فرهنگ و هنر

سه اندیشه انحرافی در عقاید مسلمانان در دوران امام حسین (ع)

سه اندیشه انحرافی در عقاید مسلمانان در دوران امام حسین (ع)

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به ۳ اندیشه انحرافی عقاید مسلمانان در دوران امام حسین (ع) گفت:جریان انحرافی معاویه این اندیشه‌ها رابرای تضمین سلطنت غاصب خود شکل داد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام علی اکبر صافی اصفهانی در پاسخ به این سوال که شهادت امام حسین (ع) مولود چه عامل یا عواملی بوده است، اظهار داشت: در پاسخ به این سوال باید دید که چه اعتقادات و تفکرات دینی نادرستی در میان کوفیان رایج و دایر بوده است که بر ۴۰ هزار بیعت با سبط پیامبر (ص) سایه انداخت و موجب شد که آنان با فاصله‌ای اندک و به راحتی، دعوت‌های خود را کنار نهند و کمر به قتل امام حسین (ع) ببندند.

گزاره‌های اعتقادی و القائات اندیشه‌ای دشمنان انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند

وی افزود: پاسخ به این سوال از این رو اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که امروزه نیز تنها خطری که بعد از چهار دهه، انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند همین گزاره‌های اعتقادی و القائات اندیشه‌ای دشمنان به بیرون رانده شده است که تلاش می‌کنند با انواع قالب‌های فکری و اندیشه‌ای از اندیشه تطهیر نظام شاهنشاهی گرفته تا اندیشه غرب فریبی و تفکر اسلام آمریکایی و لندنی و غیره، اندیشه‌های انحرافی را در نسل‌های سوم و چهارم انقلاب شکل دهند و این اندیشه‌ها را در مقابل اندیشه‌ی ناب انقلاب اسلامی قرار دهند و بار دیگر به دست خود همین مردم راه سلطه خود و اربابانشان را به کشور باز کنند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی تاکید کرد: اگر احساسات و نگرش‌های سطحی را کنار نهیم می‌توانیم با استناد به کتب معتبر شیعه و سنی، پرده از راز قتل امام حسین (ع) برداشته و جعبه سیاه واقعه کربلا را که اصول اندیشه‌ای جامعه‌ی کوفی آن زمان است تشریح کنیم؛ اصولی که پای آنان را به قتل امام حسین (ع) گشود و آنان را با تکبیر و تهلیل به اقدامی واداشت که روی جهان را تا قیامت سیاه و تاریک نمود.

سه اصل اندیشه‌ای انحرافی در عقاید مسلمانان در دوران امام حسین (ع)

وی در ادامه به سه اصل اندیشه‌ای انحرافی در عقاید مسلمانان در دوران امام حسین (ع) پرداخت و گفت: یکی از این اصول فکری انحرافی به گواهی تاریخ این بود که بیعت کردن با هر حاکمی ولو فاسق و فاجر را واجب و تکلیف دینی می‌دانستند.

حجت الاسلام صافی اصفهانی ادامه داد: در واقع کوفیان قرن اول هجری به ویژه در سال ۶۰ و ۶۱ هجری قمری در پرتو القائات و تحریفات عقیدتی جریان انحرافی اموی و معاویه، اعتقاد یافته بودند که حاکم هر جامعه هرچند اهل فسق و فجور باشد بر همه لازم است با او بیعت کنند. در «صحیح مسلم» نقلی است که تصریح می‌کند کوفیان آن زمان این طور فکر می‌کردند که در مقابل حاکم حتی اگر قلب شیطان در او باشد باید «فاسمَع و أطِع» یعنی مطیع محض و شنوای بی چون و چرای دستوراتش بود!

