی دارند، چه می‌شود کرد؟
این کتاب در ۶ فصل به همراه بررسی نتیجه‌های پژوهش در ۲۴۴ صفحه با ترجمه مهدی فروتن آغمیونی از سوی نشر همشهری منتشر شده است.
از مهم‌ترین بخش‌های این اثر می‌توان به این موضوع‌ها اشاره کرد: «اهمیت بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی در تروریسم»، «شیوه‌های جذب نیرو»، «مخاطبان هدف و تکنیک‌های روانی»، «داعش به مثابه یک برند»، «استراتژی جلوگیری از ریزش نیرو»، «شباهت بین پروپاگاندا و برندینگ تجاری» و البته «راهکار‌های مقابله با پروپاگاندا».
شاید این روز‌ها خبری مستقیم از گروه «دولت اسلامی عراق و شام» یا همان «داعش» در جهان نباشد، اما تفکر داعشی ادامه دارد و گاهی هم خبر‌های مربوط به ترور و آدم‌کشی‌های داعشیان در خبر‌های رسانه‌های جهان پوشش داده می‌شود، «تروریسم، پروپاگاندا، برندینگ» اثری پژوهشی است در این باب که چرا و چگونه این تفکر می‌تواند افراد را جذب کند. از نکته‌های ویژه این کتاب «تبلیغات روایی» در فصل سوم است که به داستان‌سرایی‌ها برای فروش (معرفی، پذیراندن و پذیرش گرفتن) خلافت داعش می‌پردازد.
در این کتاب آمده است که بسیاری از حامیان داعش و سایر گروه‌های جهادی مانند آنها، تمایل دارند از نماد‌ها و نشانه‌های دیداری بسیار بیشتر استفاده کنند و این کار در کنار محتوای پروپاگاندایی آنها، نشان از تلاش آنان برای تسلط به نوعی از سواد تبلیغاتی است.
«تروریسم، پروپاگاندا و برندینگ» با ارائه مدلی نظری، تأکید دارد که موفقیت داعش در جذب نیرو تنها به ایدئولوژی آن محدود نبود، بلکه استفاده از تکنیک‌های بازاریابی مدرن و ایجاد یک برند قوی نقشی اساسی در این زمینه داشت.
نویسنده معتقد است که برای مبارزه با گروه‌های افراطی، باید به شیوه‌های ارتباطی آنها توجه کرد و با ارائه روایت‌های قوی‌تر و مثبت‌تر، جذابیت پیام‌های آنها را کاهش داد.
«تروریسم، پروپاگاندا و برندینگ» تحلیلی جامع از شیوه‌های بازاریابی در خدمت تروریسم ارائه و نشان می‌دهد که چگونه این استراتژی‌ها می‌توانند درک و پاسخ‌دهی به تهدیدات آینده را بهبود بخشند.
خواندن این کتاب به دانشجویان و علاقه‌مندان به دانش ارتباطات و رسانه، مطالعات مرتبط با تروریسم، رادیکالیسم، پروپاگاندا و مطالعات امنیتی توصیه می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − دو =

دکمه بازگشت به بالا