واکنش رئیس سازمان پژوهش به حواشی تغییرات کتابهای درسی
يکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۲:۴۴ واکنش رئیس سازمان پژوهش به حواشی تغییرات کتابهای درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به تشریح فرایند تولید و توزیع کتابهای درسی دانشآموزان پرداخت.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، حذف برخی تصاویر در کتب درسی دانشآموزان از حدف تصویر کتاب قرآن در درس فارسی اول دبستان و حذف دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان، خبر ساز شد.
امروز حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با خبرنگاران نشستی برگزار کرد تا به سؤالات آنها درباره کتاب درسی از تولید تا توزیع، پاسخ دهد.
ملکی با اشاره به اقدامات تحولی که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی انجام شده است، اظهار کرد: یک بخش فعالیتهای ما، اقدامات تحولی است که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، انجام آن آغاز شده است و ادامه دارد. بخشی از آن به یک نقطهای رسیده و بخشی هم در دست انجام است و انشاءالله تا ماههای آینده به ثمر خواهد نشست.
وی با بیان اینکه موضوع تحول بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی انجام میگیرد، افزود: تلاشهای خود را در این راستا قرار دادیم و تصورم این است که اگر در این زمینه توفیقات لازم را به دست آوریم، به وسیله تدوین برنامه مطلوب، دانشآموزان را تا حدی تحول یافته تربیت کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تا بهمن سالجاری، راهنماهای تحولی در حوزههای تربیت و یادگیری تهیه خواهد شد.
وی در واکنش به تغییرات کتابهای درسی فارسی اول دبستان و ریاضی سوم دبستان گفت: در کتاب فارسی اول ابتدایی، محتوای این کتاب چه در قالب اشعار، قصه و تصویر نوعا در سطح اول ابتدایی به نوعی قرآن به دانشآموزان معرفی شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در یکی از نگارهها، تصویر قرآن بالای یک میز و زیر میز تلویزیون قرار داشت. برخی کارشناسان بین خودشان گفتوگوهایی داشتند که جای قرآن مناسب نیست و این موضوع با قداست کتاب قرآن، سازگار نیست. در همین گفتوگوها به این جمعبندی رسیدند که کتاب قرآن را برداشتند.
وی اضافه کرد: این نگاه وجود داشته است که مبادا این تصور ایجاد شود که قرآن یک وسیله زینتی است و برای کتاب مقدس ما باید قداست آن حفظ شود. بنده این را تأیید نمی کنم و میتوانستند تصمیم دیگری را بگیرند و نگاره دیگری را طراحی کنند.
ملکی افزود: این مورد را میتوان پای اشتباهات و سهلانگاری گذاشت که بنا داریم برای سال تحصیلی آینده قطعا اصلاحات لازم را انجام خواهیم داد و سال آینده با طراحی بهتر و نگاه مطلوبتر، این کاستی را جبران کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره تغییر کتاب ریاضی سوم دبستان گفت: اولا استحضار داشته باشید موضع فکری بنده و سازمان پژوهش به هیچ عنوان کم بها دادن به نقش زن و دختران نیست. در نگاه دینی ما زن و مرد یکسان هستند.
وی با بیان اینکه قبل از بنده این موضوع به وقوع پیوسته است، گفت: در کنار کتاب ریاضی سوم، به صورت موازی کتابهای علوم، قرآن و … است مثلا جلد کتاب علوم همه دختر هستند. چرا در اینجا مدافع مردان نگفتند چرا همه دختر هستند.
وی تصریح کرد: در کتابهای درسی متعدد، تصاویر دختران و همچنین دختران و پسران وجود دارد. در این رویداد که اتفاق افتاد و از نظر بنده رویداد خوبی نیست و مذموم است و نباید اتفاق میافتاد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: معتقدم این طرح را در کنار سایر طرحها داوری کنیم البته ناگفته نماند که تصویر دو دختر نباید برداشته میشد ولی این اتفاق افتاده است اما چقدر مطلوب و زیبا بود که منتقدان همه جانبهگر و کلنگر باشند.
وی تصریح کرد: بنده اصل کار را نمیپسندم و متأثرم که باعث تأثیر روحی و روانی بخشی از جامعه شد و ما با اصلاح این کاستیها تلاش می کنیم که از شرمندگی آنها در آییم.
ادامه دارد
اخبار مرتبط
پر بازدید ها
پر بحث ترین ها
بیشترین اشتراک
بازار
اخبار کسب و کار