ترویج اندیشه‌های انحرافی برای تضمین سلطنت غاصب

وی با اشاره به اینکه اندیشه انحرافی همچون اطاعت بی چون و چرا و مطلق از هرحاکمی ولو ستمکار، مردم گمراه و شستشوی فکری داده شده را به مخالفت و جنگ در برابر امام معصوم واداشت، گفت: جریان انحرافی معاویه برای تضمین سلطنت غاصب خود بر جامعه اسلامی، مردم زمانه خود را اینگونه تعلیم داده بود که اگر کسی حاکم است بدون هیچ برهان و استدلالی باید از تمامی دستورات او حتی اگر در مقابل اصول مسلم دین و شریعت اسلام باشد اطاعت کنند. یکی از بزرگان جامعه‌ی آن زمان در کتاب «السنّه» می‌نویسد که «حاکم اگر چه فرمانی دهد که دین تو را به خطر اندازد و موجب نقصان دین تو شود، بازهم تو باید به او بگویی: به روی چشم! اطاعت می‌کنم!»

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اعتقاد به عدم تفرقه در جامعه ولو زیر سلطه حاکم جائر ظالم را دومین اعتقاد انحرافی مردم عصر امام حسین دانست و گفت: این عقیده انحرافی راه هرگونه اصلاح و انقلابی در جامعه را می‌بندد و بر اساس آن مردم باید تحت هر شرایطی، حتی اگر جان و مال و ناموس شأن مورد تعدی و تجاوز حکومت وقت واقع شود، به بهانه عدم تفرقه در جامعه در مقابل اعمال شنیع حاکمی عاصی همچون یزید و امثال او سکوت کنند و امثال این گزاره‌های فکری بود که شمشیرها را بر امام مصلح انقلابی از نیام خارج ساخت.

عقیده به جبر و عدم فهم معنایی صحیح از قضا و قدر الهی

صافی اصفهانی، عقیده به جبر و عدم فهم معنایی صحیح از قضا و قدر الهی را سومین انحراف اندیشه‌ای جامعه عصر امام حسین (ع) دانست و در این باره گفت: عقیده به جبر، اعتقادی است که سر در آبشخور مذهب و مسلک اموی داشت و ابن قتیبه و برخی دیگر منشأ این عقیده را خود معاویه و جریان پلید اموی می‌دانند چراکه اولین بار معاویه در خلافت یزید گفت: «امر خلافت یزید سرنوشت محتوم الهی و خواسته‌ی خداست و بندگان خدا را در این باب اختیاری و اراده‌ای نیست.؛مطابق این عقیده، خروج بر حاکم گرچه عاصی و خطاکار باشد مساوی با خروج بر قضا و قدر الهی و مساوی با مرگ جاهلیت است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه که این عقاید سست و بی پایه متأسفانه در پرتو سکوت و ترس و منفعت طلبی عالمان و اندیشمندان جامعه، موجب شد تا سید الشهدا (ع) تنها و مظلوم با کامی تشنه کشته شود، بیان داشت: در جهان اسلام امروز نیز تنها عامل عقب ماندگی و رکود مسلمانان همین انحرافات فکری و اندیشه‌ای است و سکوت مرگبار میلیاردها مسلمان در مقابل مظالم و مفاسد و انحرافات برخی حکومت‌های به ظاهر اسلامی و علمای ظاهر فریبشان، در پرتو همین گزاره‌های اعتقادی ناصواب و التقائات امویت نوین امروزی شکل گرفته است.

مبلغان اسلام در مقابل انحرافات فکری و اندیشه‌ای دشمنان قد علم کنند

وی تاکید کرد: پس مقدم بر هر کاری مبلغان اسلام و نواندیشان و متفکران و پژوهشگران باید در مقابل انحرافات فکری و اندیشه‌ای دشمنان درون و بیرون انقلاب اسلامی قد علم کنند و با بیان و قلم و از پنجره باز فضای مجای به مبارزه فکری با این اندیشه‌ها و القائات مسموم بپردازند.

منبع: مهر

  • شهر خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + نه =

دکمه بازگشت به بالا